Adult education and social inclusion in Chile
Despite the large number of people with incomplete schooling currently observed in Chile, back-to-school programs have not been a government priority. This article analyzes the profiles of students that use this type of programs, and the degree to which this leads to social inclusion and dynamics. I...
Autores principales: | , , , |
---|---|
Otros Autores: | |
Formato: | |
Lenguaje: | Inglés |
Publicado: |
Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
2014
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/393 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80576 |
_version_ | 1782335099781513216 |
---|---|
author | Oscar Espinoza Díaz; Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE), Centro de Políticas Comparadas en Educación, U. Diego Portales y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF Dante Castillo; Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF Luis Gonzalez Fiegehen; Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF. Juan Carlos Santa Cruz; Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF |
author2 | Proyecto Fondecyt N° 1121079: Factores asociados al éxito de los Programas de reinserción educativa de jóvenes desertores del sistema escolar: la evaluación de la experiencia chilena |
author_facet | Proyecto Fondecyt N° 1121079: Factores asociados al éxito de los Programas de reinserción educativa de jóvenes desertores del sistema escolar: la evaluación de la experiencia chilena Oscar Espinoza Díaz; Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE), Centro de Políticas Comparadas en Educación, U. Diego Portales y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF Dante Castillo; Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF Luis Gonzalez Fiegehen; Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF. Juan Carlos Santa Cruz; Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF |
author_sort | Oscar Espinoza Díaz; Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE), Centro de Políticas Comparadas en Educación, U. Diego Portales y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF |
collection | Repositorio |
description | Despite the large number of people with incomplete schooling currently observed in Chile, back-to-school programs have not been a government priority. This article analyzes the profiles of students that use this type of programs, and the degree to which this leads to social inclusion and dynamics. In order to characterize them, we used a survey filled out by beneficiaries of back-to-school programs and a social inclusion index. The analysis of these programs reveals a complex reality, with large differences, both across the various types of programs and inside them. Some people do integrate into the system. They have a steady job and up bring their families, while some others are more vulnerable and at social risk. These situations map into a wide spectrum of social problems, different levels of societal and job insertion, and unequal future expectations. These differences reveal different degrees of inclusion or exclusion at the system level, which in turn compel the Administration to deal with adult education, facing that there is a diversity of realities, regardless of the level of vulnerability of this population. |
format | |
id | clacso-CLACSO80576 |
institution | CLACSO, Repositorio Digital |
language | Inglés |
publishDate | 2014 |
publisher | Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso |
record_format | greenstone |
spelling | clacso-CLACSO805762022-03-22T15:12:24Z Adult education and social inclusion in Chile Educación de Adultos e inclusión social en Chile Oscar Espinoza Díaz; Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE), Centro de Políticas Comparadas en Educación, U. Diego Portales y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF Dante Castillo; Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF Luis Gonzalez Fiegehen; Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF. Juan Carlos Santa Cruz; Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF Proyecto Fondecyt N° 1121079: Factores asociados al éxito de los Programas de reinserción educativa de jóvenes desertores del sistema escolar: la evaluación de la experiencia chilena adult education; back-to-school programs; social inclusion; poverty Educación de adultos; re-escolarización; inclusión social; pobreza Despite the large number of people with incomplete schooling currently observed in Chile, back-to-school programs have not been a government priority. This article analyzes the profiles of students that use this type of programs, and the degree to which this leads to social inclusion and dynamics. In order to characterize them, we used a survey filled out by beneficiaries of back-to-school programs and a social inclusion index. The analysis of these programs reveals a complex reality, with large differences, both across the various types of programs and inside them. Some people do integrate into the system. They have a steady job and up bring their families, while some others are more vulnerable and at social risk. These situations map into a wide spectrum of social problems, different levels of societal and job insertion, and unequal future expectations. These differences reveal different degrees of inclusion or exclusion at the system level, which in turn compel the Administration to deal with adult education, facing that there is a diversity of realities, regardless of the level of vulnerability of this population. Pese al gran volumen de población con escolaridad incompleta que se observa en la actualidad en Chile, la re-escolarización no ha constituido una prioridad para los gobiernos. El presente artículo analiza el perfil de los estudiantes que frecuentan este tipo de programas y su grado de inclusión social a dinámicas sociales. La caracterización se hizo por medio de una encuesta a beneficiarios de programas de re-escolarización y de un índice de inclusión social. El análisis de estos programas muestra una realidad compleja, con grandes diferencias entre los diferentes tipos de programas y al interior de ellos. Existen personas integradas al sistema, con trabajo estable y familias a su cargo; y otras con mayor vulnerabilidad y en riesgo social. Estas situaciones se traducen en un abanico de problemas sociales, distintos niveles de inserción societal-laboral, y expectativas futuras disímiles. Dicha diferenciación da cuenta de distintos grados de inclusión o exclusión a nivel de sistema, lo cual obliga al Estado a enfrentar la educación de adultos, haciéndose cargo de dicha diversidad, independiente del nivel de vulnerabilidad que esta población presente. 2014-10-15 2022-03-22T15:12:24Z 2022-03-22T15:12:24Z http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/393 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80576 en <p>The author/s grant exclusive license without temporary limit for the manuscript to be published in the journal Psicoperspectivas. Individual and Society, published by the Pontifical Catholic University of Valparaiso (Chile).</p><p>All manuscript will be published under the Creative Commons 4.0 International License.</p> Los artículos serán publicados bajo licencia <a title="CC BY Atribución 4.0 Internacional" href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es">Creative Commons 4.0 Internacional</a>. Los autores retienen sus derechos. <p>O(Os)/A(As) autores concedem licença exclusiva e sem limite de tempo para primeira publicação na Revista Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, editada com o respaldo da Escuela de Psicología da Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile).</p><p>O artigo sera publicado sob Licença <a class="action" style="text-decoration-line: none; font-size: 0.85em; text-transform: uppercase; font-weight: bold; font-family: Helvetica, ";Liberation Sans";, Arial, sans-serif; background-color: #d3d7cf; color: #871aaa !important;" href="http://creativecommons.org/" target="_new">CREATIVE COMMONS</a> 4.0 Internacional.</p> application/pdf Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso Psicoperspectivas: Individuo y Sociedad; Vol. 13, No. 3 (2014): Management y empresas: Nuevos desafíos; 69-81 Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad; Vol. 13, No. 3 (2014): Management y empresas: Nuevos desafíos; 69-81 Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad; Vol. 13, No. 3 (2014): Management y empresas: Nuevos desafíos; 69-81 |
spellingShingle | adult education; back-to-school programs; social inclusion; poverty Educación de adultos; re-escolarización; inclusión social; pobreza Oscar Espinoza Díaz; Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE), Centro de Políticas Comparadas en Educación, U. Diego Portales y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF Dante Castillo; Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF Luis Gonzalez Fiegehen; Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF. Juan Carlos Santa Cruz; Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF Adult education and social inclusion in Chile |
title | Adult education and social inclusion in Chile |
title_full | Adult education and social inclusion in Chile |
title_fullStr | Adult education and social inclusion in Chile |
title_full_unstemmed | Adult education and social inclusion in Chile |
title_short | Adult education and social inclusion in Chile |
title_sort | adult education and social inclusion in chile |
topic | adult education; back-to-school programs; social inclusion; poverty Educación de adultos; re-escolarización; inclusión social; pobreza |
url | http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/393 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80576 |