La enseñanza de la filosofía en el escenario post COVID-19: Teaching Philosophy in the Post-COVID-19 Stage

The objective of this article is to present a critical assessment of the importance of teaching philosophy in the post-COVID-19 scenario. To achieve this end, the work is based on three fundamental aspects: the first indicates the core elements of the teaching of philosophy, which, according to Góme...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Hoyos Cardona, Diego Alejandro, Roncancio Bedoya, Andres Felipe, Ospina Agudelo, José Leonardo
Formato: info:eu-repo/semantics/article
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad del Zulia 2021
Materias:
Acceso en línea:http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/35956
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45035
_version_ 1782339629859471360
author Hoyos Cardona, Diego Alejandro
Roncancio Bedoya, Andres Felipe
Ospina Agudelo, José Leonardo
author_facet Hoyos Cardona, Diego Alejandro
Roncancio Bedoya, Andres Felipe
Ospina Agudelo, José Leonardo
author_sort Hoyos Cardona, Diego Alejandro
collection Repositorio
description The objective of this article is to present a critical assessment of the importance of teaching philosophy in the post-COVID-19 scenario. To achieve this end, the work is based on three fundamental aspects: the first indicates the core elements of the teaching of philosophy, which, according to Gómez (2008), has a series of particular methods and criteria, vital to generate a critical attitude in students and teachers. Secondly, there is the need to adapt philosophy teaching efforts to the goals proposed by the UN (2020) and UNICEF (2020), which include a fairer and more humane social development. Next, the importance of philosophy as a means to guarantee free thought and the development of a culture of respect and tolerance is emphasized, given the advances of the new global society (Romuroso et all., 2021).. The method used is the hermeneutic-documentary. It is concluded on the importance of the teaching of philosophy as a means to guarantee the formation in values ​​such as justice, respect, tolerance and to give continuity to a dignified life after pandemic COVID-19.
format info:eu-repo/semantics/article
id clacso-CLACSO45035
institution CLACSO, Repositorio Digital
language Español
publishDate 2021
publisher Universidad del Zulia
record_format greenstone
spelling clacso-CLACSO450352022-03-17T15:53:52Z La enseñanza de la filosofía en el escenario post COVID-19: Teaching Philosophy in the Post-COVID-19 Stage Hoyos Cardona, Diego Alejandro Roncancio Bedoya, Andres Felipe Ospina Agudelo, José Leonardo teaching of philosophy; COVID-19; dialogue; global society; knowledge society. enseñanza de la filosofía; COVID-19; diálogo; sociedad global; sociedad del conocimiento. The objective of this article is to present a critical assessment of the importance of teaching philosophy in the post-COVID-19 scenario. To achieve this end, the work is based on three fundamental aspects: the first indicates the core elements of the teaching of philosophy, which, according to Gómez (2008), has a series of particular methods and criteria, vital to generate a critical attitude in students and teachers. Secondly, there is the need to adapt philosophy teaching efforts to the goals proposed by the UN (2020) and UNICEF (2020), which include a fairer and more humane social development. Next, the importance of philosophy as a means to guarantee free thought and the development of a culture of respect and tolerance is emphasized, given the advances of the new global society (Romuroso et all., 2021).. The method used is the hermeneutic-documentary. It is concluded on the importance of the teaching of philosophy as a means to guarantee the formation in values ​​such as justice, respect, tolerance and to give continuity to a dignified life after pandemic COVID-19. El presente artículo tiene por objetivo presentar una valoración crítica acerca de la importancia de la enseñanza de la filosofía en el escenario post COVID-19. Para lograr tal fin, el trabajo se sustenta en tres aspectos fundamentales: el primero, señala los elementos medulares de la enseñanza de la filosofía, los cuales, según Gómez (2008), tiene  una serie de métodos y criterios particulares, vitales para generar una actitud crítica en estudiantes y docentes. En segundo lugar, se presenta la necesidad de adecuar los esfuerzos de la enseñanza de la filosofía a las metas propuestas por la ONU (2020) y la UNICEF (2020), las cuales incluyen un desarrollo social más justo y más humano. Seguidamente,  se acentúa la importancia de la filosofía como medio para garantizar el libre pensamiento y el desarrollo de la cultura de respeto  y tolerancia, ante los avances de la nueva sociedad global (Romuroso et all., 2021). El método utilizado es el hermenéutico-documental. Se concluye en la importancia que tiene la enseñanza de la filosofía para garantizar la formación en valores como la justicia, el respeto, la tolerancia y dar continuidad a una vida digna, tras la pandemia COVID-19. 2021-04-23 2022-03-17T15:53:52Z 2022-03-17T15:53:52Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/35956 10.5281/zenodo.4879240 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45035 spa http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/35956/38410 application/pdf Universidad del Zulia Revista de Filosofía; Vol. 38 Núm. 97 (2021): Revista de Filosofía ; 326-340 2477-9598 0798-1171
spellingShingle teaching of philosophy; COVID-19; dialogue; global society; knowledge society.
enseñanza de la filosofía; COVID-19; diálogo; sociedad global; sociedad del conocimiento.
Hoyos Cardona, Diego Alejandro
Roncancio Bedoya, Andres Felipe
Ospina Agudelo, José Leonardo
La enseñanza de la filosofía en el escenario post COVID-19: Teaching Philosophy in the Post-COVID-19 Stage
title La enseñanza de la filosofía en el escenario post COVID-19: Teaching Philosophy in the Post-COVID-19 Stage
title_full La enseñanza de la filosofía en el escenario post COVID-19: Teaching Philosophy in the Post-COVID-19 Stage
title_fullStr La enseñanza de la filosofía en el escenario post COVID-19: Teaching Philosophy in the Post-COVID-19 Stage
title_full_unstemmed La enseñanza de la filosofía en el escenario post COVID-19: Teaching Philosophy in the Post-COVID-19 Stage
title_short La enseñanza de la filosofía en el escenario post COVID-19: Teaching Philosophy in the Post-COVID-19 Stage
title_sort la enseñanza de la filosofía en el escenario post covid-19: teaching philosophy in the post-covid-19 stage
topic teaching of philosophy; COVID-19; dialogue; global society; knowledge society.
enseñanza de la filosofía; COVID-19; diálogo; sociedad global; sociedad del conocimiento.
url http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/35956
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45035