Transformations in public finances since the 1991 Constitution.
The objectives proposed by the 1991 constituent with the Social Rule of Law to satisfy basic needs, generated transformations especially in the management of public finances. Despite the progress made in reducing poverty, twenty-five years after the implementation of this new Constitution, reforms h...
Autores principales: | , |
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Formato: | Revistas |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Cartagena
2019
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Acceso en línea: | https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2635 |
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author | Rodríguez Estupiñan, Gerardo Rodríguez Morris, Gerardo |
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collection | Revista |
description | The objectives proposed by the 1991 constituent with the Social Rule of Law to satisfy basic needs, generated transformations especially in the management of public finances. Despite the progress made in reducing poverty, twenty-five years after the implementation of this new Constitution, reforms have been presented that seek to generate greater social and economic equity. The results have been the opposite: Colombia constitutes the second most inequitable country in Latin America, finances came to depend on the mining-energy sector whose prices are characterized by their high volatility at the international level, and which can generate a Dutch disease with effects that stimulate deindustrialization and precarious employment. The role of public policies reflected in the national and territorial budget is essential to close regional gaps. Hence the importance of understanding the evolution of land transfers and royalties as the main bases of fiscal decentralization, of analyzing the increasingly regressive tax systems and of the importance that oil revenues came to have in the public finances of Colombia. |
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spelling | oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-26352020-07-01T00:25:28Z Transformations in public finances since the 1991 Constitution. Transformaciones en las finanzas públicas a partir de la Constitución de 1991. Transformations des finances publiques depuis la Constitution de 1991. Rodríguez Estupiñan, Gerardo Rodríguez Morris, Gerardo Public Finance Transfers Royalties Tax regressivity Fiscal decentralization Finanzas Públicas Transferencias Regalías Regresividad tributaria Descentralización fiscal Finances publiques Transferts Redevances Régressivité fiscale Décentralisation fiscale The objectives proposed by the 1991 constituent with the Social Rule of Law to satisfy basic needs, generated transformations especially in the management of public finances. Despite the progress made in reducing poverty, twenty-five years after the implementation of this new Constitution, reforms have been presented that seek to generate greater social and economic equity. The results have been the opposite: Colombia constitutes the second most inequitable country in Latin America, finances came to depend on the mining-energy sector whose prices are characterized by their high volatility at the international level, and which can generate a Dutch disease with effects that stimulate deindustrialization and precarious employment. The role of public policies reflected in the national and territorial budget is essential to close regional gaps. Hence the importance of understanding the evolution of land transfers and royalties as the main bases of fiscal decentralization, of analyzing the increasingly regressive tax systems and of the importance that oil revenues came to have in the public finances of Colombia. Los objetivos propuestos por la constituyente de 1991 con el Estado Social de Derecho de satisfacer necesidades básicas, generó transformaciones especialmente en el manejo de las finanzas públicas. A pesar de los avances en la disminución de la pobreza, veinticinco años después de la puesta en marcha de esta nueva Constitución se han presentado reformas que pretenden generar una mayor equidad social y económica. Los resultados han sido todo lo contrario: Colombia se constituye como el segundo país más inequitativo en América Latina, las finanzas entraron a depender del sector minero-energético cuyos precios se caracterizan por su alta volatilidad a nivel internacional, y que pueden generar una enfermedad holandesa con efectos que estimulan la desindustrialización y empleo precario. El papel de las políticas públicas reflejado en el presupuesto nacional y territorial, es fundamental para cerrar brechas regionales. De ahí la importancia de entender la evolución de las transferencias territoriales y de las regalías como principales bases de la descentralización fiscal, de analizar los sistemas tributarios cada vez más regresivos y de la importancia que llegaron a tener los ingresos petroleros en las finanzas públicas de Colombia. Les objectifs proposés par le constituant de 1991 à l'Etat de droit social pour satisfaire les besoins fondamentaux, ont généré des transformations notamment dans la gestion des finances publiques. Malgré les progrès réalisés dans la réduction de la pauvreté, vingt-cinq ans après la mise en œuvre de cette nouvelle Constitution, des réformes ont été présentées qui visent à générer une plus grande équité sociale et économique. Les résultats ont été inversés: la Colombie est le deuxième pays le plus inéquitable d'Amérique latine, les finances sont devenues dépendantes du secteur de l'énergie minière dont les prix se caractérisent par leur forte volatilité au niveau international, et qui peuvent générer une maladie hollandaise avec des effets qui stimulent la désindustrialisation et l'emploi précaire. Le rôle des politiques publiques reflété dans le budget national et territorial est essentiel pour combler les écarts régionaux. D'où l'importance de comprendre l'évolution des transferts fonciers et des redevances comme principales bases de la décentralisation fiscale, d'analyser les régimes fiscaux de plus en plus régressifs et de l'importance que les revenus pétroliers ont pris dans les finances publiques de la Colombie. Universidad de Cartagena 2019-04-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2635 10.32997/2463-0470-vol.27-num.2-2019-2635 Panorama Económico Journal; Vol. 27 No. 2 (2019); 410-428 Panorama Económico; Vol. 27 Núm. 2 (2019); 410-428 Panorama Económico; v. 27 n. 2 (2019); 410-428 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.27-num.2-2019 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2635/2211 /*ref*/Aghón, G. (2001). Desarrollo económico local y descentralización fiscal en América Latina: Análisis comparativo. Santiago de Chile: CEPAL. /*ref*/Arroyo, A. (2015). Impacto fiscal de la volatilidad del precio del petróleo en América latina y el Caribe. Santiago de Chile: CEPAL, Naciones Unidas. /*ref*/Cárdenas, M. (2016). Situación fiscal de Colombia: ¿En qué consiste la austeridad inteligente? 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