Development of critical thinking as an essential component of academic and research attitude in higher education

The intention of this text is to provoke a critical reflection around tire sense  and exercise of the critical though in the academic context of the university,  specifically in the process of formation of the investigativa attitude. The theoretical perspective locates to the university from a legit...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Pinto, Reynaldo Antonio
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2006
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/414
_version_ 1782340294095667200
author Pinto, Reynaldo Antonio
author_facet Pinto, Reynaldo Antonio
author_sort Pinto, Reynaldo Antonio
collection Revista
description The intention of this text is to provoke a critical reflection around tire sense  and exercise of the critical though in the academic context of the university,  specifically in the process of formation of the investigativa attitude. The theoretical perspective locates to the university from a legitimate space of reflection, deliberation and putting in scene of the critic like posibilitadora and mediator of the dialógico-epistémica confrontation, and the putting in practice of the superior levels of the thought in the dynamics of the investigation production; as well as of the place and commitment that concerns to him the university, from its educative mission, in the processes of formation of social subjects with critical autonomy. The textual body takes care as a whole of the implications of the critical though in the development of the academic processes and in the formation of a investigation attitude in the university context. Key Words: Critical Though, Reflection, Investigation Formation, Academic Context, Rational Deliberation, University
format Revistas
id oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-414
institution Revista Panorama Económico
language Español
publishDate 2006
publisher Universidad de Cartagena
record_format ojs
spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-4142020-04-02T09:13:25Z Development of critical thinking as an essential component of academic and research attitude in higher education El desarrollo del pensamiento crítico como fundamento de una actitud académico-investigativa en el contexto universitario Pinto, Reynaldo Antonio The intention of this text is to provoke a critical reflection around tire sense  and exercise of the critical though in the academic context of the university,  specifically in the process of formation of the investigativa attitude. The theoretical perspective locates to the university from a legitimate space of reflection, deliberation and putting in scene of the critic like posibilitadora and mediator of the dialógico-epistémica confrontation, and the putting in practice of the superior levels of the thought in the dynamics of the investigation production; as well as of the place and commitment that concerns to him the university, from its educative mission, in the processes of formation of social subjects with critical autonomy. The textual body takes care as a whole of the implications of the critical though in the development of the academic processes and in the formation of a investigation attitude in the university context. Key Words: Critical Though, Reflection, Investigation Formation, Academic Context, Rational Deliberation, University El propósito de este texto es suscitar una reflexión crítica en torno al sentido y ejercicio del pensamiento crítico en el contexto académico de la universidad, específicamente en el proceso de formación de la actitud investigativa.La perspectiva teórica sitúa a la universidad desde un espacio legítimo de reflexión, de deliberación y de puesta en escena de la crítica como posibilitadora y mediadora de la confrontación dialógico-epistémica, y de la puesta en práctica de los niveles superiores del pensamiento en la dinámica de la producción investigativa; así como también del lugar y compromiso que le concierne a la universidad, desde su misión educativa, en los procesos de formación de sujetos sociales con autonomía crítica. El cuerpo textual se ocupa en su conjunto de las implicaciones del pensamiento crítico en el desarrollo de los procesos académicos y en la formación de una actitud investigativa en el contexto universitario.Palabras Clave: Pensamiento Crítico, Reflexión, Formación Investigativa, Contexto Académico, Deliberación Racional, Universidad.   Universidad de Cartagena 2006-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/414 10.32997/2463-0470-vol.14-num.14-2006-414 Panorama Económico Journal; Vol. 14 (2006); 191-210 Panorama Económico; Vol. 14 (2006); 191-210 Panorama Económico; v. 14 (2006); 191-210 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.14-num.14-2006 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/414/365 /*ref*/Ceolin, Norberto y otros. (2001) Pensamiento crítico. Buenos Aires: Tema. /*ref*/De La Isla, Carlos. (1991) La Universidad: Conciencia crítica. En Revista Estudios, No. 25, VI. VIII. /*ref*/Morin, Edgar. (2001) Los siete saber es necesarios de la educación del futuro. Bogotá: Ed. Magisterio. /*ref*/Moncayo, Víctor Manuel. (2005) Universidad Nacional Espacio Crítico: reflexiones acerca de una gestión rectoral. Bogotá: Aurora. /*ref*/Paz, Octavio. (1998) Los hijos del limo. Citado por: Motta Raúl, En: Morin, Edgar. Articular los saberes: ¿qué saber es ensañar en las escuelas? Buenos aires: Universidad del salvador, Argentina. /*ref*/Romero Ibañez, Pablo y otros. (2003) Pensamiento Hábil & creativo: herramientas pedagógicas para desarrollar procesos de pensamiento. Bogotá: Redipace. /*ref*/Soler, A. sobre la crítica. En línea. http:jjocasodeoccidente.members.easyspace.comj critica.htm. Fecha de consulta, octubre de 2006. /*ref*/Nieto López, Jaime. (2005) Democracia en la Universidad: el nombre y la cosa. En: Revista Lectiva. Universidad de Antioquia, Medellín. Democracia en la Universidad: el nombre y la cosa, No. 5. /*ref*/Zuleta, Estanislao. Lógica y crítica. (2005) 3a. Ed. Medellín: Hombre nuevos. /*ref*/www.usoderazon.com. Diccionario de falacias. Fecha de consulta: julio de 2006. Derechos de autor 2015 Panorama Económico
spellingShingle Pinto, Reynaldo Antonio
Development of critical thinking as an essential component of academic and research attitude in higher education
title Development of critical thinking as an essential component of academic and research attitude in higher education
title_full Development of critical thinking as an essential component of academic and research attitude in higher education
title_fullStr Development of critical thinking as an essential component of academic and research attitude in higher education
title_full_unstemmed Development of critical thinking as an essential component of academic and research attitude in higher education
title_short Development of critical thinking as an essential component of academic and research attitude in higher education
title_sort development of critical thinking as an essential component of academic and research attitude in higher education
url https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/414