Didactic strategies for learning accounting.

The research work aims to propose a classroom project model that articulates the research with the curricular contents of the discipline of accounting sciences, to enhance the apprehension of the disciplinary knowledge of the accounting profession in students and foster a culture of Research in the...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: García Barbosa, Milton, Martínez Maza, Deilo
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2019
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2628
_version_ 1782340333192871936
author García Barbosa, Milton
Martínez Maza, Deilo
author_facet García Barbosa, Milton
Martínez Maza, Deilo
author_sort García Barbosa, Milton
collection Revista
description The research work aims to propose a classroom project model that articulates the research with the curricular contents of the discipline of accounting sciences, to enhance the apprehension of the disciplinary knowledge of the accounting profession in students and foster a culture of Research in the face of the cognitive developments that the graduate requires in markets, the product of globalization and new trends in the accounting profession, typical of the international financial architecture. The importance of research lies in the fact that the classroom project is assumed as a complete, intentional and conscious process (Rincón, 2012), where the student as the main actor, learns from the formulation of problems that articulate the disciplinary areas knowledge of its curriculum plan and also because it explores the different conceptions that classroom projects have been used to emphasize in a model that meets the needs of Public Accounting Programs. The results of the work show that the strategy of articulating the work of Problem Based Learning (ABP) carried out by the students to the classroom project, fosters the apprehension of knowledge in the students and the generation of intellectual production of the teachers.
format Revistas
id oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-2628
institution Revista Panorama Económico
language Español
publishDate 2019
publisher Universidad de Cartagena
record_format ojs
spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-26282021-10-25T17:41:17Z Didactic strategies for learning accounting. Estrategias didácticas para el aprendizaje de la contaduría pública. García Barbosa, Milton Martínez Maza, Deilo Learning Pedagogical model Classroom Project Aprendizaje Aula Proyecto Modelo pedagógico The research work aims to propose a classroom project model that articulates the research with the curricular contents of the discipline of accounting sciences, to enhance the apprehension of the disciplinary knowledge of the accounting profession in students and foster a culture of Research in the face of the cognitive developments that the graduate requires in markets, the product of globalization and new trends in the accounting profession, typical of the international financial architecture. The importance of research lies in the fact that the classroom project is assumed as a complete, intentional and conscious process (Rincón, 2012), where the student as the main actor, learns from the formulation of problems that articulate the disciplinary areas knowledge of its curriculum plan and also because it explores the different conceptions that classroom projects have been used to emphasize in a model that meets the needs of Public Accounting Programs. The results of the work show that the strategy of articulating the work of Problem Based Learning (ABP) carried out by the students to the classroom project, fosters the apprehension of knowledge in the students and the generation of intellectual production of the teachers. El trabajo de investigación tiene como propósito proponer un modelo de proyecto de aula que articule la investigación con los contenidos curriculares de la disciplina de las ciencias contables, para potenciar la aprehensión de los conocimientos disciplinares de la profesión contable en los estudiantes y fomentar una cultura de investigación de cara a los desarrollos cognitivos que requieren del egresado los mercados, producto de la globalización y las nuevas tendencias de la profesión contable, propios de la arquitectura financiera internacional. La importancia de la investigación radica en que se asume el proyecto de aula como un proceso, completo, intencional y consciente (Rincón, 2012), en donde el estudiante como actor principal, aprende a partir de la formulación de problemas que articulan las áreas disciplinares de conocimiento de su plan curricular y porque además, explora las diferentes concepciones que sobre los proyectos de aula se han esgrimido para enfatizar en un modelo que se adecue a las necesidades de los Programas de Contaduría Pública. Los resultados del trabajo muestran que la estrategia de articular los trabajos de Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) realizados por los estudiantes al proyecto de aula, propicia la aprehensión de conocimientos en los estudiantes y la generación de producción intelectual de los docentes. Universidad de Cartagena 2019-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2628 10.32997/2463-0470-vol.27-num.1-2019-2628 Panorama Económico Journal; Vol. 27 No. 1 (2019); 290-309 Panorama Económico; Vol. 27 Núm. 1 (2019); 290-309 Panorama Económico; v. 27 n. 1 (2019); 290-309 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.27-num.1-2019 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2628/2205 /*ref*/Agudelo, E., González, M., & Osorio, M. (2007). Un modelo de evaluación curricular alternativa y pertinente con el diseño curricular basado en la solución de problemas para la formación de profesionales: caso Programa de Contaduría Pública de la Universidad de Antioquia. Revista Contaduría Universidad de Antioquia; Jul-Dic; 51. /*ref*/Bruning, R. H., Schraw, G. J., Norby, M. & Ronning, R. R. (2004). La Psicología Cognitiva y la instrucción. (4a. ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall. /*ref*/Cerda, H. (2003). Pedagogía de proyectos: algo más que una estrategia. Revista Magisterio, Educación y Pedagogía. Vol. 2, Santa fe de Bogotá. /*ref*/Chaparro, C. (2003). Proyectos de aula vs homogeneización. Revista Magisterio, Educación y Pedagogía. Vol. 2, Santa fe de Bogotá. /*ref*/Deleuze, G. & Guattari, F. (2001). ¿Qué es la Filosofía? Barcelona, Anagrama. /*ref*/Farías, G. & De Agüero, M. (2014). Innovación en la práctica docente en contabilidad. Revista Criterio Libre No. 21 Bogotá (Colombia). Edición Julio-Diciembre 2014. (Pp. 249-262). https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2014v12n21.156 /*ref*/Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (2018). El Aprendizaje Basado en Problemas como técnica didáctica. México. Recuperado de http://www.sistema.itesm.mx/va/dide/inf-doc/estrategias/ /*ref*/Londoño, Pilar y Calvache, J. (2010). Las estrategias de enseñanza: aproximación teórico-conceptual. Editorial Kimpres Ltda. Bogotá. /*ref*/Martínez, G. (2008). La educación contable: encrucijada de una formación monodisciplinaria en un entorno complejo e incierto. Editorial Universidad del Cauca. Popayán (Colombia). /*ref*/Ministerio de Educación Nacional, (2002). Decreto 0808 de abril 25. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co /*ref*/Moust, J. Bouhuijs, P. y Schmidt, H. (2007). El aprendizaje basado en problemas: guía del estudiante. Gráficas Cuenca. /*ref*/Ortiz, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Ecuador. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44184609600 /*ref*/Porlan, R. (1990). El maestro como investigador en el aula. Investigar para conocer, conocer para enseñar. Revista Investigación en la Escuela Nº 1, Sevilla. /*ref*/Rincón, G. (2012). Los proyectos de aula y la enseñanza y el aprendizaje del lenguaje escrito. /*ref*/Schunk, D. H. (2012). Teorías del Aprendizaje. México: Pearson. VI Edición. /*ref*/Silva, J. y Maturana, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. México D. F. En Revista Innovación educativa. /*ref*/Tobón, S., Pimienta, J. y García, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México. D. F. Editorial Pearson educación /*ref*/Tudge, J. & Scrimsher, S. (2003). Lev S. Vygotsky sobre la educación: un enfoque histórico-cultural, interpersonal e individual al desarrollo. En B. J. Zimmerman y D. H. Schunk (Eds.), pp. 207-228. /*ref*/Universidad del Sinú - Elias Bechara Zainum (2003). Proyecto educativo Institucional, Acuerdo 004 de febrero 25. Montería. Recuperado de http://wwww.unisinu.edu.co /*ref*/Vieira, T. (2003): El aprendizaje significativo de Ausubel: algunas consideraciones desde el enfoque histórico cultural. Universidades. (26), 37-43. Recuperado http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/373/37302605.pdf /*ref*/Vizcarro, C. & Juárez, E. (2008). ¿Qué es y cómo funciona el aprendizaje basado en problemas? En El aprendizaje basado en problemas en la enseñanza universitaria. ISBN 978-84-8371-778-3, págs. 17-36 Recuperado de http://www.ub.edu/dikasteia/LIBRO_MURCIA.pdf Derechos de autor 2019 Panorama Económico https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle García Barbosa, Milton
Martínez Maza, Deilo
Didactic strategies for learning accounting.
title Didactic strategies for learning accounting.
title_full Didactic strategies for learning accounting.
title_fullStr Didactic strategies for learning accounting.
title_full_unstemmed Didactic strategies for learning accounting.
title_short Didactic strategies for learning accounting.
title_sort didactic strategies for learning accounting.
url https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2628