Determinants of labor income for economists in Colombia : a micro econometric modeling analysis.
This research analyzes the determinants of labor income of economists in Colombia for the third quarter of 2010 and 2016, within the framework of a theoretical perspective of human capital. With information from the Large Integrated Household Survey of the National Administrative Department of Stati...
Autores principales: | , , , |
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Formato: | Revistas |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Cartagena
2019
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Acceso en línea: | https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2618 |
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author | Arango Buelvas, León J. González Palomino, Gustavo A. Escobar Vergara, Cesar A. Paternina Vergara, Shadia R. |
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description | This research analyzes the determinants of labor income of economists in Colombia for the third quarter of 2010 and 2016, within the framework of a theoretical perspective of human capital. With information from the Large Integrated Household Survey of the National Administrative Department of Statistics (DANE), a classical mincerian equation is estimated to measure the effect of schooling and potential experience on the incomes of graduates in economics. After applying the Ordinary Least Squares method, the results suggest that an additional year of school education and on-the-job job training has a positive effect on the probability of earning higher job earnings. Additionally, applying the Mincer model for related professions, it was evident that the human capital variables have significantly different impacts for each group of professionals, therefore the hypothesis of a homogeneous labor market is not fulfilled for the study period. |
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spelling | oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-26182021-10-25T17:41:43Z Determinants of labor income for economists in Colombia : a micro econometric modeling analysis. Determinantes de los ingresos laborales de los economistas en Colombia : un análisis de modelación micro econométrica. Arango Buelvas, León J. González Palomino, Gustavo A. Escobar Vergara, Cesar A. Paternina Vergara, Shadia R. Labor Income Mincer equation Human capital Schooling Experience Ingreso laboral Ecuación de Mincer Capital humano Escolaridad Experiencia This research analyzes the determinants of labor income of economists in Colombia for the third quarter of 2010 and 2016, within the framework of a theoretical perspective of human capital. With information from the Large Integrated Household Survey of the National Administrative Department of Statistics (DANE), a classical mincerian equation is estimated to measure the effect of schooling and potential experience on the incomes of graduates in economics. After applying the Ordinary Least Squares method, the results suggest that an additional year of school education and on-the-job job training has a positive effect on the probability of earning higher job earnings. Additionally, applying the Mincer model for related professions, it was evident that the human capital variables have significantly different impacts for each group of professionals, therefore the hypothesis of a homogeneous labor market is not fulfilled for the study period. En la presente investigación se analizan los factores determinantes de los ingresos laborales de los economistas en Colombia para el tercer trimestre de los años 2010 y 2016, en el marco de una perspectiva teórica de capital humano. Con información de la Gran Encuesta Integrada de Hogares del Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE), se estima una ecuación minceriana clásica para medir el efecto de la escolaridad y la experiencia potencial en los ingresos de los titulados en economía. Después de aplicar el método de Mínimos Cuadrados Ordinarios, los resultados sugieren que un año adicional de formación escolar y entrenamiento laboral en el puesto de trabajo genera un efecto positivo sobre la probabilidad de devengar ingresos laborales más altos. Adicionalmente, aplicando el modelo de Mincer para las profesiones afines se pudo evidenciar que las variables de capital humano tienen impactos significativamente diferentes para cada grupo de profesionales, por lo cual la hipótesis planteada de un mercado laboral homogéneo no se cumple para el periodo de estudio. Universidad de Cartagena 2019-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2618 10.32997/2463-0470-vol.27-num.1-2019-2618 Panorama Económico Journal; Vol. 27 No. 1 (2019); 85-104 Panorama Económico; Vol. 27 Núm. 1 (2019); 85-104 Panorama Económico; v. 27 n. 1 (2019); 85-104 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.27-num.1-2019 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2618/2195 /*ref*/Almendarez M. & Urciaga, J. & (2008). Salarios, educación y sus rendimientos privados en la frontera norte de México: Región y sociedad, 20(41), 33-56. https://doi.org/10.22198/rys.2008.41.a517 /*ref*/Arrow, K. (1973). Highter Educacion as a Filter. Journal of Public Economics, 2, 193-216. https://doi.org/10.1016/0047-2727(73)90013-3 /*ref*/Becker. (1962). Investment in human capital: A theoretical Analysis. 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