Theoretical reflection on the academic transition in higher education.

Since the beginning of teaching in higher education, there has been a great weakness in the academic curricular transition between the basic and disciplinary semesters, developing from a theoretical basis taught in classrooms and those settings where they are put into Practice previous and new learn...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Vergara Hernández, Clara Inés, Arévalo Tovar, Luisa
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2019
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2623
_version_ 1782340331849646080
author Vergara Hernández, Clara Inés
Arévalo Tovar, Luisa
author_facet Vergara Hernández, Clara Inés
Arévalo Tovar, Luisa
author_sort Vergara Hernández, Clara Inés
collection Revista
description Since the beginning of teaching in higher education, there has been a great weakness in the academic curricular transition between the basic and disciplinary semesters, developing from a theoretical basis taught in classrooms and those settings where they are put into Practice previous and new learning in real situations that the student must face. The subject of academic transitions has been the subject of few studies in higher education in Colombia, from an approach of integration of basic subjects with disciplinary subjects, which requires an exploratory approach that leads to the search for a model that allows the articulation of knowledge that improves horizontal and vertical integration between the different academic cycles. In the development of this article, possible factors that affect the poor articulation of knowledge in various schools of health knowledge in Europe and the United States are described.
format Revistas
id oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-2623
institution Revista Panorama Económico
language Español
publishDate 2019
publisher Universidad de Cartagena
record_format ojs
spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-26232021-10-25T17:41:31Z Theoretical reflection on the academic transition in higher education. Reflexión teórica sobre la transición académica en educación superior. Vergara Hernández, Clara Inés Arévalo Tovar, Luisa Academic transition Skills Higher education Transición académica Competencias Educación superior Since the beginning of teaching in higher education, there has been a great weakness in the academic curricular transition between the basic and disciplinary semesters, developing from a theoretical basis taught in classrooms and those settings where they are put into Practice previous and new learning in real situations that the student must face. The subject of academic transitions has been the subject of few studies in higher education in Colombia, from an approach of integration of basic subjects with disciplinary subjects, which requires an exploratory approach that leads to the search for a model that allows the articulation of knowledge that improves horizontal and vertical integration between the different academic cycles. In the development of this article, possible factors that affect the poor articulation of knowledge in various schools of health knowledge in Europe and the United States are described. Desde el inicio de la enseñanza en la educación superior se ha evidenciado una gran debilidad en la transición académica curricular entre los semestres básicos y los disciplinares, desarrollándose a partir de una base teórica impartida en las aulas de clases y aquellos escenarios en donde se ponen en práctica los aprendizajes previos y nuevos frente a situaciones reales que el estudiante debe enfrentar. El tema de las transiciones académicas ha sido objeto de pocos estudios en educación superior en Colombia, desde un enfoque de integración de las asignaturas básicas con las disciplinares, lo que requiere un abordaje exploratorio que conlleve a buscar un modelo que permita articular los saberes que mejoren la integración de manera horizontal y vertical entre los diferentes ciclos académicos. En el desarrollo del presente artículo se describen los posibles factores que inciden en la poca articulación de saberes en diversas escuelas del área del conocimiento en salud en Europa y Estados Unidos. Universidad de Cartagena 2019-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2623 10.32997/2463-0470-vol.27-num.1-2019-2623 Panorama Económico Journal; Vol. 27 No. 1 (2019); 194-207 Panorama Económico; Vol. 27 Núm. 1 (2019); 194-207 Panorama Económico; v. 27 n. 1 (2019); 194-207 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.27-num.1-2019 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2623/2200 /*ref*/Almerich, G; Suárez, J (2010). La relación entre la integración de las tecnologías de la información y comunicación y su conocimiento. Revista de Investigación Educativa, 28, 1, 31-50. /*ref*/Bain, K. (2006) Lo que hacen los mejores profesores universitarios, PUV, Valencia. /*ref*/Casal, J. (1996). Modos emergentes de transición a la vida adulta en el umbral del siglo XXI: Aproximación sucesiva, precariedad y desestructuración. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 75, 96, 295-318. https://doi.org/10.2307/40184037 /*ref*/Declaración de la Conferencia Regional de la Educación Superior en América Latina y el Caribe - CRES (2008). /*ref*/Díaz-Barriga, A. (2011), Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula, en Revista Iberoamericana de Educación Superior (Ríes), México, issue-unam/Universia, II, 5, 3-24. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2011.5.44 /*ref*/Figuera, P. (2006). Transición ESO-secundaria postobligatoria/trabajo. En M Álvarez González (Coord.). La acción tutorial: su concepto y su práctica. Madrid: MEC. Págs. 189-218. /*ref*/Flexner, A. (1910). Medical education in the Unites States and Canada. A report to Carnegie Foundation for the advancement of teaching. Bulletin 4, Facsimile edition. Boston: MA; The Merrmount Press, 1960. /*ref*/García Fraile, J. A. y Sabán, C. (coords.) (2007): Un nuevo modelo de formación para el siglo XXI: la enseñanza basada en competencias. Barcelona: Davinci. /*ref*/Gigoux, Carlos. (1993). Articulación de las ciencias básicas con las actividades clínicas en los Proyectos UNI. Red Cedros, Boletín Informativo año II, No. 4. /*ref*/Gimeno J, (1997). La Transición a la educación secundaria. Madrid: Morata. /*ref*/Godefrooij, M., Diemers, A., Scherpbier, A. (2010). Perceptions about the transition to the clinical phase of a medical curriculum with preclinical patient contacts: a focus group study. BMC Medical Education, 10-28. https://doi.org/10.1186/1472-6920-10-28 /*ref*/Hernández Pina F, Martínez Clares, P. (2009). Aprendizaje y competencias, una nueva mirada. REOP, 20, 3, 312-319. https://doi.org/10.5944/reop.vol.20.num.3.2009.11505 /*ref*/Iacopino AM. (2007). The influence of "new science" on dental education: current concepts, trends, and models for the future. J Dent Educ, 71, 4, 450-462. https://doi.org/10.1002/j.0022-0337.2007.71.4.tb04296.x /*ref*/Leiton, R. (2006), Diseños curriculares basados en competencias y desafíos de la Universidad. Tesis Doctoral. Universidad de Granada, España. /*ref*/Martínez MP, (2009). Formación Basada en Competencias. Revista de Investigación Educativa, 27, 1, 125-147. /*ref*/Morín Edgar (1994), El Método III. El conocimiento del conocimiento, Madrid, Ediciones Cátedra. /*ref*/Navas, ME. (2012). Evolución del campo del currículo en Colombia. Región caribe 1970-2010. Universidad de Cartagena. /*ref*/Prince KJ, Van De Wiel M, (2000). A Qualitative Analysis of the Transition from Theory to Practice in Undergraduate Training in a PBL-Medical School. Adv Health Sci Educ Theory Pract, 5, 2, 105-116. https://doi.org/10.1023/A:1009873003677 /*ref*/Rosell W, Más M, Domínguez L. (2002). La Enseñanza Integrada: necesidad Histórica de la Educación Superior en las Ciencias Médicas. Rev Cubana Educ Med Super, 16, 3, 196-203. /*ref*/Schlossberg, N. (1981). A model for analyzing human transition adaptation to transition. Counseling Psychologist, 9, 2, 2-18. https://doi.org/10.1177/001100008100900202 /*ref*/Tedesco, J. (2000). Educar en la Sociedad del Conocimiento. Fondo de Cultura Económica. /*ref*/Towle. (1998). The aims of the curriculum: education for health needs in 2000 and beyond, en B. Jolly y L. Rees, (Eds). Medical Education in the Millennium, Gran Bretaña: Oxford University Press. /*ref*/UNESCO. (1998). La Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: visión y acción. Conferencia mundial sobre la educación superior. París. /*ref*/Van Gessel E, Nendaz MR, Vermeulen B, (2003). Development of clinical reasoning from the basic sciences to the clerkships: a longitudinal assessment of medical students' needs and self perception after a transitional learning unit. Med Educ. 37, 11, 966-74. https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.2003.01672.x /*ref*/Vergara C, (2016). La transición del bachillerato a la Universidad: Caso estudiantes de Odontología. Debates en Evaluación y Curriculum. 1 - 11. /*ref*/Vergara C, (2016). Evolución de la Educación en Odontología. Evolución del currículo desde las áreas disciplinares. ISBN: 978-958-46-9540-6, ed: Alpha Editores. /*ref*/Vergara C, (2017). Re enamorarse de la carrera. Una nueva oportunidad de cumplir el sueño de ser odontólogo. Debates en Evaluación y Curriculum. 1664 - 1677. /*ref*/Vergara C, Carbonell Z, Simancas M, (2017). Enfoques de Aprendizaje en Estudiantes de Ciencias de la Salud en una Universidad Pública del Norte de Colombia. Debates en Evaluación y Curriculum. 2000-2011. Derechos de autor 2019 Panorama Económico https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Vergara Hernández, Clara Inés
Arévalo Tovar, Luisa
Theoretical reflection on the academic transition in higher education.
title Theoretical reflection on the academic transition in higher education.
title_full Theoretical reflection on the academic transition in higher education.
title_fullStr Theoretical reflection on the academic transition in higher education.
title_full_unstemmed Theoretical reflection on the academic transition in higher education.
title_short Theoretical reflection on the academic transition in higher education.
title_sort theoretical reflection on the academic transition in higher education.
url https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2623