Mortality for transit injury in Cali, Colombia.

Traffic injuries are an important public health problem due to the disability and death they cause and the economic burden they generate. The objective of the study was to identify the characteristics and patterns of spatial and temporal distribution of deaths due to traffic injuries in Cali (Colomb...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Chaparro Narváez, Pablo, León Quevedo, Willian, Castañeda Orjuela, Carlos
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2019
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2589
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description Traffic injuries are an important public health problem due to the disability and death they cause and the economic burden they generate. The objective of the study was to identify the characteristics and patterns of spatial and temporal distribution of deaths due to traffic injuries in Cali (Colombia) during 2008 - 2013. A descriptive study was carried out based on the mortality information produced by the Colombian National Statistics Institute. A high frequency of deaths occurred in communes 3, 8, 9 and 19. Most of the deaths occurred between motorcyclists and pedestrians. The average mortality rate for the period was 13.6 deaths per 100,000 inhabitants. Temporary and spatially, the mortality showed a decrease during the period studied and groupings were identified in different communes of the municipality. These results can contribute to the prevention of injuries and mortality, as well as the promotion of road safety from different social sectors and, in particular, the road actors involved.
format Revistas
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institution Revista Panorama Económico
language Español
publishDate 2019
publisher Universidad de Cartagena
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spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-25892021-10-25T17:36:48Z Mortality for transit injury in Cali, Colombia. Mortalidad por lesiones de tránsito en Cali, Colombia. Mortalité pour les blessures de transit en Cali Colombie. Chaparro Narváez, Pablo León Quevedo, Willian Castañeda Orjuela, Carlos Mortality Traffic injuries Geographic information systems Spatial analysis Mortalidad Lesiones de tránsito Sistemas de información geográfica Análisis espacial Mortalité Blessures de la route Systèmes d’information géographique Analyse spatiale Traffic injuries are an important public health problem due to the disability and death they cause and the economic burden they generate. The objective of the study was to identify the characteristics and patterns of spatial and temporal distribution of deaths due to traffic injuries in Cali (Colombia) during 2008 - 2013. A descriptive study was carried out based on the mortality information produced by the Colombian National Statistics Institute. A high frequency of deaths occurred in communes 3, 8, 9 and 19. Most of the deaths occurred between motorcyclists and pedestrians. The average mortality rate for the period was 13.6 deaths per 100,000 inhabitants. Temporary and spatially, the mortality showed a decrease during the period studied and groupings were identified in different communes of the municipality. These results can contribute to the prevention of injuries and mortality, as well as the promotion of road safety from different social sectors and, in particular, the road actors involved. Las lesiones de tránsito son un importante problema de salud pública por la discapacidad y muerte que producen y la carga económica que generan. El objetivo del estudio fue identificar las características y patrones de distribución espacial y temporal de las muertes debidas a lesiones de tránsito en Cali. Se realizó un estudio descriptivo con base en la información de mortalidad que produce el Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). Una frecuencia alta de defunciones se presentó en las comunas 3, 8, 9 y 19. La mayor parte de las muertes se presentaron entre motociclistas y peatones. La tasa promedio de mortalidad para el periodo (2008-2013) fue de 13,6 fallecimientos por 100.000 habitantes. Temporal y espacialmente, la mortalidad evidenció disminución durante el periodo estudiado y se identificaron agrupamientos en distintas comunas del municipio. Estos resultados pueden contribuir en la prevención de las lesiones y de la mortalidad, así como de la promoción de la seguridad vial desde distintos sectores sociales y en particular sobre los actores viales involucrados. Les accidents de la circulation sont un problème de santé publique important en raison de l’invalidité et des décès qu’ils provoquent et du fardeau économique qu’ils génèrent. L’objectif de l’étude était d’identifier les caractéristiques et les modèles de distribution spatiale et temporelle des décès dus aux accidents de la circulation à Cali (Colombie) entre 2008 et 2013. Une étude descriptive a été réalisée sur la base des informations sur la mortalité produites par l’Institut national colombien de statistique. Une fréquence élevée de décès s’est produite dans les communes 3, 8, 9 et 19. La plupart des décès sont survenus entre des motocyclistes et des piétons. Le taux de mortalité moyen pour la période était de 13,6 décès pour 100 000 habitants. Temporairement et spatialement, la mortalité a montré une baisse au cours de la période étudiée et des regroupements ont été identifiés dans différentes communes de la commune. Ces résultats peuvent contribuer à la prévention des blessures et de la mortalité, ainsi qu’à la promotion de la sécurité routière dans différents secteurs sociaux et, en particulier, les acteurs de la route impliqués. Universidad de Cartagena 2019-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2589 10.32997/2463-0470-vol.27-num.3-2019-2589 Panorama Económico Journal; Vol. 27 No. 3 (2019); 701-720 Panorama Económico; Vol. 27 Núm. 3 (2019); 701-720 Panorama Económico; v. 27 n. 3 (2019); 701-720 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.27-num.3-2019 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2589/2167 /*ref*/Ahmad, O. B., Boschi-Pinto, C., Lopez, A. D., Murray, C. J. L., Lozano, R., & Inoue, M. (2001). Age standardization of rates: a new WHO standard. GPE Discussion Paper Series. https://doi.org/10.1161/HYPERTENSIONAHA.114.04394 /*ref*/Alcaldia de Santiago de Cali. (2018). Proyecciones y transformaciones para ArcGIS. 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