Socioformación como estrategia pedagógica para el aprendizaje por competencias: Socio-Training as a Pedagogical Strategy for Skills Learning
The research seeks to analyze the epistemic assumptions that sustain socioformation as a successful pedagogical approach in the face of the multiple remains faced by contemporary societies. It uses evidence-based learning as instruction of competencies that allows solving problems, limits and urgenc...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | info:eu-repo/semantics/article |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad del Zulia
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37638 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45209 |
_version_ | 1782337943973658624 |
---|---|
author | Acevedo Correa, Diofanor Montero Castillo, Piedad Margarita MarrugoLigardo, Yesid Alejandro |
author_facet | Acevedo Correa, Diofanor Montero Castillo, Piedad Margarita MarrugoLigardo, Yesid Alejandro |
author_sort | Acevedo Correa, Diofanor |
collection | Repositorio |
description | The research seeks to analyze the epistemic assumptions that sustain socioformation as a successful pedagogical approach in the face of the multiple remains faced by contemporary societies. It uses evidence-based learning as instruction of competencies that allows solving problems, limits and urgencies; considering social interactions as opportunities for the conformation of knowledge. Meanwhile, training means learning to be and be with others in order to articulate democratic societies. At the same time, it highlights the educational importance of evaluations. It is about subverting rigid models of teaching by dynamic procedures, according to the human social condition. The methodological approach used is an action-participatory type; Thus, the observations are tabulated, contrasted and reasoned in order to establish pertinent knowledge. |
format | info:eu-repo/semantics/article |
id | clacso-CLACSO45209 |
institution | CLACSO, Repositorio Digital |
language | Español |
publishDate | 2022 |
publisher | Universidad del Zulia |
record_format | greenstone |
spelling | clacso-CLACSO452092022-03-17T15:54:40Z Socioformación como estrategia pedagógica para el aprendizaje por competencias: Socio-Training as a Pedagogical Strategy for Skills Learning Acevedo Correa, Diofanor Montero Castillo, Piedad Margarita MarrugoLigardo, Yesid Alejandro Socioformation Evaluation Evidence-Based Learning Learning by Competences Socioformación Evaluación Aprendizaje Basado en Evidencias Aprendizaje por Competencias The research seeks to analyze the epistemic assumptions that sustain socioformation as a successful pedagogical approach in the face of the multiple remains faced by contemporary societies. It uses evidence-based learning as instruction of competencies that allows solving problems, limits and urgencies; considering social interactions as opportunities for the conformation of knowledge. Meanwhile, training means learning to be and be with others in order to articulate democratic societies. At the same time, it highlights the educational importance of evaluations. It is about subverting rigid models of teaching by dynamic procedures, according to the human social condition. The methodological approach used is an action-participatory type; Thus, the observations are tabulated, contrasted and reasoned in order to establish pertinent knowledge. La investigación busca analizar los supuestos epistémicos que sustentan la socioformación como acertado enfoque pedagógico ante los múltiples retos que afrontan las sociedades contemporáneas. Se sirve del aprendizaje basado en evidencias como instrucción de competencias que consiente resolver problemas, límites y urgencias; considerando las interacciones sociales como oportunidades para la conformación de los saberes. En tanto, formarse significa aprender a ser y estar con otros con el fin de articular sociedades democráticas. A su vez, destaca la importancia educativa de las evaluaciones. Se trata se subvertir modelos rígidos de enseñanza por procedimientos dinámicos, acordes a la condición social humana. El enfoque metodológico empleado es tipo acción-participativa; pues, las observaciones son tabuladas, contrastadas y razonadas con el fin de establecer conocimientos pertinentes. 2022-01-27 2022-03-17T15:54:40Z 2022-03-17T15:54:40Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37638 10.5281/zenodo.5981021 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45209 spa http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37638/41330 application/pdf Universidad del Zulia Revista de Filosofía; Vol. 39 Núm. 100 (2022): Revista de Filosofía; 320 - 332 2477-9598 0798-1171 |
spellingShingle | Socioformation Evaluation Evidence-Based Learning Learning by Competences Socioformación Evaluación Aprendizaje Basado en Evidencias Aprendizaje por Competencias Acevedo Correa, Diofanor Montero Castillo, Piedad Margarita MarrugoLigardo, Yesid Alejandro Socioformación como estrategia pedagógica para el aprendizaje por competencias: Socio-Training as a Pedagogical Strategy for Skills Learning |
title | Socioformación como estrategia pedagógica para el aprendizaje por competencias: Socio-Training as a Pedagogical Strategy for Skills Learning |
title_full | Socioformación como estrategia pedagógica para el aprendizaje por competencias: Socio-Training as a Pedagogical Strategy for Skills Learning |
title_fullStr | Socioformación como estrategia pedagógica para el aprendizaje por competencias: Socio-Training as a Pedagogical Strategy for Skills Learning |
title_full_unstemmed | Socioformación como estrategia pedagógica para el aprendizaje por competencias: Socio-Training as a Pedagogical Strategy for Skills Learning |
title_short | Socioformación como estrategia pedagógica para el aprendizaje por competencias: Socio-Training as a Pedagogical Strategy for Skills Learning |
title_sort | socioformación como estrategia pedagógica para el aprendizaje por competencias: socio-training as a pedagogical strategy for skills learning |
topic | Socioformation Evaluation Evidence-Based Learning Learning by Competences Socioformación Evaluación Aprendizaje Basado en Evidencias Aprendizaje por Competencias |
url | http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37638 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45209 |