Translating discourses of educational policy into the daily life of two Chilean municipal schools: Using the medical metaphor as a means for the analysis

This work seeks to contribute to the reflection and critical analysis of the current educational policy by analyzing the translation of the Chilean neo-liberal educational policy at the educational community level. We conducted our work through an ethnographic approach, using material produced in tw...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Felipe Acuña; Universidad de Chile, Jenny Assaél; Universidad de Chile, Paulina Contreras; Universidad de Chile, Belén Peralta; Universidad de Chile
Otros Autores: Este estudio ha sido financiado por el Proyecto PIA-CONICYT, código CIE-05, Centro de Investigación Avanzada en Educación, Universidad de Chile, y por el Magíster en Psicología Educacional, Departamento de Psicología, Universidad de Chile
Formato:
Lenguaje:Español
Publicado: Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso 2014
Materias:
Acceso en línea:http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/363
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80546
_version_ 1782338612346486784
author Felipe Acuña; Universidad de Chile
Jenny Assaél; Universidad de Chile
Paulina Contreras; Universidad de Chile
Belén Peralta; Universidad de Chile
author2 Este estudio ha sido financiado por el Proyecto PIA-CONICYT, código CIE-05, Centro de Investigación Avanzada en Educación, Universidad de Chile, y por el Magíster en Psicología Educacional, Departamento de Psicología, Universidad de Chile
author_facet Este estudio ha sido financiado por el Proyecto PIA-CONICYT, código CIE-05, Centro de Investigación Avanzada en Educación, Universidad de Chile, y por el Magíster en Psicología Educacional, Departamento de Psicología, Universidad de Chile
Felipe Acuña; Universidad de Chile
Jenny Assaél; Universidad de Chile
Paulina Contreras; Universidad de Chile
Belén Peralta; Universidad de Chile
author_sort Felipe Acuña; Universidad de Chile
collection Repositorio
description This work seeks to contribute to the reflection and critical analysis of the current educational policy by analyzing the translation of the Chilean neo-liberal educational policy at the educational community level. We conducted our work through an ethnographic approach, using material produced in two ethnographies of municipal schools. We used the analysis of the metaphor “the school as a sick body” in order to articulate the analysis of the policy as texts and as a discourse. The main findings were: i) students are simultaneously desired since they entail additional resources and rejected since they are responsible for enrollment reduction and increased teaching hardship; ii) school communities recognize the need to receive external help, but they criticize the intervention. Finally, we conclude that discourses about school efficacy improvement and accountability are subordinate to the discourse on education as a market good.
format
id clacso-CLACSO80546
institution CLACSO, Repositorio Digital
language Español
publishDate 2014
publisher Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
record_format greenstone
spelling clacso-CLACSO805462022-03-22T15:12:21Z Translating discourses of educational policy into the daily life of two Chilean municipal schools: Using the medical metaphor as a means for the analysis La traducción de los discursos de la política educativa en la cotidianeidad de dos escuelas municipales chilenas: La metáfora médica como vía de análisis Felipe Acuña; Universidad de Chile Jenny Assaél; Universidad de Chile Paulina Contreras; Universidad de Chile Belén Peralta; Universidad de Chile Este estudio ha sido financiado por el Proyecto PIA-CONICYT, código CIE-05, Centro de Investigación Avanzada en Educación, Universidad de Chile, y por el Magíster en Psicología Educacional, Departamento de Psicología, Universidad de Chile educational policy; school communities; school etnography; discourse política educativa; comunidades escolares; etnografía escolar; discurso This work seeks to contribute to the reflection and critical analysis of the current educational policy by analyzing the translation of the Chilean neo-liberal educational policy at the educational community level. We conducted our work through an ethnographic approach, using material produced in two ethnographies of municipal schools. We used the analysis of the metaphor “the school as a sick body” in order to articulate the analysis of the policy as texts and as a discourse. The main findings were: i) students are simultaneously desired since they entail additional resources and rejected since they are responsible for enrollment reduction and increased teaching hardship; ii) school communities recognize the need to receive external help, but they criticize the intervention. Finally, we conclude that discourses about school efficacy improvement and accountability are subordinate to the discourse on education as a market good. El presente trabajo busca contribuir a la reflexión y el análisis crítico sobre la política educativa actual. El objetivo del artículo es analizar la traducción de los discursos de la política educativa neoliberal chilena en las comunidades educativas. Se trabajó desde un enfoque etnográfico, usando el material producido en dos etnografías de escuelas municipales. Se utilizó la metáfora “la escuela como cuerpo enfermo” para articular el análisis de la política como textos y como discurso. Entre los principales hallazgos están: i) los estudiantes son, simultáneamente, deseados por conllevar mayores recursos y rechazados por ser responsables de la fuga de matrícula y la dificultad de la enseñanza; ii) las comunidades reconocen la necesidad de recibir ayuda externa, a la vez que critican la intervención. Se concluye que los discursos de mejora de eficacia escolar y de rendición de cuentas se subordinan al discurso de la educación como bien de mercado. 2014-01-15 2022-03-22T15:12:21Z 2022-03-22T15:12:21Z http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/363 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80546 es <p>The author/s grant exclusive license without temporary limit for the manuscript to be published in the journal Psicoperspectivas. Individual and Society, published by the Pontifical Catholic University of Valparaiso (Chile).</p><p>All manuscript will be published under the Creative Commons 4.0 International License.</p> Los artículos serán publicados bajo licencia <a title="CC BY Atribución 4.0 Internacional" href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es">Creative Commons 4.0 Internacional</a>. Los autores retienen sus derechos. <p>O(Os)/A(As) autores concedem licença exclusiva e sem limite de tempo para primeira publicação na Revista Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, editada com o respaldo da Escuela de Psicología da Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile).</p><p>O artigo sera publicado sob Licença <a class="action" style="text-decoration-line: none; font-size: 0.85em; text-transform: uppercase; font-weight: bold; font-family: Helvetica, ";Liberation Sans";, Arial, sans-serif; background-color: #d3d7cf; color: #871aaa !important;" href="http://creativecommons.org/" target="_new">CREATIVE COMMONS</a> 4.0 Internacional.</p> application/pdf Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso Psicoperspectivas: Individuo y Sociedad; Vol. 13, No. 1 (2014): La Voz de la Universidad Hoy: La Academia ante la transformación de la Universidad; 46-55 Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad; Vol. 13, No. 1 (2014): La Voz de la Universidad Hoy: La Academia ante la transformación de la Universidad; 46-55 Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad; Vol. 13, No. 1 (2014): La Voz de la Universidad Hoy: La Academia ante la transformación de la Universidad; 46-55
spellingShingle educational policy; school communities; school etnography; discourse
política educativa; comunidades escolares; etnografía escolar; discurso
Felipe Acuña; Universidad de Chile
Jenny Assaél; Universidad de Chile
Paulina Contreras; Universidad de Chile
Belén Peralta; Universidad de Chile
Translating discourses of educational policy into the daily life of two Chilean municipal schools: Using the medical metaphor as a means for the analysis
title Translating discourses of educational policy into the daily life of two Chilean municipal schools: Using the medical metaphor as a means for the analysis
title_full Translating discourses of educational policy into the daily life of two Chilean municipal schools: Using the medical metaphor as a means for the analysis
title_fullStr Translating discourses of educational policy into the daily life of two Chilean municipal schools: Using the medical metaphor as a means for the analysis
title_full_unstemmed Translating discourses of educational policy into the daily life of two Chilean municipal schools: Using the medical metaphor as a means for the analysis
title_short Translating discourses of educational policy into the daily life of two Chilean municipal schools: Using the medical metaphor as a means for the analysis
title_sort translating discourses of educational policy into the daily life of two chilean municipal schools: using the medical metaphor as a means for the analysis
topic educational policy; school communities; school etnography; discourse
política educativa; comunidades escolares; etnografía escolar; discurso
url http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/363
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80546