Media-medium: Between Ethnography and Communitarian Cinema
Through the ethnographic account of a series of field experiences lived during the production of communitarian cinema with indigenous peoples, the author proposes to explore the implications of cinema beyond the final cut of the work and inquiries about the cinematographic process and the different...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Revistas |
Lenguaje: | Español Inglés |
Publicado: |
Universidad Politécnica Salesiana (Ecuador)
2017
|
Acceso en línea: | https://universitas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/27.2017.08 |
_version_ | 1782340239790964736 |
---|---|
author | Soler, Carolina |
author_facet | Soler, Carolina |
author_sort | Soler, Carolina |
collection | Revista |
description | Through the ethnographic account of a series of field experiences lived during the production of communitarian cinema with indigenous peoples, the author proposes to explore the implications of cinema beyond the final cut of the work and inquiries about the cinematographic process and the different dimensions of the social which cross through it. At the end, she refers to the expansion of the film outside its temporal and physical limits stating that films are in continuous realization and that their projection is a performance which completes them. |
format | Revistas |
id | oai:revistas.ups.edu.ec:article-1898 |
institution | Universitas |
language | Español Inglés |
publishDate | 2017 |
publisher | Universidad Politécnica Salesiana (Ecuador) |
record_format | ojs |
spelling | oai:revistas.ups.edu.ec:article-18982019-09-12T18:49:18Z Media-medium: Between Ethnography and Communitarian Cinema Media-médium: entre la etnografía y el cine comunitario. Soler, Carolina Communitarian Cinema Indigenous peoples Ethnographic Fieldwork Chaco Amazon Visual Anthropology. Cine comunitario indígenas trabajo de campo etnográfico Chaco Amazonía Antropología visual Through the ethnographic account of a series of field experiences lived during the production of communitarian cinema with indigenous peoples, the author proposes to explore the implications of cinema beyond the final cut of the work and inquiries about the cinematographic process and the different dimensions of the social which cross through it. At the end, she refers to the expansion of the film outside its temporal and physical limits stating that films are in continuous realization and that their projection is a performance which completes them. A través de la narración de una serie de experiencias etnográficas de campo vividas durante la realización de cine comunitario con indígenas, la autora propone explorar las implicancias del cine más allá del corte final de la obra producida, e indaga sobre el proceso cinematográfico y las diferentes dimensiones de lo social que lo atraviesan. Los ejes no son ni la cámara ni su operador, sino del proceso mayor de abordar un proyecto cinematográfico comunitario. A partir de allí, el artículo propone un recorrido sobre la realización de un guión entre los shuar de la Cordillera del Cóndor (Amazonía ecuatoriana), durante la cual la comunidad se movilizó para recuperar las versiones más antiguas de algunas de las historias que narran el origen de su pueblo, para transformarlas en un cortometraje de ficción. Por otro lado, se narra la experiencia de hacer cine con jóvenes qom (tobas) del Chaco argentino, que hibridan estéticas del k-pop (música pop de Corea de Sur), importadas a través de Internet, reinventándolas a través de una dinámica propia de producción de cine comunitario. La autora se refiere al final del artículo a la expansión del film fuera de sus límites temporales y físicos, la idea de película en continua realización y la proyección como performance que completa al filme. Universidad Politécnica Salesiana (Ecuador) 2017-08-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/pdf text/html application/octet-stream https://universitas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/27.2017.08 10.17163/uni.n27.2017.08 Universitas; No. 27: (September 2017- March 2018): Changes and continuities in contemporary audiovisual anthropology: A Latin American View; 179-194 Universitas; Núm. 27: (septiembre 2017- marzo 2018): Cambios y continuidades en la antropología audiovisual contemporánea: Un enfoque L.A.; 179-194 1390-8634 1390-3837 10.17163/uni.n27 spa eng https://universitas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/27.2017.08/1856 https://universitas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/27.2017.08/2029 https://universitas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/27.2017.08/2047 https://universitas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/27.2017.08/2048 Derechos de autor 2017 Universidad Politénica Salesiana |
spellingShingle | Soler, Carolina Media-medium: Between Ethnography and Communitarian Cinema |
title | Media-medium: Between Ethnography and Communitarian Cinema |
title_full | Media-medium: Between Ethnography and Communitarian Cinema |
title_fullStr | Media-medium: Between Ethnography and Communitarian Cinema |
title_full_unstemmed | Media-medium: Between Ethnography and Communitarian Cinema |
title_short | Media-medium: Between Ethnography and Communitarian Cinema |
title_sort | media-medium: between ethnography and communitarian cinema |
url | https://universitas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/27.2017.08 |