Competitiveness of Ambato manufacturing small and medium enterprises (SMES)

Contemporary world require companies (small, medium or large), high levels of competitiveness in order to survive in the market. These requirements are related with both internal and external factors that support companies’ business strengthening and market position along with a growing and visionar...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Mantilla-Falcón, Luis Marcelo, Ruiz-Guajala, Mery Esperanza, Mayorga-Abril, César Medardo, Vilcacundo-Córdova, Ana Gabriela
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2014
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1371
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description Contemporary world require companies (small, medium or large), high levels of competitiveness in order to survive in the market. These requirements are related with both internal and external factors that support companies’ business strengthening and market position along with a growing and visionary business management in the economic sector in which companies are involved. Under this scenario, SMEs’ manufacturing sector levels of competitiveness were examined based on the internal and external factors competitiveness analysis and on the competitive strategies proposed by Michel Porter, involving a sample of 111 companies. The data was collected through a survey conducted to the managers of these companies; the gathered information through the survey allowed us make a detailed analysis obtaining precise results about the problem, generating the diamond of competitiveness for Ambato manufacturing SMEs.
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spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-13712020-04-16T05:17:26Z Competitiveness of Ambato manufacturing small and medium enterprises (SMES) La competitividad de las Pymes manufactureras del Ambato - Ecuador Mantilla-Falcón, Luis Marcelo Ruiz-Guajala, Mery Esperanza Mayorga-Abril, César Medardo Vilcacundo-Córdova, Ana Gabriela Competitiveness SMEs internal and external factors Competitividad PYMES empresa factores internos factores externos Contemporary world require companies (small, medium or large), high levels of competitiveness in order to survive in the market. These requirements are related with both internal and external factors that support companies’ business strengthening and market position along with a growing and visionary business management in the economic sector in which companies are involved. Under this scenario, SMEs’ manufacturing sector levels of competitiveness were examined based on the internal and external factors competitiveness analysis and on the competitive strategies proposed by Michel Porter, involving a sample of 111 companies. The data was collected through a survey conducted to the managers of these companies; the gathered information through the survey allowed us make a detailed analysis obtaining precise results about the problem, generating the diamond of competitiveness for Ambato manufacturing SMEs. El mundo contemporáneo exige, de manera radical, a las empresas pequeñas, medianas o grandes empresas, altos niveles de competitividad para su supervivencia en los mercados. Estos niveles de competitividad tienen que ver tanto con factores internos como externos que apoyan el fortalecimiento de su actividad comercial y posicionamiento en el mercado junto a una gestión empresarial visionaria y creciente en el sector económico en el que las empresas se hallan involucradas. Bajo este escenario, se investigó los niveles de competitividad en las Pymes del sector manufacturero en base a las estrategias competitivas de Michel Porter y el análisis de factores internos y externos de competitividad; involucrando a 111 pequeñas empresas que representan a una muestra por conglomerados. La toma de datos fue a través de una encuesta aplicada a los gerentes y administradores. Con los datos se logró efectuar un análisis detallado que permitió obtener resultados precisos sobre la problemática en estudio generando el diamante de la competitividad para Pymes manufactureras de Ambato. Universidad de Cartagena 2014-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1371 10.32997/2463-0470-vol.22-num.0-2014-1371 Panorama Económico Journal; Vol. 22 (2014); 17-30 Panorama Económico; Vol. 22 (2014); 17-30 Panorama Económico; v. 22 (2014); 17-30 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.22-num.0-2014 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1371/1266 /*ref*/Aragón, A., & Rubio, A. (2005). Factores asociados con el éxito competitivo de las PYMES industriales en España. Universia Business Review(8), 38-51. /*ref*/Castro, E. (2010). Las estrategias competitivas y su importancia en la buena gestión de las empresas. Ciencias Económicas, 28(1), 247-276. /*ref*/CEPAL/ AL-INVEST. (2013). Cómo mejorar la competitividad de las Pymes en la Unión Europea y América Latina y el Caribe. 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