Higher education reform in Colombia and the Law 30 of 1992: Autonomy or chimera?

In the eighties, the structure of the Colombian government contrasted with the developments of some internal settings. The international dynamics and the end of the welfare state was replaced by the neoliberal economic model, with markets as fundamentals in the the process of globalization. In this...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Herrera-Llamas, Jorge Antonio
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2006
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/415
_version_ 1782340294369345536
author Herrera-Llamas, Jorge Antonio
author_facet Herrera-Llamas, Jorge Antonio
author_sort Herrera-Llamas, Jorge Antonio
collection Revista
description In the eighties, the structure of the Colombian government contrasted with the developments of some internal settings. The international dynamics and the end of the welfare state was replaced by the neoliberal economic model, with markets as fundamentals in the the process of globalization. In this setting, the education plays an important role as an instrument, and the Law 30 of 1992 put the education into a level according the new dynamics of the globalized world.Key Words: state, welfare, model, education, globalization  
format Revistas
id oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-415
institution Revista Panorama Económico
language Español
publishDate 2006
publisher Universidad de Cartagena
record_format ojs
spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-4152020-04-02T09:13:42Z Higher education reform in Colombia and the Law 30 of 1992: Autonomy or chimera? La ley 30 de 1992 y la reforma de la educación superior en Colombia:¿Autonomía o quimera? Herrera-Llamas, Jorge Antonio In the eighties, the structure of the Colombian government contrasted with the developments of some internal settings. The international dynamics and the end of the welfare state was replaced by the neoliberal economic model, with markets as fundamentals in the the process of globalization. In this setting, the education plays an important role as an instrument, and the Law 30 of 1992 put the education into a level according the new dynamics of the globalized world.Key Words: state, welfare, model, education, globalization   En la década del ochenta la estructura del aparato Estatal Colombiano contrasto con los desarrollos de unos escenarios internos, unidos a la dinámica internacional; la cual daba cuenta del fin del Estado de bienestar paternalista, reemplazado por un nuevo modelo económico neoliberal, con perfil expansivo en los mercados, propio del proceso de globalización. En este escenario la educación juega un papel importante como instrumento, así es como nace la ley 30 de 1992 para poner a la educación a l nivel de las nuevas dinámicas de un mundo globalizadoPalabras Clave: Estado, bienestar, modelo, educación, globalización.  Universidad de Cartagena 2006-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/415 10.32997/2463-0470-vol.14-num.14-2006-415 Panorama Económico Journal; Vol. 14 (2006); 211-222 Panorama Económico; Vol. 14 (2006); 211-222 Panorama Económico; v. 14 (2006); 211-222 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.14-num.14-2006 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/415/366 /*ref*/Alburquerque, Francisco y otros (1996). Globalización y Gestión del Desarrollo Regional Perspectivas Latinoamericanas, Editorial Universidad del Valle. /*ref*/Banco Mundial (2003). Construir Sociedades de Conocimiento: Nuevos Retos para la Educación Terciaria. /*ref*/Briones, Guillermo (2000). La Investigación Social y Educativa, Convenio Andrés Bello, Santafé de Bogotá, D. C. /*ref*/Diaz Villa, Mario (2000). La Formación de Profesores en la Educación Superior Colombiana: Problemas, Conceptos, Políticas y Estrategias. ICFES, Bogotá. /*ref*/Garay S., Luis Jorge (1999). Globalización y Crisis ¿Hegemonía o Corresponsabilidad?, Editores Conciencias, Bogotá. /*ref*/Ibarra Russi, Oscar Armando, Martinez De Dueri, Elba, Vargas De Avella, Marha (2000). Formación de Profesores de la Educación Superior. Programa Nacional, ICFES, Bogotá. /*ref*/Kalmanovitz, Salomón (2001). Las Instituciones y el Desarrollo Económico en Colombia, Grupo Editorial Norma. /*ref*/Organización Del Servicio Público De La Educación Superior. Ley 30/1992 de 28 de Diciembre de 1992. Diario Oficial. Año CXXVIlI. No. 40700. (29-12-92). Pág. 4 /*ref*/Marsiske, Renate (2000) . La Universidad Latinoamericana en el Siglo XX: Panorama General, Boletín de Historia de la Educación Latinoamericana No. 7. /*ref*/Paniagua Perez, Jesús (2003). Latinoamérica y la institución Libre de Enseñanza en España, Rudecolombia, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana, Revista Historia de la Educación Latinoamericana No. 5. /*ref*/Roger Ciurana, Emilio (2000). Complejidad y Sociedad Civil: Un Mundo de Contradicciones para Vivir, Memorias ler. Congreso Internacional de Pensamiento Complejo, ICFES, Bogotá. /*ref*/Soto Arango, Diana, Lucena Salmoral, Manuel, Rincón, Carlos. Estudios sobre la Universidad Latinoamericana. De la Colonia al Siglo XXI, Rudecolombia. /*ref*/Soto Arango, Diana (1997). Historia de la Universidad Colombiana, Editorial de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, la Edición, Tunja, Boyacá. Derechos de autor 2015 Panorama Económico
spellingShingle Herrera-Llamas, Jorge Antonio
Higher education reform in Colombia and the Law 30 of 1992: Autonomy or chimera?
title Higher education reform in Colombia and the Law 30 of 1992: Autonomy or chimera?
title_full Higher education reform in Colombia and the Law 30 of 1992: Autonomy or chimera?
title_fullStr Higher education reform in Colombia and the Law 30 of 1992: Autonomy or chimera?
title_full_unstemmed Higher education reform in Colombia and the Law 30 of 1992: Autonomy or chimera?
title_short Higher education reform in Colombia and the Law 30 of 1992: Autonomy or chimera?
title_sort higher education reform in colombia and the law 30 of 1992: autonomy or chimera?
url https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/415