Resilience as an empowering competence of university entrepreneurship in the face of social distancing

This article analyzes the factors of resilience as an empowering competence of university entrepreneurs in Durango (Mexico) in the face of the Covid-19 pandemic. The research uses a quantitative, descriptive, cross-sectional and correlational methodology, using the survey technique through a 50-i...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Lechuga Nevarez, Mayela del Rayo
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2021
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/3655
_version_ 1782340345573408768
author Lechuga Nevarez, Mayela del Rayo
author_facet Lechuga Nevarez, Mayela del Rayo
author_sort Lechuga Nevarez, Mayela del Rayo
collection Revista
description This article analyzes the factors of resilience as an empowering competence of university entrepreneurs in Durango (Mexico) in the face of the Covid-19 pandemic. The research uses a quantitative, descriptive, cross-sectional and correlational methodology, using the survey technique through a 50-item questionnaire, addressed to the 152 university entrepreneurs. From the perspective of the Resilience and Risk Theory (Bernard, 1999) and the Holistic Resilience Theory (Richardson, 2002), the results show that Resilience is a determining factor for University Entrepreneurship. It is concluded that it is an integral binomial where Resilience is the product of behaviors that give university entrepreneurs the opportunity to progress and act under adverse conditions.
format Revistas
id oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-3655
institution Revista Panorama Económico
language Español
publishDate 2021
publisher Universidad de Cartagena
record_format ojs
spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-36552023-04-29T03:11:59Z Resilience as an empowering competence of university entrepreneurship in the face of social distancing La resiliencia como competencia potenciadora del emprendimiento universitario ante el distanciamiento social Lechuga Nevarez, Mayela del Rayo Resilience Entrepreneurship University Entrepreneurship Social Distancing Resiliencia Emprendimiento Emprendimiento Universitario Distanciamiento Social This article analyzes the factors of resilience as an empowering competence of university entrepreneurs in Durango (Mexico) in the face of the Covid-19 pandemic. The research uses a quantitative, descriptive, cross-sectional and correlational methodology, using the survey technique through a 50-item questionnaire, addressed to the 152 university entrepreneurs. From the perspective of the Resilience and Risk Theory (Bernard, 1999) and the Holistic Resilience Theory (Richardson, 2002), the results show that Resilience is a determining factor for University Entrepreneurship. It is concluded that it is an integral binomial where Resilience is the product of behaviors that give university entrepreneurs the opportunity to progress and act under adverse conditions. El presente artículo analiza los factores de la resiliencia como competencia potenciadora de los emprendedores universitarios en Durango (México) ante la pandemia de Covid-19. La investigación emplea una metodología cuantitativa, descriptiva, transversal y correlacional, utilizándose la técnica de la encuesta mediante un cuestionario de 50 ítems, dirigido a los 152 emprendedores universitarios. Bajo la perspectiva de la Teoría de la Resiliencia y Riesgo (Bernard, 1999) y la Teoría Holística de Resiliencia (Richardson, 2002). Los resultados exponen que la Resiliencia es un factor determinante para el Emprendimiento Universitario. Se concluye que es un binomio integral donde la Resiliencia es producto de conductas que les dan la oportunidad a los emprendedores universitarios de progresar y desenvolverse bajo condiciones adversas. Universidad de Cartagena 2021-10-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/3655 10.32997/pe-2021-3655 Panorama Económico Journal; Vol. 29 No. 4 (2021); 236-255 Panorama Económico; Vol. 29 Núm. 4 (2021); 236-255 Panorama Económico; v. 29 n. 4 (2021); 236-255 2463-0470 0122-8900 10.32997/pe-2021 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/3655/3067 /*ref*/Bernard, B. (1999). «Aplications of Resilience: Possibilities and Promise», en M. Glantz y J. Johnson (Eds.), Resilience and Development: Positive Life Adaptations. New York: Plenum Publishers, pp 269-277. /*ref*/Colussi, M. (2014). Psicología. Resiliencia: Un concepto discutible. En Ponencia presentada en el V Congreso Latinoamericano de la ULAPSI. Antigua Guatemala, 17 de mayo de 2014. Recuperado de http://www.argenpress.info/2014/07/psicologia-resilienciaun-concepto.html /*ref*/CONAMYPE (2014). National entrepreneurship policy. Recovered from http://www.conamype.gob.sv/wp-content/uploads/2014/08/Poli%CC%81tica-deEmprendimiento.pdf /*ref*/Creswell, J. W. (2013a). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods. approaches (4a.ed.). Thousand Oaks, CA, EE. UU. SAGE. /*ref*/De Vries, R. (2014, enero 20). Roverto de Vries. Web site en Imagen y Poder. Recuperado de Imagen y Poder psicológico: http://www.robertodevries.com/index.php?accion=ver_articulo&arti_id=1092 /*ref*/Drada, R., L., D. (2018). Estrategias financieras para emprendedores del sector comercial del municipio Girardot del Estado Aragua (tesis doctoral). Universidad de Carabobo, República Bolivariana de Venezuela. /*ref*/Dubow, E.F., and Tisak, J. (1989). The relation between stressful life events and adjustment in elementary school children: The role of social support and social problem-solving skills. Child Development, 60, 1412–1423. /*ref*/Eckhardt, J. and S. Shane (2003). ‘The Individual-opportunity Nexus’, in Zoltan J. Acs and David B. Audretsch (eds.), Handbook of Entrepreneurship Research, Dordrecht, NL: Kluwer. /*ref*/Fraga, G. (2016). Resiliencia: un concepto que abre cuestionamientos sobre su construcción y desarrollo. https://sifp.psico.edu.uy/sites/default/files/Trabajos%20finales/%20Archivos/tfg_gimena_fraga_tut.rz_._rev.evelina_kahan.30.10.15.pdf /*ref*/García, V, M., y Domínguez, De la O, E. (2013). Desarrollo teórico de la Resiliencia y su aplicación en situaciones adversas: Una revisión analítica. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), (pp. 63-77) Doi://10.11600/1692715x.1113300812 /*ref*/Grotberg, E. H. (1995). A guide to promoting resilience in children: strengthening the human spirit. The Hague, The Netherlands: Bernard Van Leer Foundation. /*ref*/INEGI, (2020), Censos económicos 2019. Resultados oportunos. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/ce/2019/doc/pro_ce2019.pdf /*ref*/Henderson, N., & Milstein, M. (2003). La Resiliencia en la Escuela. Barcelona: Paidós. /*ref*/Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Sexta edición. México: Mc Graw Hill. /*ref*/Hurtado, P.B, Lluch, C., M., T., Casas, I., Sequeira, C., Puig, Ll., M., Joan Roldán, M., J. (2018). Evaluación de la fiabilidad y validez del cuestionario de salud mental positiva en profesores universitarios de enfermería en Cataluña, Revista de enfermería y salud mental, ISSN 2385- 7021, N.o, págs. 5-17. /*ref*/Instituto Nacional de Desarrollo Social (INDESOL) (2010). Sistematización de la experiencia. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/159955/2010_OVSyG_Durango_1.pdf /*ref*/López, P., C., Gómez, V., J., E., González, G., J., A., Malpicaromero, A., Lucatero, C., I., Smith, T., H., D., Huezo, P., D., L. (2013). Emprendimiento Universitario: de la teoría a la práctica, Editorial Digital, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, México. /*ref*/Luthar, S. S., & Cushing, G. (1999). Neighborhood influences and child development: A prospective study of substance abusers' offspring. Development and Psychopathology, 11(4), 763-784. /*ref*/Machado Junior, C., Mazzali, L., Souza, M. T. S. D., Furlaneto, C. J., & Prearo, L. C. (2013). A gestão dos recursos naturais nas organizações certificadas pela norma NBR ISO 14001. Production, 23, 41-51. /*ref*/Marulanda, J. Correa, G., y Mejía, L. (2009). Emprendimiento: Visiones desde las teorías del comportamiento humano. Revista Escuela de Administración de Negocios, núm. 66, mayo- agosto, 2009 pp. 153-168. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/206/20620269008.pdf /*ref*/Milgram, N. A., and Palti, G. (1993). Psychosocial characteristics of resilient children. Journal of Research in Personality, 27(3), 207-221. /*ref*/Padilla, M., M., Loor, S., E., y Guamanquispe, V., T. (2019). Análisis del Emprendimiento Universitario desde la Perspectiva de la Universidad Pública, Caso Facultad de Ciencias Administrativas. Ciencia Digital, 9(2), pp. 43-59. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v9i2.374 /*ref*/Pérez Ibarra, A. d. (2017). Educación en resiliencia. Revista de la Universidad de La Salle, (74), 191-207. /*ref*/Pérez, L., Pérez, J., & Parada, D. (2019). Emprendimiento Y Resiliencia: Mitos Y realidades referente: entidad no gubernamental en el área del emprendimiento. Revista Enfoques, 3(9), 49-65. /*ref*/Pineda, D, J.A. (2014). Emprendimiento y género: el caso de la industria de la belleza en Bogotá, Sociedad y Economía, (26), pp. 239-270, Universidad del Valle Cali, Colombia. /*ref*/Radke-Yarrow, M., & Sherman, T. (1990). Hard growing: Children who survive. /*ref*/Reynolds P., Bosma N., Autio E., Hunt S., De Bono N., Servais I., Lopez-Garcia P. and Chin N. (2005). “Global Entrepreneurship Monitor: Data Collection Design and Implementation 1998– 20032, Small Business Economics, 24, (3), 205–231. /*ref*/Richardson, G. E. (2002). The meta-theory of resilience and resiliency. Journal of Clinical Psychology, 58, 307-321. /*ref*/Rutter, M. (1992). Consideraciones conceptuales de resiliencia. Oficina panamericana. /*ref*/Rutter, M. y Rutter, M. (1992). Developing Minds: Challenge and Continuity across the Life Span. Londres: Penguin Books. /*ref*/Salvo, S.; Bravo-Sanzana, M.; Miranda-Vargas, H.; Forés, A. y Mieres-Chacaltana, M. (2017). ¿La promoción de la resiliencia en la escuela puede contribuir con la política pública de salud? Rev. Salud pública de México vol. 59, no. 3, p. 214. /*ref*/Shane S. and Venkataraman S. (2000) ‘The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research,’ Academy of Management Review, 25(1), 217–226. /*ref*/Soboll, L. A. P. (2008). Assédio moral/organizacional: uma análise da organização do trabalho. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2008. /*ref*/Tominc, P., & Rebernik, M. (2010). Connections of entrepreneurial capacity and openness towards innovations with the individual’s decision to become an entrepreneur: A case from Slovenia. Society and Economy, 32(2), 297-313. /*ref*/Universidad de Deusto. (2011). Actitud Emprendedora en Jóvenes Universitarios. El caso de la Universidad Deusto. Bizkai Lab , 1-16 /*ref*/Vanistendael, S., Vilar, J., & Pont, E. (2009). Reflexiones en torno a la resiliencia. Una conversación con Stefan Vanistendael. Educación social: revista d'intervenció sòcioeducativa, (43), (pp. 93-103) Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/viewFile/180644/369540 /*ref*/Wolin, S. J.,y Wolin, S. (1993).The resilient self: how survivors of troubled families rise above adversity. Nueva York: VillardBooks. /*ref*/Wu Q (18 de febrero, 2020). Conexión a China/Coronavirus, ¿un golpe fatal para la economía?. Diario financiero. Recuperado de https://www.df.cl/noticias/opinion/columnistas/conexion-a-china-coronavirus-un-golpe-fatal-para-la-economia/2020-02-17/194310.html https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Lechuga Nevarez, Mayela del Rayo
Resilience as an empowering competence of university entrepreneurship in the face of social distancing
title Resilience as an empowering competence of university entrepreneurship in the face of social distancing
title_full Resilience as an empowering competence of university entrepreneurship in the face of social distancing
title_fullStr Resilience as an empowering competence of university entrepreneurship in the face of social distancing
title_full_unstemmed Resilience as an empowering competence of university entrepreneurship in the face of social distancing
title_short Resilience as an empowering competence of university entrepreneurship in the face of social distancing
title_sort resilience as an empowering competence of university entrepreneurship in the face of social distancing
url https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/3655