Firms’ growth determinants in the colombian manufacturing sector.

This document analyzes -based on the Gibrat's theory on proportional growth- the determining factors of business growth in the manufacturing sector in Colombia, with particular emphasis on internal factors such as human capital, added value, value of sales, costs of production, administration a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Carmona Gonzalez, Manuela, Carvajal Muñoz, Yuliet, Aguirre Serna, Saudy Milena, Ocampo Giraldo, Francisco José, Flórez Laiseca, Adriana María
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2020
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2665
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description This document analyzes -based on the Gibrat's theory on proportional growth- the determining factors of business growth in the manufacturing sector in Colombia, with particular emphasis on internal factors such as human capital, added value, value of sales, costs of production, administration and sales. Differences between departments were taken into account and an econometric estimation of panel data was made for the period 2008-2016, using for this purpose the statistical information from DANE’s Annual Manufacturing Survey. The variables that influence the business growth of companies in the manufacturing sector are: cost of production, administration and sales, added value and schooling years. Considering the agglomeration of departments according to GDP levels, those with low and middle income levels lack qualified labor. The opposite is the case with departments with high income levels that become hosts of skilled labor, which explains the increase in sales and added value in the departments.
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publisher Universidad de Cartagena
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spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-26652021-10-25T17:34:39Z Firms’ growth determinants in the colombian manufacturing sector. Determinantes del crecimiento empresarial en el sector manufacturero colombiano. Carmona Gonzalez, Manuela Carvajal Muñoz, Yuliet Aguirre Serna, Saudy Milena Ocampo Giraldo, Francisco José Flórez Laiseca, Adriana María Firm’s growth Manufacturing Sector Panel data Crecimiento empresarial Industria Panel de datos This document analyzes -based on the Gibrat's theory on proportional growth- the determining factors of business growth in the manufacturing sector in Colombia, with particular emphasis on internal factors such as human capital, added value, value of sales, costs of production, administration and sales. Differences between departments were taken into account and an econometric estimation of panel data was made for the period 2008-2016, using for this purpose the statistical information from DANE’s Annual Manufacturing Survey. The variables that influence the business growth of companies in the manufacturing sector are: cost of production, administration and sales, added value and schooling years. Considering the agglomeration of departments according to GDP levels, those with low and middle income levels lack qualified labor. The opposite is the case with departments with high income levels that become hosts of skilled labor, which explains the increase in sales and added value in the departments. El presente documento analiza los determinantes del crecimiento empresarial del sector manufacturero en Colombia, con particular énfasis en factores internos como el capital humano, el valor agregado, el valor de las ventas, los costos de producción, administración y ventas, con base la teoría del crecimiento proporcional de Gibrat (1931). Se tuvo en consideración las diferencias entre departamentos y se realizó una estimación econométrica de datos panel para el periodo 2008-2016, empleando para tal fin la información estadística de la Encuesta Anual Manufacturera del DANE. Las variables que influyen en el crecimiento empresarial de las empresas del sector manufacturero son: costo de producción, administración y ventas, valor agregado y años de escolaridad. Si se considera la aglomeración de departamentos según niveles del PIB, aquellos con niveles de ingresos bajos y medios, carecen de mano de obra calificada. Lo contrario sucede con departamentos que presentan niveles de ingresos altos quienes se convierten en receptores de la mano de obra calificada, lo que explica el incremento en las ventas y el valor agregado en los departamentos. Universidad de Cartagena 2020-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2665 10.32997/pe-2020-2665 Panorama Económico Journal; Vol. 28 No. 1 (2020); 1-15 Panorama Económico; Vol. 28 Núm. 1 (2020); 1-15 Panorama Económico; v. 28 n. 1 (2020); 1-15 2463-0470 0122-8900 10.32997/pe-2020 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2665/2246 /*ref*/Aguilera, A. (2010). Direccionamiento estratégico y crecimiento empresarial: algunas reflexiones en torno a su relación. Pensamiento y Gestión, 85-106. /*ref*/Andrade, J., Olivares, A., & Robles, M. (2014). La planeación y control del costo de producción en las pequeñas empresas manufactureras, como herramientas que faciliten el cumplir tiempos de entrega del producto terminado. Epistemus, 75. 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