Another controversial teacher-disciple relationship. Pierre Bourdieu & Luc Boltanski, around the problem of the action and the axiology of the researcher

This article seeks to measure the differences between the structural constructivist sociology of P. Bourdieu and the pragmatic sociology of L. Boltanski. We chose to cover some axes of the works of both authors, proposing in each one hypothesis of rupture or continuity. First, the way they define th...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Nardacchione, Gabriel, Tovillas, Pablo
Formato: info:eu-repo/semantics/article
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación 2018
Materias:
Acceso en línea:https://www.relmecs.fahce.unlp.edu.ar/article/view/Relmecse033
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/27565
_version_ 1782338386665668608
author Nardacchione, Gabriel
Tovillas, Pablo
author_facet Nardacchione, Gabriel
Tovillas, Pablo
author_sort Nardacchione, Gabriel
collection Repositorio
description This article seeks to measure the differences between the structural constructivist sociology of P. Bourdieu and the pragmatic sociology of L. Boltanski. We chose to cover some axes of the works of both authors, proposing in each one hypothesis of rupture or continuity. First, the way they define the problem of the action and how it is generated. Second, the spaces in which the action takes place and in what way they condition it. And finally, how they deal with the problem of political-ethics and the axiological dimension of the sociologist's work.
format info:eu-repo/semantics/article
id clacso-CLACSO27565
institution CLACSO, Repositorio Digital
language Español
publishDate 2018
publisher Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
record_format greenstone
spelling clacso-CLACSO275652022-03-16T18:06:00Z Another controversial teacher-disciple relationship. Pierre Bourdieu & Luc Boltanski, around the problem of the action and the axiology of the researcher Otra controvertida relación maestro-discí­pulo. Pierre Bourdieu & Luc Boltanski, en torno al problema de la acción y la axiologí­a del investigador Otra controvertida relación maestro-discí­pulo. Pierre Bourdieu & Luc Boltanski, en torno al problema de la acción y la axiologí­a del investigador Nardacchione, Gabriel Tovillas, Pablo Structural-constructivism Pragmatic sociology Habitus Test Field Action regime Political ethics Estructural-constructivismo Sociología pragmática Habitus Prueba Campo Régimen de acción Ética política Estructural-constructivismo Sociología pragmática Habitus Prueba Campo Régimen de acción Ética política This article seeks to measure the differences between the structural constructivist sociology of P. Bourdieu and the pragmatic sociology of L. Boltanski. We chose to cover some axes of the works of both authors, proposing in each one hypothesis of rupture or continuity. First, the way they define the problem of the action and how it is generated. Second, the spaces in which the action takes place and in what way they condition it. And finally, how they deal with the problem of political-ethics and the axiological dimension of the sociologist's work. Este artí­culo busca medir las diferencias entre la sociologí­a estructural constructivista de P. Bourdieu y la sociologí­a pragmática de L. Boltanski. Elegimos recorrer algunos ejes de las obras de ambos autores, planteando en cada uno hipótesis de ruptura o de continuidad. Primero, la forma en que definen el problema de la acción y cómo esta se genera. Segundo, los espacios en los que se desarrolla la acción y de qué manera la condicionan. Y por último, cómo tratan el problema de la ética polí­tica y la dimensión axiológica del trabajo del sociólogo. Este artí­culo busca medir las diferencias entre la sociologí­a estructural constructivista de P. Bourdieu y la sociologí­a pragmática de L. Boltanski. Elegimos recorrer algunos ejes de las obras de ambos autores, planteando en cada uno hipótesis de ruptura o de continuidad. Primero, la forma en que definen el problema de la acción y cómo esta se genera. Segundo, los espacios en los que se desarrolla la acción y de qué manera la condicionan. Y por último, cómo tratan el problema de la ética polí­tica y la dimensión axiológica del trabajo del sociólogo. 2018-06-15 2022-03-16T18:06:00Z 2022-03-16T18:06:00Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares https://www.relmecs.fahce.unlp.edu.ar/article/view/Relmecse033 10.24215/18537863e033 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/27565 spa https://www.relmecs.fahce.unlp.edu.ar/article/view/Relmecse033/9403 https://www.relmecs.fahce.unlp.edu.ar/article/view/Relmecse033/9404 Derechos de autor 2018 Gabriel Nardacchione, Pablo Tovillas text/html application/pdf Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales (Relmecs); Vol. 8 No. 1 (2018); e033 Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales (Relmecs); Vol. 8 Núm. 1 (2018); e033 Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales (Relmecs); Vol. 8 N.º 1 (2018); e033 1853-7863
spellingShingle Structural-constructivism
Pragmatic sociology
Habitus
Test
Field
Action regime
Political ethics
Estructural-constructivismo
Sociología pragmática
Habitus
Prueba
Campo
Régimen de acción
Ética política
Estructural-constructivismo
Sociología pragmática
Habitus
Prueba
Campo
Régimen de acción
Ética política
Nardacchione, Gabriel
Tovillas, Pablo
Another controversial teacher-disciple relationship. Pierre Bourdieu & Luc Boltanski, around the problem of the action and the axiology of the researcher
title Another controversial teacher-disciple relationship. Pierre Bourdieu & Luc Boltanski, around the problem of the action and the axiology of the researcher
title_full Another controversial teacher-disciple relationship. Pierre Bourdieu & Luc Boltanski, around the problem of the action and the axiology of the researcher
title_fullStr Another controversial teacher-disciple relationship. Pierre Bourdieu & Luc Boltanski, around the problem of the action and the axiology of the researcher
title_full_unstemmed Another controversial teacher-disciple relationship. Pierre Bourdieu & Luc Boltanski, around the problem of the action and the axiology of the researcher
title_short Another controversial teacher-disciple relationship. Pierre Bourdieu & Luc Boltanski, around the problem of the action and the axiology of the researcher
title_sort another controversial teacher-disciple relationship. pierre bourdieu & luc boltanski, around the problem of the action and the axiology of the researcher
topic Structural-constructivism
Pragmatic sociology
Habitus
Test
Field
Action regime
Political ethics
Estructural-constructivismo
Sociología pragmática
Habitus
Prueba
Campo
Régimen de acción
Ética política
Estructural-constructivismo
Sociología pragmática
Habitus
Prueba
Campo
Régimen de acción
Ética política
url https://www.relmecs.fahce.unlp.edu.ar/article/view/Relmecse033
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/27565