Financial literacy of industrial cassava producers in Colombia

In Colombia, studies on the levels of financial literacy in rural areas are very scarce. In the case of the municipality of Corozal, industrial cassava production represents 65.3% of agricultural production. However, despite the imperative role that this sector plays in the economy of the municipali...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Ariza García, Engler de Jesús
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2022
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/4211
_version_ 1782340349057826816
author Ariza García, Engler de Jesús
author_facet Ariza García, Engler de Jesús
author_sort Ariza García, Engler de Jesús
collection Revista
description In Colombia, studies on the levels of financial literacy in rural areas are very scarce. In the case of the municipality of Corozal, industrial cassava production represents 65.3% of agricultural production. However, despite the imperative role that this sector plays in the economy of the municipality, there are no previous studies available on the levels of financial literacy of industrial cassava producers. Therefore, this study determines the level of financial literacy of industrial cassava producers in this municipality, and examines whether gender, age, education level, years of experience, and farm size are related to the financial education of these producers. Methodologically, this study is quantitative, descriptive, non-experimental and cross-sectional. Therefore, a questionnaire is adapted from Potrich et al. (2016) and Akoto et al. (2017) and includes the high, medium and low financial literacy ranges proposed by Chen and Volpe (1998) and adapted by Akoto et al. (2017). Results suggest that industrial cassava producers have low levels of financial literacy. Likewise, the low level of financial literacy of industrial cassava producers is associated with factors such as education level and age.
format Revistas
id oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-4211
institution Revista Panorama Económico
language Español
publishDate 2022
publisher Universidad de Cartagena
record_format ojs
spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-42112023-04-29T02:52:04Z Financial literacy of industrial cassava producers in Colombia Alfabetización financiera de los productores de yuca industrial en Colombia Ariza García, Engler de Jesús financial education financial knowledge financial literacy agribusiness Educación financiera conocimiento financiero alfabetización financiera agroindustria In Colombia, studies on the levels of financial literacy in rural areas are very scarce. In the case of the municipality of Corozal, industrial cassava production represents 65.3% of agricultural production. However, despite the imperative role that this sector plays in the economy of the municipality, there are no previous studies available on the levels of financial literacy of industrial cassava producers. Therefore, this study determines the level of financial literacy of industrial cassava producers in this municipality, and examines whether gender, age, education level, years of experience, and farm size are related to the financial education of these producers. Methodologically, this study is quantitative, descriptive, non-experimental and cross-sectional. Therefore, a questionnaire is adapted from Potrich et al. (2016) and Akoto et al. (2017) and includes the high, medium and low financial literacy ranges proposed by Chen and Volpe (1998) and adapted by Akoto et al. (2017). Results suggest that industrial cassava producers have low levels of financial literacy. Likewise, the low level of financial literacy of industrial cassava producers is associated with factors such as education level and age. En Colombia los estudios sobre los niveles de alfabetización financiera en las zonas rurales son muy escasos. En el municipio de Corozal la producción de yuca industrial representa el 65,3% de la producción agropecuaria. Sin embargo, a pesar del papel imperativo que juega este sector en la economía del municipio, no existen estudios previos disponibles sobre los niveles de alfabetización financiera de los productores de yuca industrial. Por ello, este estudio determina el nivel de alfabetización financiera de los productores de yuca industrial en el municipio de Corozal (Colombia) y examina si el género, la edad, el nivel de educación, los años de experiencia y el tamaño del predio están relacionados con la educación financiera de estos productores. Metodológicamente este estudio es cuantitativo de tipo descriptivo, no experimental y de corte transversal. Por ello, se aplicó un cuestionario adaptado de Potrich et al. (2016) y Akoto et al. (2017). Se tuvieron en cuenta los rangos de alfabetización financiera alto, medio y bajo propuestos por Chen y Volpe (1998) y adaptados por Akoto et al. (2017). Los resultados indican que los productores de yuca industrial tienen bajos niveles de alfabetización financiera. Así mismo, el bajo nivel de alfabetización financiera de los productores de yuca industrial en Corozal está asociado a factores el nivel de educación y la edad Universidad de Cartagena 2022-04-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/4211 10.32997/pe-2022-4211 Panorama Económico Journal; Vol. 30 No. 2 (2022); 90-103 Panorama Económico; Vol. 30 Núm. 2 (2022); 90-103 Panorama Económico; v. 30 n. 2 (2022); 90-103 2463-0470 0122-8900 10.32997/pe-2022 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/4211/3357 /*ref*/Agarwalla, S. K., Barua, S. K., Jacob, J., & Varma, J. R. (2015). Financial literacy among working young in urban India. World Development, 67, 101-109. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2014.10.004 /*ref*/Alcaldía de Corozal. (2020). Informe de gestión 2016-2019. https://corozalsucre.micolombiadigital.gov.co/sites/corozalsucre/content/files/000001/31_informe-de-gestion-corozal-2016--2019-def.pdf /*ref*/Alcaldía de Corozal. (2020). Plan de Desarrollo Municipal 2020 - 2023. http://www.corozal-sucre.gov.co/planes/plan-de-desarrollo-municipal-2020--2023 /*ref*/Akoto, G. O., Appiah, K. O., & Turkson, J. K. (2017). Financial literacy of cocoa farmers in Ghana. International Journal of Accounting and Finance, 7(1), 11-30. /*ref*/Atkinson, A., & Messy, F. (2012). Measuring financial literacy: Results of the OECD/International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study (OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15). Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/20797117 /*ref*/Atkinson, A. & F. Messy. (2013). "Promoting Financial Inclusion through Financial Education: OECD/INFE Evidence, Policies and Practice", OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 34, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/5k3xz6m88smp-en /*ref*/Aydin, A. E., & Akben Selcuk, E. (2019). An investigation of financial literacy, money ethics and time preferences among college students. International Journal of Bank Marketing. https://doi:10.1108/ijbm-05-2018-0120 /*ref*/Baquero, E., P. Rocha, y J.A. Hernández (2019). La educación financiera y el sector rural. Caso de estudio Pasca, Cundinamarca. Revista de la Universidad de La Salle, (79), 277-293. https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.15 /*ref*/Cao-Alvira, J., & Deidda, L. G. (2020). Development of bank microcredit. The North American Journal of Economics and Finance, 51, 101077. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1062940818305837 /*ref*/Cao‐Alvira, J. J., Novoa‐Hoyos, A., & Núñez‐Torres, A. (2020). On the financial literacy, indebtedness, and wealth of Colombian households. Review of Development Economics. https://doi.org/10.1111/rode.12739 /*ref*/Canales, N. & Trujillo, M. (2021). La red de valor de la yuca y su potencial en la bioeconomía de Colombia. SEI Documento de trabajo. Mayo de 2021. https://cdn.sei.org/wp-content/uploads/2021/05/workingpaperyucabioeconomia-canalestrujillo-mayo21.pdf /*ref*/Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2016). Panorama Social de América Latina 2015 (LC/G.2691-P), Santiago, octubre. /*ref*/Chen, H., & Volpe, R. P. (1998). An analysis of personal financial literacy among college students. Financial services review, 7(2), 107-128. /*ref*/Comisión Intersectorial para la Educación Económica y Financiera (2017). Estrategia nacional de educación económica y financiera. Una propuesta para su implantación en Colombia (ENEEF). Bogotá, Colombia. /*ref*/DANE. (2018). Censo Nacional de Población y Vivienda 2018. /*ref*/Echavarría, J. J., Villamizar-Villegas, M., Restrepo-Tamayo, S. y Hernández-Leal, J.D. (2018). La calidad de vida en el sector agropecuario colombiano: una mirada a la población rural. Banco de la República. Disponible en: https://repositorio.banrep.gov.co/handle/20.500.12134/9645 /*ref*/Grisal, E. A. D., Ruiz, J. D. G., & Aristizábal, J. D. R. (2016). Conocimientos financieros en jóvenes universitarios: caracterización en la institución universitaria ESUMER. Revista de pedagogía, 37(101), 41-55. /*ref*/Guerrero, R., Villamizar, J. M., & Maestre, M. (2018). Las finanzas personales desde la educación básica en instituciones de Pamplona. Desarrollo Gerencial, 10(2), 9-24. /*ref*/Goyal, K., & Kumar, S. (2020). Financial literacy: A systematic review and bibliometric analysis. International Journal of Consumer Studies. https://doi.org/10.1111/ijcs.12605 /*ref*/Honorato, H. G. y Duarte-Herrera, M. (2021). El retrato del analfabetismo y la invisibilidad de la persona: diálogos entre Colombia y Brasil. Revista Científica e-Locução, 1(20), 23-23. /*ref*/Huang, J., Nam, Y., & Sherraden, M. S. (2013). Financial knowledge and child development account policy: A test of financial capability. Journal of Consumer Affairs, 47(1), 1–26. https://doi.org/10.1111/joca.12000 /*ref*/Huston, S.J. (2010). Measuring Financial Literacy. Journal of Consumer Affairs, 44(2): 296-316. /*ref*/Karakurum-Ozdemir, K., Kokkizil, M., & Uysal, G. (2019). Financial literacy in developing countries. Social Indicators Research, 143(1), 325-353. https://doi.org/10.1007/s11205-018-1952-x /*ref*/López-Lapo, J. L., Hernández Ocampo, S. E., Peláez Moreno, L. E., Sarmiento Castillo, G. del P., Peña Vélez, M. J., Cueva Jiménez, N. C., & Sánchez Loor, J. P. (2022). Educación financiera en América Latina. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 3810-3826. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1770 /*ref*/Lusardi, A. (2019). Financial literacy and the need for financial education: evidence and implications. Swiss Journal of Economics and Statistics, 155(1). https://doi.org/10.1186/s41937-019-0027-5 /*ref*/Lusardi, A., Mitchell, O. S., & Curto, V. (2010). Financial literacy among the young. Journal of consumer affairs, 44(2), 358-380. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01173.x /*ref*/Méndez Prado, S. M., Zambrano Franco, M. J., Zambrano Zapata, S. G., Chiluiza García, K. M., Everaert, P., & Valcke, M. (2022). A Systematic Review of Financial Literacy Research in Latin America and The Caribbean. Sustainability, 14(7), 3814. https://doi.org/10.3390/su14073814 /*ref*/Messy, F., & Monticone, C. (2016). Financial education policies in Asia and the Pacific (Workingpaper/40, OECD working papers on finance, insurance and private pensions). Paris: OECD Publishing. /*ref*/Mitchell, O. S. and Lusardi, A. (2022) Financial Literacy and Financial Behavior at Older Ages (January 09, 2022). Wharton Pension Research Council Working Paper No. 2022-01. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4006687 /*ref*/Montaña, V., & Ferrada, L. M. (2021). Alfabetización financiera: Un Desafío Pendiente en la Educación Técnica Superior. Revista de estudios y experiencias en educación, 20(44), 126-148. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v20.n43.2021.008 /*ref*/Organization for Economic Co-operation and Development – OECD. (2015). The ABC of gender equality in education: Aptitude, behaviour, confidence, PISA. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264229945-en /*ref*/OECD. (2019). PISA 2018 Assessment and analytical framework. Paris: PISA, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b25efab8-en /*ref*/Palacios G. L. H., y Benítez T. K. P. (2021). Educación financiera, una pieza fundamental en el rompecabezas del desarrollo económico: ¿qué efectos tiene la falta de un esquema de educación financiera en el país, en el desarrollo del mercado de capitales colombiano y en el aprovechamiento de los productos financieros disponibles? (Doctoral dissertation, Universidad EAFIT). Repositorio institucional de la Universidad EAFIT http://hdl.handle.net/10784/30828 /*ref*/Perry, S. (2010). La pobreza rural en Colombia. Programa Conocimiento y Cambio en Pobreza Rural y Desarrollo. RIMISP. Bogotá. /*ref*/Potrich, A. C. G., Vieira, K. M., & Mendes-Da-Silva, W. (2016). Development of a financial literacy model for university students. Management Research Review, 39(3), 356–376. https://doi.org/10.1108/mrr-06-2014-0143 /*ref*/Sánchez, O. A. (2021). Una mirada a la inclusión financiera y el crédito agropecuario en Colombia (Doctoral dissertation, Universidad EAFIT). Repositorio institucional de la Universidad EAFIT http://hdl.handle.net/10784/30240 /*ref*/Santini, F.D.O., Ladeira, W.J., Mette, F.M.B. and Ponchio, M.C. (2019), "The antecedents and consequences of financial literacy: a meta-analysis", International Journal of Bank Marketing, Vol. 37 No. 6, pp. 1462-1479. https://doi.org/10.1108/IJBM-10-2018-0281 /*ref*/Villarreal, F.G. (ed.), Inclusión financiera de pequeños productores rurales, Libros de la CEPAL, N° 147 (LC/PUB.2017/15-P), Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), 2017. /*ref*/Warmath, D., & Zimmerman, D. (2019). Financial Literacy as More than Knowledge: The Development of a Formative Scale through the Lens of Bloom’s Domains of Knowledge. Journal of Consumer Affairs. https://doi.org/10.1111/joca.12286 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Ariza García, Engler de Jesús
Financial literacy of industrial cassava producers in Colombia
title Financial literacy of industrial cassava producers in Colombia
title_full Financial literacy of industrial cassava producers in Colombia
title_fullStr Financial literacy of industrial cassava producers in Colombia
title_full_unstemmed Financial literacy of industrial cassava producers in Colombia
title_short Financial literacy of industrial cassava producers in Colombia
title_sort financial literacy of industrial cassava producers in colombia
url https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/4211