Si vis pacem, para educationis: a critical reflection about the place of Pedagogy and Education for Peace in Colombia

This article, using the documentary review, explores different edges that peace pedagogies in Colombia can address, in a post-agreement context, to build a reconciliation environment. To do this, this research reviewed the literature about the change of the Latin phrase Si vis Pacem, para Bellum (If...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Díaz Mesa, Jefferson Arley, Hernández Cubides, Jairo Andrés
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2022
Acceso en línea:https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/19638
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description This article, using the documentary review, explores different edges that peace pedagogies in Colombia can address, in a post-agreement context, to build a reconciliation environment. To do this, this research reviewed the literature about the change of the Latin phrase Si vis Pacem, para Bellum (If you want peace prepare for war) into Si vis pacem, para educationis (If you want peace, prepare for education). This work requires commitments and radical turns in the model and conception of the formative act, its objectives, forms and actors, if it seeks peace and national reconciliation.
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publishDate 2022
publisher Universidad Distrital Francisco José de Caldas
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spelling cpaz-article-196382023-04-04T20:10:05Z Si vis pacem, para educationis: a critical reflection about the place of Pedagogy and Education for Peace in Colombia Si vis pacem, para educationis: una reflexión crítica sobre el lugar de las Pedagogías para la Paz en Colombia Díaz Mesa, Jefferson Arley Hernández Cubides, Jairo Andrés Pedagogies for Peace Education for Peace Peace Violence Education Pedagogías para la Paz Educación para la Paz Paz Violencia Educación This article, using the documentary review, explores different edges that peace pedagogies in Colombia can address, in a post-agreement context, to build a reconciliation environment. To do this, this research reviewed the literature about the change of the Latin phrase Si vis Pacem, para Bellum (If you want peace prepare for war) into Si vis pacem, para educationis (If you want peace, prepare for education). This work requires commitments and radical turns in the model and conception of the formative act, its objectives, forms and actors, if it seeks peace and national reconciliation. Este artículo, sirviéndose de la revisión documental, explora diferentes aristas que pueden abordar las pedagogías para la paz en Colombia en la urgencia de atender las particularidades del contexto de posacuerdo colombiano para la consecución de la paz y la reconciliación nacional. Para ello, enarbola las diferentes conclusiones del ejercicio de revisión de literatura sobre el tema realizado alrededor de la deformación de la frase clásica Si vis Pacem, para Bellum en Si vis pacem, para educationis, toda vez que se concluye que el escenario de la educación en el País acusa de ciertos compromisos y virajes radicales en el modelo y concepción del acto formativo, sus objetivos, formas y actores, si se busca migrar del conflicto a la paz. Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2022-12-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/epub+zip application/pdf https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/19638 10.14483/2422278X.19638 Ciudad Paz-Ando; Vol. 15 No. 2 (2022): Educación, Arte y Cultura: aportes y abordajes para la construcción de paz en Colombia; 50-64 Ciudad Paz-ando; Vol. 15 Núm. 2 (2022): Educación, Arte y Cultura: aportes y abordajes para la construcción de paz en Colombia; 50-64 2422-278X 2011-5253 spa https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/19638/18957 https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/19638/18754 /*ref*/Acodesi. (2003). Capítulo II: Fundamentos teóricos de la educación para la paz, en: Hacia una educación para la paz: Estado del arte. Editorial Kimpres Ltda. /*ref*/Adarve, P., González, S. y Guerrero, M. (2018). Pedagogías para la paz en Colombia: un primer acercamiento. 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