Thoughts on teaching recent history with historical awareness
This work, which is the result of the doctoral thesis entitled Historical awareness and teaching the Colombian armed conflict: An analysis of social sciences textbooks (1984–2016), explains the-oretical elements to understand the importance of connecting historical awareness to the epistemological,...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Revistas |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Distrital Francisco José de Caldas
2019
|
Acceso en línea: | https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/13964 |
_version_ | 1782345099283267584 |
---|---|
author | Escobar Rincón, Liliana del Pilar |
author_facet | Escobar Rincón, Liliana del Pilar |
author_sort | Escobar Rincón, Liliana del Pilar |
collection | Revista |
description | This work, which is the result of the doctoral thesis entitled Historical awareness and teaching the Colombian armed conflict: An analysis of social sciences textbooks (1984–2016), explains the-oretical elements to understand the importance of connecting historical awareness to the epistemological, ethical and polit-ical aspects encountered while teaching recent history at the school level. In the discussion, the authors begin by analyzing the challenges involved in teaching violent pasts; furthermore, they define historical conscience, considering the elements that comprise it. Finally, the potential of establishing a rela-tionship between historical consciousness and teaching recent history is discussed. The last section includes the main points of the work, emphasizing the importance of building theoret-ical bridges to understand various historical narratives within a school setting. |
format | Revistas |
id | cpaz-article-13964 |
institution | Ciudad Paz-ando (RCP) |
language | Español |
publishDate | 2019 |
publisher | Universidad Distrital Francisco José de Caldas |
record_format | ojs |
spelling | cpaz-article-139642021-04-30T15:17:15Z Thoughts on teaching recent history with historical awareness Pensar la enseñanza de la historia reciente desde la conciencia histórica Pensando no ensino da história recente a partir da consciência histórica Escobar Rincón, Liliana del Pilar educación enseñanza de la historia formación política escuela problema social education history teaching political education school social problem educação ensino de história formação política escola problema social This work, which is the result of the doctoral thesis entitled Historical awareness and teaching the Colombian armed conflict: An analysis of social sciences textbooks (1984–2016), explains the-oretical elements to understand the importance of connecting historical awareness to the epistemological, ethical and polit-ical aspects encountered while teaching recent history at the school level. In the discussion, the authors begin by analyzing the challenges involved in teaching violent pasts; furthermore, they define historical conscience, considering the elements that comprise it. Finally, the potential of establishing a rela-tionship between historical consciousness and teaching recent history is discussed. The last section includes the main points of the work, emphasizing the importance of building theoret-ical bridges to understand various historical narratives within a school setting. Este trabajo, producto de la tesis doctoral titulada La conciencia histórica y la enseñanza del conflicto armado colombiano: un análisis de los libros de texto escolar de ciencias sociales (1984-2016), busca exponer elementos teóricos que permiten comprender la importancia de vincular la categoría de conciencia histórica a apuestas epistemológicas, éticas y políticas que afronta la enseñanza de la historia reciente en la escuela. Para desarrollar la discusión, primero se analizan los retos que implica enseñar los pasados violentos; en un segundo frente, se expone la definición de conciencia histórica, teniendo en cuenta los elementos que la componen; en un tercer punto, se discute el potencial de establecer una relación entre la categoría de conciencia histórica y la enseñanza de la historia reciente. El último apartado recoge los principales puntos de lo expuesto, haciendo hincapié en la importancia de tejer puentes teóricos para comprender diversas narrativas históricas en el escenario escolar. Este trabalho, produto da tese de doutoramento intitulada La conciencia histórica y la enseñanza del conflicto armado co-lombiano: un análisisis de los libros de texto escolar de ciencias sociales (1984-2016), procura expor elementos teóricos que permitem compreender a importância de ligar a categoria de consciência histórica a desafios epistemológicos, éticos e políti-cos que enfrentam o ensino da história recente na escola. A fim de desenvolver a discussão, primeiro são analisados os desafios envolvidos no ensino de passados violentos; em uma segunda frente, a definição de consciência histórica é exposta, tendo em conta os elementos que a compõem; em um terceiro ponto, o potencial de estabelecer uma relação entre a categoria de cons-ciência histórica e o ensino da história recente é discutido. A úl-tima seção reúne os principais pontos do que foi exposto, enfati-zando a importância de tecer pontes teóricas para compreender diversas narrativas históricas no contexto escolar. Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2019-11-23 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/13964 10.14483/2422278X.13964 Ciudad Paz-Ando; Vol. 12 No. 2 (2019): julio-diciembre. Realidades colombianas, una mirada desde la historia, la comunidad y la cátedra Ciudad Paz-ando; Vol. 12 Núm. 2 (2019): julio-diciembre. Realidades colombianas, una mirada desde la historia, la comunidad y la cátedra 2422-278X 2011-5253 spa https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/13964/15304 /*ref*/Arias, D. (2015). La enseñanza de la historia reciente y la formación moral. Dilemas de un vínculo imprescindible. Folios, 42, 29-41. https://doi.or- g/10.17227/01234870.42folios29.41 Arias, D. (2017). Relatos de nación y escuela. Colombia en los imaginarios de docentes en formación. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas. https://doi.org/10.14483/9789585434165 Aron, R. (1983). Dimensiones de la conciencia histórica. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica. Barca, I. (2013). Conciencia histórica: pasado y presente en la perspectiva de los jóvenes en Portugal. Clío y Asociados. La historia enseñada, 17, 16-26. https://doi.org/10.14409/cya.v1i17.4170 Campos, D., Chacón, A. y Rodríguez, N. (2007). Orientaciones curriculares para el campo de pensamiento histórico. (Colegios públicos de excelencia para Bogotá). Serie Cuadernos de Currículo. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá; Secretaría de Educación Distrital. Cataño, C. (2011). Jörn Rüsen y la conciencia histórica. Historia y Sociedad, 21, 221-243. Cerri, L. (2011). Ensino de história e consciencia histórica. Implicações didáticas de uma discussão contemporânea. Rio de Janeiro: Editora FGV. Cuesta, R. (2011). Historia con memoria y didáctica crítica. Conciencia Social: Anuario de Didáctica de la Geografía, la Historia y las Ciencias Sociales, 15, 15-30. Cuesta, R. (2014). Genealogía y cambio conceptual. Educación, historia y memoria. Archivos Analíticos de Política Educativa, 22. De Amézola, G. (2008). Currículo oficial y memoria. El pasado reciente en la escuela argentina. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 7, 47-55. Figueroa, C. e Iñigo, N. (2010). Reflexiones para una definición de historia reciente. En M. López, C. Figueroa y B. Rajland (eds.), Temas y procesos de la historia reciente de América Latina (pp. 13-34). Santiago de Chile: Clacso. Gadamer, H. (1993). El problema de la conciencia histórica. Madrid: Editorial Tecnos. González, M. y Pagés, J. (2014). Historia, memoria y enseñanza de la historia: conceptos, debates y perspectivas europeas y latinoamericanas. Historia y Memoria, 9, 275-311. https://doi.org/10.19053/20275137.2941 Herrera, M. y Pertuz, C. (2016). Educación y políticas de la memoria sobre la historia reciente en América Latina. Revista Colombiana de Educación, 71, 79-108. https://doi.org/10.17227/01203916.71rce79.108 Kriger, M. (2011). La enseñanza de la historia reciente como herramienta clave de la educación política. Persona y Sociedad, 3, 29-52. Lee, P. (2006). Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar em Revista, 22, 131-150. https://doi.org/10.1590/0104-4060.403 Ministerio de Educación Nacional (1998). Lineamientos Curriculares de Ciencias Sociales. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Ministerio de Educación Nacional (2004). Estándares Básicos de competencias en ciencias sociales. ¡Formar en ciencias el desafío! Bogotá: Ministerio de Educación. Millán, J. (2002). El contexto de la historia social crítica en la Alemania contemporánea. En J. Kocka, Historia social y conciencia histórica (pp. 11-40). Madrid: Marcial Pons. Mudrovcic, M. (2005). Historia, narración y memoria: los debates actuales en filosofía de la historia. Madrid: Akal Ediciones. Pagés, J. y Santisteban, A. (2010). La enseñanza aprendizaje del tiempo histórico en la educación primaria. Cadernos Cedes, 30(82), 278-309. https://doi.org/10.1590/s0101-32622010000300002 Pantoja, P., Loaiza, Y. y Posada, R. (2013). Ecos del ayer, el hoy y el mañana: la conciencia histórica como propuesta en la formación de licenciados en ciencias sociales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 1(10), 136-157. Paul, H. (2016). La llamada del pasado. Claves de la teoría de la historia. Zaragoza: Instituto Fernando El Católico. https://doi.org/10.26754/ojs_historiografias/hrht.2017132355 Prats, J. (2000). Dificultades para la enseñanza de la historia en la educación secundaria: reflexiones ante la situación española. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 5, 71-98. Raggio, S. (2017). ¿Historia o memoria en las aulas? Rubio, G. (2012). El pasado reciente en la experiencia chilena. Bases para una pedagogía de la memoria. Estudios Pedagógicos, 38(2), 375-396. https://doi.org/10.4067/s0718-07052012000200023 Rubio, G. (2016) Memoria hegemónica y memoria social. Tensiones y desafíos pedagógicos en torno al pasado reciente en Chile. Revista Colombiana de Educación, 71, 79-108. https://doi.org/10.17227/01203916.71rce109.135 Rüsen, J. (1992). El desarrollo de la competencia narrativa en el aprendizaje histórico. Una hipótesis ontogénica relativa a la conciencia moral. Propuesta Educativa, 7, 27-36. Rüsen, J. (1994). ¿Qué es la cultura histórica? Reflexiones sobre una nueva manera de abordar la historia. En K. Füssmann, H. Grütter, H. y J. Rüsen (eds.), Historische Faszination. Geschichtskultur Heute (pp.3-26). Colonia, Alemania: Böhlau Verlag. Rüsen, J. (2001). Razão histórica. Teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Brasilia: Universidade de Brasilia. Rüsen, J. (2007a). História viva. Teoria da história III: formas y funciones de conhecimento histórico. Brasilia: Universidade de Brasilia. Rüsen, J. (2007b). How to make sense of the past: salient issues of metahistory. The Journal of Transdisciplinary Research in Souther Africa, 6(2), 169-221. https://doi.org/10.4102/td.v3i1.316 Rüsen, J. (2009). Como dar sentido ao passado: questões relevantes de meta-história. História da Historiografia, 2, 163-209. Rüsen, J. (2013). La ciencia histórica como cultura histórica. En J. Lluis y F. Sánchez-Costa, A vueltas con el pasado. Historia, memoria y vida (pp. 81-110). Barcelona: Universidad de Barcelona. Sánchez-Costa, F. (2013). La fragua de la identidad: memoria, conciencia histórica y cultura histórica. En J. Lluis y F. Sánchez-Costa, A vueltas con el pasado. Historia, memoria y vida (pp. 185-211). Barcelona: Universidad de Barcelona. Sánchez, M. y Rodríguez, S. (2008). Narrativa, memoria y enseñanza del conflicto armado colombiano: propuesta para superar las políticas de olvido e impunidad. En A. Serna y D. Gómez (Comps.), El papel de la memoria en los laberintos de la verdad, la justicia y la reparación (pp. 203-230). Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Sant, E., Pagés, J., Santisteban, A., González, N. y Oller, M. (2014). Narrativas y discursos: ¿cómo podemos analizar la competencia narrativa del alumnado en el aprendizaje de la historia? Revista Clío y Asociados. La historia enseñada, 18-19, 166-182. https://doi.org/10.14409/cya.v0i18/19.4742 Santisteban, A., González, N. y Pagés, J. (2010). Una investigación sobre la formación del pensamiento histórico. En: R. Ávila, M. Rivero y P. Domínguez (coord.), Metodología de la investigación en didáctica de las ciencias sociales (pp. 115-128). Zaragoza: Institución Fernando El Católico. Schmidt, M. (2017). ¿Qué hacen los historiadores cuando enseñan la historia? Contribución de la teoría de Jörn Rüsen para el aprendizaje y el método de enseñanza de la historia. Clío y Asociados. La historia enseñada, 24, 26-37. https://doi.org/10.14409/cya.v0i24.6843 Tutiaux-Guillon, N. (2003). Los fundamentos de una investigación sobre la concepción de las finalidades cívicas y culturales del profesorado de geografía e historia. Objetivo de esta etapa. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 2, 27-35. Valls, R. (2008). La enseñanza de la historia y textos escolares. Bueno Aires: Libros del Zorzal. Derechos de autor 2019 Ciudad paz-ando https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spellingShingle | Escobar Rincón, Liliana del Pilar Thoughts on teaching recent history with historical awareness |
title | Thoughts on teaching recent history with historical awareness |
title_full | Thoughts on teaching recent history with historical awareness |
title_fullStr | Thoughts on teaching recent history with historical awareness |
title_full_unstemmed | Thoughts on teaching recent history with historical awareness |
title_short | Thoughts on teaching recent history with historical awareness |
title_sort | thoughts on teaching recent history with historical awareness |
url | https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/13964 |