Coexistence and conflicts mediation as educational strategies in schools
Coexistence in school is a process characterized by a strong communicative rapport between the members belonging to an educational community, which looks for the development and building of spaces where there is trust and consensus. However, we cannot be out of conflict as long as people think diffe...
Autores principales: | , , , |
---|---|
Formato: | Revistas |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Cartagena
2014
|
Acceso en línea: | https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1368 |
_version_ | 1782340302632124416 |
---|---|
author | Castro-Alfaro, Alain Marrugo-Peralta, Guillermo Gutiérrez-Hurtado, Jorge Luis Camacho-Contreras, Yolima |
author_facet | Castro-Alfaro, Alain Marrugo-Peralta, Guillermo Gutiérrez-Hurtado, Jorge Luis Camacho-Contreras, Yolima |
author_sort | Castro-Alfaro, Alain |
collection | Revista |
description | Coexistence in school is a process characterized by a strong communicative rapport between the members belonging to an educational community, which looks for the development and building of spaces where there is trust and consensus. However, we cannot be out of conflict as long as people think differently. This research focus on coexistence in educational institutions, and how emerging conflicts can be addressed through educational strategies. Teaching strategies such as mediation, negotiation, and arbitration are mechanisms for managing conflicts in schools that help to establish a healthy student life. For this purpose, a careful literature review is undertaken. |
format | Revistas |
id | oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-1368 |
institution | Revista Panorama Económico |
language | Español |
publishDate | 2014 |
publisher | Universidad de Cartagena |
record_format | ojs |
spelling | oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-13682020-04-16T05:17:27Z Coexistence and conflicts mediation as educational strategies in schools La convivencia y la mediación de conflictos como estrategia pedagógica en la vida escolar Castro-Alfaro, Alain Marrugo-Peralta, Guillermo Gutiérrez-Hurtado, Jorge Luis Camacho-Contreras, Yolima Coexistence in school school mediation conflict strategy Convivencia negociación mediación conflicto escuela estrategia Coexistence in school is a process characterized by a strong communicative rapport between the members belonging to an educational community, which looks for the development and building of spaces where there is trust and consensus. However, we cannot be out of conflict as long as people think differently. This research focus on coexistence in educational institutions, and how emerging conflicts can be addressed through educational strategies. Teaching strategies such as mediation, negotiation, and arbitration are mechanisms for managing conflicts in schools that help to establish a healthy student life. For this purpose, a careful literature review is undertaken. La convivencia escolar es un proceso que se caracteriza por una fuerte relación comunicativa entre los miembros que conforman la comunidad educativa, donde se busca la construcción de espacios donde se respire la confianza y el consenso. Sin embargo, no se puede estar exento de conflictos debido a que las personas no siempre piensan de igual manera. El presente artículo tiene como objetivo presentar a la convivencia escolar y la manera en que se pueden mediar los conflictos en las instituciones educativas por medio de las estrategias pedagógicas. Para llevar adelante esta reflexión, se utilizaron referencias bibliográficas sobre la temática y se procedió a hacer el análisis respectivo. Las estrategias pedagógicas son mecanismos que permiten manejar situaciones conflictivas que se presentan en las escuelas, entre los que destacan la mediación, la negociación y el arbitraje, generando una sana convivencia estudiantil. Universidad de Cartagena 2014-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1368 10.32997/2463-0470-vol.22-num.0-2014-1368 Panorama Económico Journal; Vol. 22 (2014); 169-190 Panorama Económico; Vol. 22 (2014); 169-190 Panorama Económico; v. 22 (2014); 169-190 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.22-num.0-2014 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1368/1263 /*ref*/Addines, F. (s/f). La estrategia como resultado científico. Centro de Estudios Científicos de la Educación Universitaria de Camagüey, Cuba. /*ref*/Bermúdez, K., Prats, G. y Uribe, E. (2000). La mediación intercultural, un puente para el diálogo. Barcelona: Desemvolupament Comunitari. /*ref*/Bravo, R. (2012). Modelo educativo de prevención de la violencia escolar en la escuela primaria bolivariana de la República Bolivariana de Venezuela. Tesis doctorado, Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño, Cuba. /*ref*/Briceño, M. (2008). El escrito científico en la universidad: propuesta de estrategias pedagógicas. Revista Educación y Educadores, 11, 2, 107-118. /*ref*/Calzón, A. (s/f). La violencia ha llegado a la escuela. Recuperado el 5 de diciembre de 2013 de http://www.escolar.com.ar/paralaescuela/directivos/notas/violencia-llego-escuela.htm /*ref*/Castro, G. (2014). Aprobada ley cátedra de la paz, de Ariel Armel Arenas. Recuperado el 30 de julio de 2014 de http://www.verbienmagazin.com/aprobada-ley-catedra-de-la-pazde-ariel-armel-arenas/ /*ref*/Candas, B. y Lucero, M. (2008). Violencia escolar. Argentina: Universidad Nacional de San Luis /*ref*/Constitución Política de Colombia (1991). Constitución Política. Recuperado el 20 de agosto de 2014 de http://www.cna.gov.co/1741/articles186370_constitucion_politica.pdf /*ref*/Cruz Roja Juventud. (2002). El problema para la prevención de la violencia, mediación y diálogo. Madrid. /*ref*/Definición. DE. (20145). Definición de convivencia. Recuperado el 20 de enero de 2014 de http://definicion.de/convivencia/ /*ref*/Etxeberría, F., Esteve, M. y Jordán, A. (2001). La escuela y la crisis social. XX Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación. Murcia. /*ref*/Fernández, I. (2005). Escuela sin violencia: Resolución de conflictos. Lima: Alfa Omega. /*ref*/Freud, S. (1972). Teoría de la violencia humana. Madrid: Editorial Alianza. /*ref*/Galtung, J. (1969). Violence, peace, and peace research. Journal of Peace Research, 6, 3, 167-191 /*ref*/Galtung, J. (2004). Violencia, guerra y su impacto sobre los efectos visibles e invisibles de la violencia. Recuperado el 10 de febrero de 2014 de http://them.polylog.org/5/fgj-es.htm /*ref*/Gutiérrez, M. (2001). Las reformas educativas en Venezuela. Estudio monográfico. México: McGraw-Hill. /*ref*/Hevia, R. (2009). Introducción. III Jornadas de cooperación iberoamericana sobre educación para la paz, la convivencia democrática y los derechos humanos. San José de Costa Rica: Oficina Regional de Educación de la UNESCO para la América Latina y el Caribe /*ref*/Jares, X. (1997). El lugar del conflicto en la organización escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 15, 53-73. /*ref*/Johnson y Johnson (2004). Cómo reducir la violencia en las escuelas. Buenos Aires: Paidós /*ref*/Ley General de Educación (1994). Ley 115. Recuperado el 20 de agosto de 2014 de http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=292 /*ref*/Lorenz, R. (1996). La delincuencia infantil y juvenil. El papel del Estado. Caracas: Editorial Siglo XX. /*ref*/López, R. (1999). La delincuencia infantil y juvenil. El papel del Estado. Caracas: Editorial Siglo XX. /*ref*/Martínez, M. (2000). La formación académico-docente y las tendencias creativas en la educación básica. VI Taller Internacional La Educación del Siglo XXI. Caracas. /*ref*/Maturana, G., Pesca, A., Noguera, C. y Castro, J. (1994). Currículo y modernización. Cuatro décadas de educación en Colombia. Foro Nacional por Colombia. Bogotá: Corporación Tercer Milenio /*ref*/Mesa de Diálogo y Convivencia Intercultural de Villa de Vallecas (2008, junio). Análisis de la realidad en el distrito de Villa de Vallecas: Una mirada a la convivencia intercultural. Recuperado el 20 de agosto de 2014 de http://www.madrid.es/UnidadesDescentralizadas/CooperacionEInmigracion/Inmigracion/EspInformativos/MesasDi%C3%A1ly-Conv/Distritos/Villa%20Vallecas/Actypu/Fichero/2.%20INFORME_sept2008.pdf /*ref*/Mena, I., Romagnoli, C. y Valdés, A. (2006). Convivencia escolar. Documento Valoras UC. /*ref*/Megías, M. (2011). La convivencia escolar y cómo resolver los conflictos y la violencia en el aula. Granada: ADICE. /*ref*/Ministerio de Educación del Perú. (2009). Aprendiendo a resolver conflictos en las instituciones educativas. Orientaciones para directivos y tutores de primaria y secundaria. Lima: MINEDU: Dirección de Tutoría y Orientación Educativa. /*ref*/Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2013). Guías pedagógica para la convivencia escolar. Guía N°49. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. /*ref*/Ministerio de Educación Nacional. (2014). Ley 1732 de Cátedra de la Paz. Recuperado el 25 de septiembre de 2014 de http://wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Leyes/Documents/LEY%201732%20DEL%2001%20DE%20SEPTIEMBRE%20DE%202014.pdf /*ref*/Ministerio de Educación Nacional. (2013). Ley 1620 de Convivencia Escolar. Recuperado el 15 de enero de 2014 de http://www.mineducacion.gov.co/1621/w3-article-322486.html /*ref*/Ministerio de Educación Nacional. (1994). Decreto 1860. Recuperado el 10 de enero de 2014 de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-172061_archivo_pdf_decreto1860_94.pdf /*ref*/Ministerio de Educación de Chile. (2001). Política Nacional de Convivencia Escolar. /*ref*/Ministerio de Educación de Chile. (2002). Política de Convivencia Escolar. /*ref*/Mockus, A. (2002). Convivencia como armonización de ley, moral y cultura. Revista Perspectivas. Vol. 32, 1, 19-37. /*ref*/Moreira, M., Caballero, M. y Rodríguez, M. (1997). Aprendizaje significativo: Un concepto subyacente. Actas del Encuentro Internacional sobre el Aprendizaje Significativo. Burgos, España, pp. 19-44 /*ref*/Monereo, C., Castelló, M., Clariana, M., Palma, M. y Pérez, M. (1999). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Argentina: Graó. /*ref*/Munné, M. y Mac-Gragh, P. (2006). Los diez principios de la cultura de mediación. España: Graó. /*ref*/Ortega, R. (1997). La convivencia escolar: qué es y cómo abordarla. Programa educativo de prevención de maltrato entre compañeros y compañeras. Andalucía: Consejería de Educación y Ciencia. /*ref*/Parra, D. (2003). Manual de estrategias de enseñanza/aprendizaje. Colombia: Ministerio de la Protección Social-SENA. /*ref*/Parker, W. (2006). Public discourses in schools: Purposes, problems, possibilities. Educational Researchers, 35, 8, 11-18 /*ref*/Pérez-Juste, R. (2007). Educación, ciudadanía y convivencia. Diversidad y sentido social de la educación. Revista Bordón, 59, 2, 239-260. /*ref*/Plan Nacional Decenal de Educación. (2009). Los diez temas y sus macro objetivos. 2006-2016. Colombia: MEN. /*ref*/Quintero, N. y Rentería, L. (2009). Diseño de una estrategia de gestión educativa para mejorar los niveles de convivencia en el colegio Rafael Uribe de Ciudad Bolívar en la jornada de la mañana. Tesis Maestría en Educación, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá-Colombia. /*ref*/Romero, F. (2011). La convivencia desde la diversidad. Colombia: Universidad Nacional de Colombia. /*ref*/Rodríguez, A. (2011). Estrategia pedagógica para el reforzamiento de valores en la Escuela Superior de Formación de Atleta. Instituto Nacional de Deportes Física y Recreación. Recuperado el 1 de agosto de 2014 de http://portal.inder.culindex.php/recursos-informacionales/art-cient-tec/10514 /*ref*/Rodríguez, M. y Palomero, J. (2001). Violencia en las aulas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 41, 115-132 /*ref*/Ruiz-Silva, A. y Choux, E. (2005). La formación de competencias ciudadanas. Bogotá: Asociación Colombiana de Facultades de Educación, ASCOFADE. /*ref*/Parra, R. (1995). Proyecto Atlántida T. II: Estudio sobre el adolescente escolar en Colombia. Todo lo que nos gusta se evapora. Colombia: FES /*ref*/Saldivia, S. (2008). Concepciones sobre convivencia escolar que manejan los docentes directivos, docentes de aula, asistentes de la educación, apoderados y alumnos, que conforman la comunidad educativa de un liceo municipal del sector sur-oriente de la capital. Tesis Maestría en Educación, Universidad de Chile, Chile. /*ref*/Shawartzmann, H. (1976). The study of children´s play. Annual Review of Anthropology. Vol 5. /*ref*/Sánchez, V. y Ortega-Rivera, J. (2004). El componente emocional y moral de las relaciones interpersonales. En R. Ortega y R. Del Rey, Construir la convivencia (pp. 59-74). Barcelona: Edebé. /*ref*/San Juan, M. (2008). Significados que otorgan a la convivencia escolar en aula estudiantes y profesores de educación media de una institución educativa. Tesis Maestría en Educación, Universidad de Chile, Chile. /*ref*/Serna, H. (2003). Gerencia estratégica. Bogotá: Panamericana Editorial Ltda. /*ref*/Prada, J. y López. J. (2008). La mediación como estrategia de resolución de conflictos en el ámbito escolar. Revista Documentación Social, 148, 99-116. /*ref*/San Martín, J. (2003). La mediación escolar: un camino nuevo para la gestión del conflicto escolar. Madrid: CCS. /*ref*/Torricella, R. (2007). Ministerio de Educación Superior. Recuperado el 23 de febrero de 2014 de http://revistas.mes.edu.cu/Pedagogia-Universitaria/articulos/2004/5/189404509.pdf/view /*ref*/UNESCO. (2007). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Informe. /*ref*/UNESCO. (2011). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Informe sobre Educación y Conflicto. Una crisis encubierta /*ref*/Vinyamata; Alzate; Burguet; Moreno; y otros. (2003). Comprender el conflicto y actuar educativamente. Aprender del conflicto. España: Graó. /*ref*/Viñas, J. (2007). Conflictos en los centros educativos. España: Graó. Derechos de autor 2014 Panorama Económico |
spellingShingle | Castro-Alfaro, Alain Marrugo-Peralta, Guillermo Gutiérrez-Hurtado, Jorge Luis Camacho-Contreras, Yolima Coexistence and conflicts mediation as educational strategies in schools |
title | Coexistence and conflicts mediation as educational strategies in schools |
title_full | Coexistence and conflicts mediation as educational strategies in schools |
title_fullStr | Coexistence and conflicts mediation as educational strategies in schools |
title_full_unstemmed | Coexistence and conflicts mediation as educational strategies in schools |
title_short | Coexistence and conflicts mediation as educational strategies in schools |
title_sort | coexistence and conflicts mediation as educational strategies in schools |
url | https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1368 |