Quality control of processes (ISO 9001): One key to the improvement of business performance

This article has the overall objective of assessing the major changes in business performance of two SMEs in the city of Sincelejo (Colombia) by comparing them prior to their quality certification under SGC ISO 9001: 2008, and their current situation. The researchers used a qualitative and descriptiv...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Santamaría-Escobar, Alvaro Enrique, Pertuz-Martínez, Aylin Patricia
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2013
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/820
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description This article has the overall objective of assessing the major changes in business performance of two SMEs in the city of Sincelejo (Colombia) by comparing them prior to their quality certification under SGC ISO 9001: 2008, and their current situation. The researchers used a qualitative and descriptive approach, employing a semi-structured interview, and the use of documentary sources on quality systems. The organizational dimensions considered in the study are: task management, structure, processes and marketing. The theoretical framework includes the situational theory of management, taking into account the turbulent market environment in recent years. The results demonstrate that the transformation of organizations using the process approach is key to improving business performance since it promotes integration and coordination among the different management levels and the supply chain.
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institution Revista Panorama Económico
language Español
publishDate 2013
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spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-8202020-04-16T09:29:21Z Quality control of processes (ISO 9001): One key to the improvement of business performance Certificación de la calidad ISO 9001: Clave del mejoramiento del desempeño empresarial Santamaría-Escobar, Alvaro Enrique Pertuz-Martínez, Aylin Patricia ISO 9001 2008 business performance organizational dimensions quality control certification managerial performance process approach Norma ISO 9001 2008 desempeño empresarial dimensiones organizacionales certificación de calidad desempeño gerencial enfoque de procesos This article has the overall objective of assessing the major changes in business performance of two SMEs in the city of Sincelejo (Colombia) by comparing them prior to their quality certification under SGC ISO 9001: 2008, and their current situation. The researchers used a qualitative and descriptive approach, employing a semi-structured interview, and the use of documentary sources on quality systems. The organizational dimensions considered in the study are: task management, structure, processes and marketing. The theoretical framework includes the situational theory of management, taking into account the turbulent market environment in recent years. The results demonstrate that the transformation of organizations using the process approach is key to improving business performance since it promotes integration and coordination among the different management levels and the supply chain. Este artículo tiene como objetivo general establecer los principales cambios ocurridos en el desempeño empresarial, en dos Pymes del municipio de Sincelejo (Colombia), luego de comparar su situación organizacional antes de la certificación del SGC ISO 9001:2008, con la situación actual. En lo metodológico, la investigación es cualitativa y de carácter descriptivo explicativo. Los investigadores emplearon una entrevista semiestructurada, y la utilización de fuentes documentales sobre el sistema de calidad. Las dimensiones organizacionales que se consideraron en el estudio son: quehacer gerencial, estructura, procesos y mercadeo. El marco teórico comprende la teoría situacional de la administración, teniendo en cuenta el ambiente turbulento del mercado en años recientes. Los resultados indican que la transformación de las organizaciones hacia el enfoque por procesos, es clave para mejorar el desempeño empresarial, dado que promueve la integración y coordinación entre los diferentes eslabones que comprenden el Sistema de Gestión de la Calidad y la cadena de abastecimiento. Universidad de Cartagena 2013-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/820 10.32997/2463-0470-vol.21-num.0-2013-820 Panorama Económico Journal; Vol. 21 (2013); 191 - 213 Panorama Económico; Vol. 21 (2013); 191 - 213 Panorama Económico; v. 21 (2013); 191 - 213 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.21-num.0-2013 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/820/762 /*ref*/Burns, T. y Stalker G. (1961b). The management of innovations. Londres: Tavistock. /*ref*/Chandler, A. (1962a). Strategy and structure: chapters is the history of american industrial enterprises. Cambridge, Mass. The MIT press, Massachusetts Institute of Technology. /*ref*/Chandler, A. (1962b). Strategy and structure: chapters is the history of american industrial enterprises. Cambridge, Mass. 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