The imaginary of peace: student and teacher collective construction

Starting from the question about peace imaginaries between basic secondary students and teachers , here is presented the result of focus group interviews related to the concept and the peace process. The unit of analysis involves young and teacher groups (eighteen students distributed on three six p...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Fuentes Fuentes, Luz Stella
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2020
Acceso en línea:https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/13957
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institution Ciudad Paz-ando (RCP)
language Español
publishDate 2020
publisher Universidad Distrital Francisco José de Caldas
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spelling cpaz-article-139572021-04-29T18:08:21Z The imaginary of peace: student and teacher collective construction Los imaginarios de paz: construcción colectiva de estudiantes y maestros Fuentes Fuentes, Luz Stella convivencia estudiante de secundaria imaginario paz coexistence high school student imaginary peace Starting from the question about peace imaginaries between basic secondary students and teachers , here is presented the result of focus group interviews related to the concept and the peace process. The unit of analysis involves young and teacher groups (eighteen students distributed on three six person groups and nine teachers distributed on two groups). The naturalist and interpretative qualitative focus and descriptive-interpretative analysis. It’s been concluded that there is an invisible link between coexistence and peace, students are oriented to a peace concept as longed-for status, experience in harmony, freedom and justice, meanwhile, teachers precise it as a construction and social responsibility process and they place the dialogue as a dimension of it. On respect to the peace process, teachers highlight the laudable effort of Colombian state and the Integral system of truth, justice, repair and not repeating regulation. Partiendo de la pregunta sobre los imaginarios de paz en estudiantes y maestros de educación básica secundaria, se presenta aquí el resultado de entrevistas a grupos focales relacionada con el concepto y el proceso de paz. La unidad de análisis involucra grupos de jóvenes y maestros (dieciocho estudiantes distribuidos en tres grupos de seis y nueve maestros distribuidos en dos grupos). El enfoque cualitativo naturalista e interpretativo y el análisis descriptivo-interpretativo. Se concluyó que existe un vínculo indeleble entre convivencia y paz, los estudiantes se orientan a un concepto de paz como estado anhelado, vivencia en armonía, libertad y justicia, mientras que los maestros lo precisan como un proceso de construcción y responsabilidad social y sitúan el diálogo como dimensión de la misma. Respecto al proceso de paz, los maestros resaltan el esfuerzo loable del Estado colombiano y la reglamentación del Sistema Integral de Verdad, Justicia, Reparación y No Repetición. Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2020-06-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/13957 10.14483/2422278X.13957 Ciudad Paz-Ando; Vol. 13 No. 1 (2020): enero-junio. Paz: una construcción colectiva en medio de la crisis social del Covid-19; 44-53 Ciudad Paz-ando; Vol. 13 Núm. 1 (2020): enero-junio. Paz: una construcción colectiva en medio de la crisis social del Covid-19; 44-53 2422-278X 2011-5253 spa https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/13957/16281 /*ref*/Aigneren, M. (2002). La técnica de recolección de información mediante los grupos focales. Revista electrónica: la sociología en sus escenarios, (6). Ávila, M. (2012). Educación para la paz: un reto educativo. REDHECS: Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 8(14), 184-195. Baltork, M., Mansoori, S. y Azad, Y. (2015). Content analysis of peace education as one component of global citizenship education in elementary textbooks. International Journal of Educational and Psychological Researches, 1(1), 28-35. Cengelci, T. y Gurdogan, O. (2016). Perception of peace in students’ drawings. Eurasian Journal of Educational Research, (65), 181-198. Chapela, L. (2013). Caja de herramientas en educación para la paz. 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Volumen III, (pp. 37-52). Fondo Editorial UNERMB. Palmer, R. (2002). ¿Qué es la hermenéutica? Teoría de la interpretación en Schleiermacher, Dilthey, Heidegger y Gadamer. Arco Libros. Sagkal, A., Turnuklu, A. y Totan, T. (2012). Empathy for interpersonal peace: Effects of peace education on empathy skills. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 12(2), 1447-1460. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco] (1995). Declaración de principios sobre la tolerancia: aprobada por la Conferencia General de la Unesco. http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001518/151830so.pdf Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco] (2011). Social and Human Sciences. Derechos de autor 2020 Ciudad paz-ando https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
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