Organizational learning: A strategy for improvement in today's management

This paper provides a conceptual framework that explains how the initiatives of changes in an era of rapid social progress, technological and imminent emergency cases, affect the learning capacity of the people and organizations are forced to learn and use with quickly new concepts, for them, to ini...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Mayorca-Capataz, Eliecer, Mayorca-Beltrán, Dolly Yamile
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2010
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/398
_version_ 1782340289910800384
author Mayorca-Capataz, Eliecer
Mayorca-Beltrán, Dolly Yamile
author_facet Mayorca-Capataz, Eliecer
Mayorca-Beltrán, Dolly Yamile
author_sort Mayorca-Capataz, Eliecer
collection Revista
description This paper provides a conceptual framework that explains how the initiatives of changes in an era of rapid social progress, technological and imminent emergency cases, affect the learning capacity of the people and organizations are forced to learn and use with quickly new concepts, for them, to initiate changes in organizational behavior. From this perspective, explains that organizations focusing on learning as a change strategy incorporating several concepts, elements, knowledge and positions to adapt and creatively generate new ways of doing things. In the end we conclude that learning as a change strategy, assumes the role of guiding the organization in identifying possible ways of evolution and progress. That is, learning and dialogic processes change, and therefore, any change process is both a learning and a reconciliation of ideas.Key Words: Learning Organization, Strategy, Change, Management, Action theories. 
format Revistas
id oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-398
institution Revista Panorama Económico
language Español
publishDate 2010
publisher Universidad de Cartagena
record_format ojs
spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-3982020-04-02T08:59:25Z Organizational learning: A strategy for improvement in today's management El aprendizaje organizacional una estrategia de cambio en la administración de hoy Mayorca-Capataz, Eliecer Mayorca-Beltrán, Dolly Yamile This paper provides a conceptual framework that explains how the initiatives of changes in an era of rapid social progress, technological and imminent emergency cases, affect the learning capacity of the people and organizations are forced to learn and use with quickly new concepts, for them, to initiate changes in organizational behavior. From this perspective, explains that organizations focusing on learning as a change strategy incorporating several concepts, elements, knowledge and positions to adapt and creatively generate new ways of doing things. In the end we conclude that learning as a change strategy, assumes the role of guiding the organization in identifying possible ways of evolution and progress. That is, learning and dialogic processes change, and therefore, any change process is both a learning and a reconciliation of ideas.Key Words: Learning Organization, Strategy, Change, Management, Action theories.  Este trabajo ofrece un marco conceptual, que explica cómo las iniciativas de cambio en una época de rápido progreso social, tecnológico y de inminentes casos de urgencias, influyen sobre la capacidad de aprendizaje de las personas y organizaciones que las obliga a aprender, y utilizar con la mayor rapidez los nuevos conceptos, para con ellos, iniciar cambios en la conducta organizacional. Bajo esta perspectiva, se explica que las organizaciones centradas en el aprendizaje como estrategia de cambio integran diversos conceptos, elementos, conocimientos y posiciones para adaptarse y generar de manera creativa nuevas maneras de hacer las cosas. Al final se concluye que el aprendizaje como estrategia de cambio, asume la función de orientar a la organización en definir posibles caminos de evolución y progreso. Es decir, el aprendizaje y el cambio procesos dialógicos, y en consecuencia, todo proceso de cambio es tanto un aprendizaje como una reconciliación de ideas.Palabras Clave: Aprendizaje Organizacional, Estrategia, Cambio, Organización, Administración, Teoría de la acción   Universidad de Cartagena 2010-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/398 10.32997/2463-0470-vol.18-num.18-2010-398 Panorama Económico Journal; Vol. 18 (2010); 203-213 Panorama Económico; Vol. 18 (2010); 203-213 Panorama Económico; v. 18 (2010); 203-213 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.18-num.18-2010 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/398/349 /*ref*/Herman R. Turbulencia retos y oportunidades en el mundo del trabajo. Editorial McGraw-Hill Santa fe de Bogotá. 1998. /*ref*/Martínez A. La significación en la cultura: concepto clave para el aprendizaje organizacional. Revista Univ. Psychologi No 113. Universidad Javeriana. Santa fe de Bogotá. 2007. /*ref*/Macksoud S. "El aprendizaje como cognición social en la experiencia del trabajo al nivel organizacional". Psychikos, n" 1, Universidad de Puerto Rico. 2002. [Web]. Consultado ellO de Julio de 2008. Disponible en URL: http://www.//psicologics.uprr.edu/rol1-1-articulo-3.htm. /*ref*/Easterby-Smith M, Burgoyne J y Araujo L. Organizational learning and learning organization. Developments in the theory and practice. Thousand Oaks California. 1999. /*ref*/Suñe A, Gil F Y Arcusa 1. Manual de sistemas productivos. Ediciones Díaz Santos, S. A. Madrid España. 2004. /*ref*/Argyris C y Schon D. Organizationallearning: a theory in action perspective. Reading, Mass: Addison-Wesley. 1978. /*ref*/Schein E. Organizational Culture and Leadership. San Francisco: Jossey Bass Publishers. 1992. /*ref*/Guns B. Aprendizaje organizacional: cómo ganar y mantener la competitividad. México: Prentice Hall Hispanoamericana. 1996. /*ref*/Probst G y Buchel B. La Practique de l'Entreprise Apprenante. Les Edition d'Organisation. París (versión en Inglés: Organizational Learning. Prentice-Hall.1997. /*ref*/Rampersad K. Cuadro de mando integral, personal y corporativo. Editorial McGraw-Hill. Madrid España. 2004. /*ref*/[un S y Storm B. Las organizaciones del mañana. Editorial trillas S.A. México. 1980. /*ref*/Taylor W. F. Principios de Administración Científica. Buenos Aires: Argentina de Finanzas y Administración. 1944. /*ref*/Cyert R, March J y Simon H. Organizations, Wiley, Nueva York. 1958. /*ref*/Yeung A, Ulrich D, Nason S y Glinow M. Las capacidades de aprendizaje en la organización. México: Oxford University Press. 2000. /*ref*/Argyris C. Sobre el aprendizaje organizacional. México: Oxford University.2001. /*ref*/Mintzberg H. y Brian J. El proceso estratégico. Madrid: Prentice Hall. 2002 /*ref*/Kolb D. Experientiallearning. New Jersey: Prentice-Hall. 1984. /*ref*/Garrat 1. The learning organization: and the need for directors who think. Gover. 1987. /*ref*/Carrion J. Estrategias de la visión a la acción. Madrid: ESIC. 2007. /*ref*/Senge P. La quinta disciplina (1992). Barcelona: Granica. 1990. /*ref*/Nonaka 1. The knowledge creating company. Harvard Business Review. 69(6): 96-104. 1991. /*ref*/Garvin D. "Building a learning Organization". Harvard Business Review (July-August). 78-91. 1993. /*ref*/Nonaka I y Takeuchi H. The knowledge creating company. New York: Oxford University Press. (Versión en español) La organización creadora de conocimiento. New York: Oxford University Press. 1999. /*ref*/Lazatti S. El cambio del comportamiento en el trabajo. Madrid: Granica. 2008. /*ref*/Mayo A y Lank E. Las organizaciones que aprenden. Barcelona: Gestión 2000.2003. /*ref*/Garvin D. "Crear una organización que aprende". En Gestión del conocimiento. Harvard Business Review. Bilbao: Deusto. 2000. /*ref*/Swieringa J y Wierdsma A. Becoming a Learning Organization. México: Addison Wesley Publishing Company. 1992. /*ref*/Wei C. La organización inteligente. México: Oxford University Press. 1999. /*ref*/Tapscott D y Caston A. Cambio de paradigmas empresariales. Bogotá: McGraw-Hill Interamericana. 1995. /*ref*/Fullan M y Stiegelbauer S. El cambio educativo. México: Trillas. 1997. /*ref*/Kast D y Kahn R. Psicología de las organizaciones. México: Trillas. 1966. /*ref*/Bennis W. Desarrollo organizacional: sus orígenes y perspectivas. México: Fondo Educativo Interamericano. 1969. /*ref*/Beckhard R. Desarrollo organizacional: estrategias y modelos. México: Fondo Educativo Interamericano. 1973. /*ref*/Shenkar O. El siglo de China. Bogotá: Norma. 2006. /*ref*/Galpin T. La cara humana del cambio. Ediciones Díaz Santos. Madrid España. 2005. /*ref*/Hammer M y Champy J. Reingeniería. Bogotá: Norma. 1994. /*ref*/Reig E, [auli I y Soto E. La gestión del cambio en las organizaciones. México: C. v. Ediciones. 2000. /*ref*/Hammel G. Liderando la revolución. Bogotá: Norma. 2000. /*ref*/Fullan M. La fuerza del cambio. Ediciones Akal S.A, Madrid España. 2002. /*ref*/Martínez R. Concepción de aprendizaje, meta cognición y cambio conceptual en estudiantes universitarios de psicología. Tesis doctoral, Universidad de Barcelona, Barcelona. 2004. /*ref*/Drucker P. Los Desafíos de la gerencia para el siglo XXI. Bogotá: Norma.1999. /*ref*/Hitt J, Stewart L, Porter M y Brito J. Administración. México: Pearson EducacionaL 2006. /*ref*/Collins J y Porras J. Gestión del cambio. Editorial Deusto S.A. Bilbao España. 2004. /*ref*/Senge P. La danza del cambio. Bogotá: Norma. 2000. /*ref*/Kotter J. La verdadera labor de un líder. Editorial Norma S.A. Bogotá Colombia. 1999. /*ref*/Day G. La organización que actúa en función del Mercado. Editorial Norma, S.A. Bogotá Colombia. 2000. /*ref*/Aramburu N. Un estudio del aprendizaje organizativo desde la perspectiva del cambio. Tesis doctoral, Universidad de Deusto, San Sebastián (España). 2000. /*ref*/Firth D. Lo fundamental y lo más efectivo acerca del Cambio. Santafé de Bogotá, Colombia: McGraw-Hill Interamericana, S.A. 2000. /*ref*/Ansoff H y Hayes R. El planea miento estratégico. Editorial trillas México. 39. 1990. /*ref*/Duran J y Silva M. La intención del cambio en las organizaciones: Poder, gobernabilidad y cambio institucional en la Universidad de Sonora. México: Asociación Nacional de Universidades de Educación Superior (ANUIES). 2001. /*ref*/Huff A y HUFF O. El cambio estratégico cuando las empresas cambian de orientación. México: Oxford University Press. 2002. /*ref*/Motta R. Transformación organizacionaL Editorial Alfaomega S.A. y la Universidad de los Andes. Santa fe de Bogotá. 2001. /*ref*/Martínez M. Orientación al mercado desde la perspectiva del aprendizaje organizacional. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes. 2003. /*ref*/Bujia J. El trabajador sociaL Madrid: CEPS. 2009. /*ref*/Well G. Indagación dialógica: hacia una teoría y práctica socio culturaL Ediciones Paidós, Ibérica, S, A. Barcelona España. 2001 Derechos de autor 2015 Panorama Económico
spellingShingle Mayorca-Capataz, Eliecer
Mayorca-Beltrán, Dolly Yamile
Organizational learning: A strategy for improvement in today's management
title Organizational learning: A strategy for improvement in today's management
title_full Organizational learning: A strategy for improvement in today's management
title_fullStr Organizational learning: A strategy for improvement in today's management
title_full_unstemmed Organizational learning: A strategy for improvement in today's management
title_short Organizational learning: A strategy for improvement in today's management
title_sort organizational learning: a strategy for improvement in today's management
url https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/398