Translating discourses of educational policy into the daily life of two Chilean municipal schools: Using the medical metaphor as a means for the analysis
This work seeks to contribute to the reflection and critical analysis of the current educational policy by analyzing the translation of the Chilean neo-liberal educational policy at the educational community level. We conducted our work through an ethnographic approach, using material produced in tw...
Autores principales: | , , , |
---|---|
Otros Autores: | |
Formato: | |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
2014
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/363 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80546 |
_version_ | 1782338612346486784 |
---|---|
author | Felipe Acuña; Universidad de Chile Jenny Assaél; Universidad de Chile Paulina Contreras; Universidad de Chile Belén Peralta; Universidad de Chile |
author2 | Este estudio ha sido financiado por el Proyecto PIA-CONICYT, código CIE-05, Centro de Investigación Avanzada en Educación, Universidad de Chile, y por el Magíster en Psicología Educacional, Departamento de Psicología, Universidad de Chile |
author_facet | Este estudio ha sido financiado por el Proyecto PIA-CONICYT, código CIE-05, Centro de Investigación Avanzada en Educación, Universidad de Chile, y por el Magíster en Psicología Educacional, Departamento de Psicología, Universidad de Chile Felipe Acuña; Universidad de Chile Jenny Assaél; Universidad de Chile Paulina Contreras; Universidad de Chile Belén Peralta; Universidad de Chile |
author_sort | Felipe Acuña; Universidad de Chile |
collection | Repositorio |
description | This work seeks to contribute to the reflection and critical analysis of the current educational policy by analyzing the translation of the Chilean neo-liberal educational policy at the educational community level. We conducted our work through an ethnographic approach, using material produced in two ethnographies of municipal schools. We used the analysis of the metaphor “the school as a sick body” in order to articulate the analysis of the policy as texts and as a discourse. The main findings were: i) students are simultaneously desired since they entail additional resources and rejected since they are responsible for enrollment reduction and increased teaching hardship; ii) school communities recognize the need to receive external help, but they criticize the intervention. Finally, we conclude that discourses about school efficacy improvement and accountability are subordinate to the discourse on education as a market good. |
format | |
id | clacso-CLACSO80546 |
institution | CLACSO, Repositorio Digital |
language | Español |
publishDate | 2014 |
publisher | Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso |
record_format | greenstone |
spelling | clacso-CLACSO805462022-03-22T15:12:21Z Translating discourses of educational policy into the daily life of two Chilean municipal schools: Using the medical metaphor as a means for the analysis La traducción de los discursos de la política educativa en la cotidianeidad de dos escuelas municipales chilenas: La metáfora médica como vía de análisis Felipe Acuña; Universidad de Chile Jenny Assaél; Universidad de Chile Paulina Contreras; Universidad de Chile Belén Peralta; Universidad de Chile Este estudio ha sido financiado por el Proyecto PIA-CONICYT, código CIE-05, Centro de Investigación Avanzada en Educación, Universidad de Chile, y por el Magíster en Psicología Educacional, Departamento de Psicología, Universidad de Chile educational policy; school communities; school etnography; discourse política educativa; comunidades escolares; etnografía escolar; discurso This work seeks to contribute to the reflection and critical analysis of the current educational policy by analyzing the translation of the Chilean neo-liberal educational policy at the educational community level. We conducted our work through an ethnographic approach, using material produced in two ethnographies of municipal schools. We used the analysis of the metaphor “the school as a sick body” in order to articulate the analysis of the policy as texts and as a discourse. The main findings were: i) students are simultaneously desired since they entail additional resources and rejected since they are responsible for enrollment reduction and increased teaching hardship; ii) school communities recognize the need to receive external help, but they criticize the intervention. Finally, we conclude that discourses about school efficacy improvement and accountability are subordinate to the discourse on education as a market good. El presente trabajo busca contribuir a la reflexión y el análisis crítico sobre la política educativa actual. El objetivo del artículo es analizar la traducción de los discursos de la política educativa neoliberal chilena en las comunidades educativas. Se trabajó desde un enfoque etnográfico, usando el material producido en dos etnografías de escuelas municipales. Se utilizó la metáfora “la escuela como cuerpo enfermo” para articular el análisis de la política como textos y como discurso. Entre los principales hallazgos están: i) los estudiantes son, simultáneamente, deseados por conllevar mayores recursos y rechazados por ser responsables de la fuga de matrícula y la dificultad de la enseñanza; ii) las comunidades reconocen la necesidad de recibir ayuda externa, a la vez que critican la intervención. Se concluye que los discursos de mejora de eficacia escolar y de rendición de cuentas se subordinan al discurso de la educación como bien de mercado. 2014-01-15 2022-03-22T15:12:21Z 2022-03-22T15:12:21Z http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/363 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80546 es <p>The author/s grant exclusive license without temporary limit for the manuscript to be published in the journal Psicoperspectivas. Individual and Society, published by the Pontifical Catholic University of Valparaiso (Chile).</p><p>All manuscript will be published under the Creative Commons 4.0 International License.</p> Los artículos serán publicados bajo licencia <a title="CC BY Atribución 4.0 Internacional" href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es">Creative Commons 4.0 Internacional</a>. Los autores retienen sus derechos. <p>O(Os)/A(As) autores concedem licença exclusiva e sem limite de tempo para primeira publicação na Revista Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, editada com o respaldo da Escuela de Psicología da Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile).</p><p>O artigo sera publicado sob Licença <a class="action" style="text-decoration-line: none; font-size: 0.85em; text-transform: uppercase; font-weight: bold; font-family: Helvetica, ";Liberation Sans";, Arial, sans-serif; background-color: #d3d7cf; color: #871aaa !important;" href="http://creativecommons.org/" target="_new">CREATIVE COMMONS</a> 4.0 Internacional.</p> application/pdf Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso Psicoperspectivas: Individuo y Sociedad; Vol. 13, No. 1 (2014): La Voz de la Universidad Hoy: La Academia ante la transformación de la Universidad; 46-55 Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad; Vol. 13, No. 1 (2014): La Voz de la Universidad Hoy: La Academia ante la transformación de la Universidad; 46-55 Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad; Vol. 13, No. 1 (2014): La Voz de la Universidad Hoy: La Academia ante la transformación de la Universidad; 46-55 |
spellingShingle | educational policy; school communities; school etnography; discourse política educativa; comunidades escolares; etnografía escolar; discurso Felipe Acuña; Universidad de Chile Jenny Assaél; Universidad de Chile Paulina Contreras; Universidad de Chile Belén Peralta; Universidad de Chile Translating discourses of educational policy into the daily life of two Chilean municipal schools: Using the medical metaphor as a means for the analysis |
title | Translating discourses of educational policy into the daily life of two Chilean municipal schools: Using the medical metaphor as a means for the analysis |
title_full | Translating discourses of educational policy into the daily life of two Chilean municipal schools: Using the medical metaphor as a means for the analysis |
title_fullStr | Translating discourses of educational policy into the daily life of two Chilean municipal schools: Using the medical metaphor as a means for the analysis |
title_full_unstemmed | Translating discourses of educational policy into the daily life of two Chilean municipal schools: Using the medical metaphor as a means for the analysis |
title_short | Translating discourses of educational policy into the daily life of two Chilean municipal schools: Using the medical metaphor as a means for the analysis |
title_sort | translating discourses of educational policy into the daily life of two chilean municipal schools: using the medical metaphor as a means for the analysis |
topic | educational policy; school communities; school etnography; discourse política educativa; comunidades escolares; etnografía escolar; discurso |
url | http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/363 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80546 |