How much does the informality to the colombian health system cost?

The Colombian health system is of a public and solidarity nature in terms of financing, and seeks universal coverage through the affiliation of the population through the contribution or subsidy. Among the affiliated population are those who according to their income levels should contribute and do...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Londoño Montoya, Carolina María, Gómez Muñetón, Jhoana Marcela, Celín Camargo, Yennifer Ester, Restrepo Zea, Jairo Humberto
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2019
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2584
_version_ 1782340327573553152
author Londoño Montoya, Carolina María
Gómez Muñetón, Jhoana Marcela
Celín Camargo, Yennifer Ester
Restrepo Zea, Jairo Humberto
author_facet Londoño Montoya, Carolina María
Gómez Muñetón, Jhoana Marcela
Celín Camargo, Yennifer Ester
Restrepo Zea, Jairo Humberto
author_sort Londoño Montoya, Carolina María
collection Revista
description The Colombian health system is of a public and solidarity nature in terms of financing, and seeks universal coverage through the affiliation of the population through the contribution or subsidy. Among the affiliated population are those who according to their income levels should contribute and do not, which generates a loss that causes an imbalance in the system. This article calculates the loss that the system may experience when it ceases to receive these contributions, using the Large Integrated Household Survey (GEIH) of the National Administrative Department of Statistics (DANE), corresponding to the period 2008-2013. The results indicate that the loss for 2013 was between 2.7 and 2.9 billion Colombian pesos, with the selfemployed being the main causes of the loss that is generated in the health system. The loss for the General Health Social Security System (SGSSS) has been significant, so that informality apart from representing a significant financial cost, reduces the productivity of the economy.
format Revistas
id oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-2584
institution Revista Panorama Económico
language Español
publishDate 2019
publisher Universidad de Cartagena
record_format ojs
spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-25842021-10-25T17:37:00Z How much does the informality to the colombian health system cost? ¿Cuánto le cuesta la informalidad al sistema de salud colombiano? Combien coûte l’informalité au système colombien de santé? Londoño Montoya, Carolina María Gómez Muñetón, Jhoana Marcela Celín Camargo, Yennifer Ester Restrepo Zea, Jairo Humberto Informality Health system Health financing Subsidies Social contributions Informalidad Sistema de salud Financiamiento de la salud Subsidios Contribuciones sociales Informalité Système de santé Financement de la santé Subventions Contributions sociales The Colombian health system is of a public and solidarity nature in terms of financing, and seeks universal coverage through the affiliation of the population through the contribution or subsidy. Among the affiliated population are those who according to their income levels should contribute and do not, which generates a loss that causes an imbalance in the system. This article calculates the loss that the system may experience when it ceases to receive these contributions, using the Large Integrated Household Survey (GEIH) of the National Administrative Department of Statistics (DANE), corresponding to the period 2008-2013. The results indicate that the loss for 2013 was between 2.7 and 2.9 billion Colombian pesos, with the selfemployed being the main causes of the loss that is generated in the health system. The loss for the General Health Social Security System (SGSSS) has been significant, so that informality apart from representing a significant financial cost, reduces the productivity of the economy. El sistema de salud colombiano es de naturaleza pública y solidaria en cuanto al financiamiento, y busca la cobertura universal mediante la afiliación de la población a través de la contribución o del subsidio. Entre la población afiliada se encuentran quienes de acuerdo a sus niveles de ingresos deberían contribuir y no lo hacen, lo cual genera una pérdida que ocasiona un desequilibrio en el sistema. En este artículo se calcula la pérdida que puede experimentar el sistema cuando deja de percibir estas contribuciones, utilizando la Gran Encuesta Integrada de Hogares (GEIH) del Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE), correspondiente al periodo 2008-2013. Los resultados indican que la pérdida para el año 2013 estuvo entre 2,7 y 2,9 billones de pesos colombianos, siendo los trabajadores por cuenta propia los principales causantes de la pérdida que se genera en el sistema de salud. La pérdida para el Sistema General de Seguridad Social en Salud (SGSSS) ha sido significativa, de modo que la informalidad aparte de representar un importante costo financiero, reduce la productividad de la economía. Le système de santé colombien est de nature publique et solidaire en termes de financement, et recherche une couverture universelle par l’affiliation de la population à travers la cotisation ou la subvention. Parmi la population affiliée, il y a ceux qui, selon leur niveau de revenu, devraient contribuer et ne pas contribuer, ce qui génère une perte qui entraîne un déséquilibre dans le système. Cet article calcule la perte que le système peut subir lorsqu’il cesse de recevoir ces contributions, à l’aide de la grande enquête intégrée auprès des ménages (GEIH) du Département administratif national des statistiques (DANE), correspondant à la période 2008-2013. Les résultats indiquent que la perte pour 2013 se situait entre 2,7 et 2,9 milliards de pesos colombiens, les travailleurs indépendants étant les principales causes de la perte générée dans le système de santé. La perte pour le système général de sécurité sociale de la santé (SGSSS) a été importante, de sorte que l’informalité, en plus de représenter un coût financier important, réduit la productivité de l’économie. Universidad de Cartagena 2019-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2584 10.32997/2463-0470-vol.27-num.3-2019-2584 Panorama Económico Journal; Vol. 27 No. 3 (2019); 598-630 Panorama Económico; Vol. 27 Núm. 3 (2019); 598-630 Panorama Económico; v. 27 n. 3 (2019); 598-630 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.27-num.3-2019 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2584/2162 /*ref*/Bernal, Óscar y Guitierrez, C. (2012). La salud en Colombia: Logros, retos y recomendaciones. La salud en Colombia: logros retos y recomendaciones. Retrieved from http://boletinespunivalle.info/files/esss/la_salud_en_colombia_Uniandes.pdf /*ref*/Camacho, A., Conover, E., & Hoyos, A. (2013). Effects of Colombia's Social Protection System on Workers' Choice between Formal and Informal Employment, (August), 446-466. https://doi.org/10.1093/wber/lht028 /*ref*/Cárdenas, M., & Mejía, C. (2007). Informalidad en Colombia: Nueva Evidencia. Documentos de Trabajo, (35), 43. Retrieved from http://www.fedesarrollo.org.co/wp-content/uploads/2011/08/WP-No.-35-Informalidad-en-Colombia-M-C?rdenas-y-C-Mej?a-WP35.pdf /*ref*/Clavijo, S., & Torrente, C. (2008). El Déficit Fiscal de la Salud en Colombia: Estimación de su Pasivo Actuarial. América Lat. Retrieved from http://www.anif.co/sites/default/files/investigaciones/pasivoactuarial-salud_08.pdf /*ref*/Colombia. Banco de la República. (2016). TERCER INFORME TRIMESTRAL DE MERCADO LABORAL 2016: IMPACTO DE LA REFORMA TRIBUTARIA DE 2012 SOBRE LA INFORMALIDAD, 1-8. Retrieved from http://www.banrep.gov.co/es/emisor-208 /*ref*/Colombia. Ministerio de Salud y protección Social. (2018). Sistema Integral de Información de la Protección Social. Retrieved from http://www.sispro.gov.co/ /*ref*/Currie, J., & Madrian, B. C. (1999). Health, health insurance and the labor market. In Handbook of Labor Economics (Vol. 3, pp. 3309-3416). https://doi.org/10.1016/S1573-4463(99)30041-9 /*ref*/DANE. (2009). Departamento Administrativo Nacional de Estadística Dirección de Regulación, Planificación, Estandarización y Normalización. Metodologia Informalidad Gran Encuesta Integrada De Hogares - Geih, 1-12. https://doi.org/1. Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE) [Internet]. [cited 2015 Mar 5]. Available from: http://www.dane.gov.co/index.php/poblacion-y-demografia/censos /*ref*/DANE. (2018). Boletín técnico Medición de empleo informal y seguridad social Trimestre enero - marzo 2018 Boletín técnico, 1-12. Retrieved from https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/mercado-laboral/empleo-informal-y-seguridad-social /*ref*/Duque, C. (2014). Salarios y Prestaciones Sociales - Mínimo legal - Año 2008-2013 -Colombia-. Retrieved from http://consultas-laborales.com.co/ /*ref*/Fedesarrollo. (2011). Efectos de ley 100 en salud. Fedesarrollo. Retrieved from https://www.repository.fedesarrollo.org.co/bitstream/handle/11445/65/LIB_2011_Efectos_de_la_ley_100_en_salud_Completo.pdf?sequence=2&isAllowed=y /*ref*/Fernández, C., Villar, L., Gómez, N., & Vaca, P. (2017). Taxonomía de la informalidad en América Latina, (75). Retrieved from http://www.repository.fedesarrollo.org.co/bitstream/handle/11445/3476/WP_2017_No_75.pdf?sequence=1&isAllowed=y /*ref*/García, F., Mujica, A. V., & Santa María, M. (2009). Los costos no laborales y el mercado laboral: Impacto de la reforma de salud en Colombia. Fedesarrollo Documentos de Trabajo, (43). Retrieved from http://hdl.handle.net/11445/252 /*ref*/Kugler, A., & Kugler, M. (2003). The labor market effects of payroll taxes in a middle-income country: evidence from Colombia. Discussion Paper Series Centre for Economic Policy Research London, (852), ALL. Retrieved from http://eprints.soton.ac.uk/33492/ /*ref*/Levy, S. (2010). Good Intentions, Bad Outcomes: Social Policy, Informality and Economic Growth in Mexico. Retrieved from https://books.google.com.co/books?hl=es&lr=&id=2qXFY2KiQ34C&oi=fnd&pg=PP1&dq=citar+Good+Intentions,+Bad+Outcomes:+Social+Policy,+Informality+and+Economic+Growth+in+Mexico.&ots=s0g3rkC5kX&sig=WzWk9eZ1SCi_FyQ7L1g_VEu9+ESZo8c#ival=+oPnoelipcayg,+eI&nqfo&rfm=faallistey+and+Economic+Growth+in+Mexico.&ots=s0g3rkC5kX&sig=WzWk9eZ1SCi_FyQ7L1g_VE /*ref*/Miller, G., Pinto, D., & Vera-Hernandez, M. (2009). High-powered incentives in developing country health insurance: evidence from Colombia's regimen Subsidiado, (October). /*ref*/Morales, Leonardo y Medina, C. (2016). Assessing the Effect of Payroll Taxes on Formal Employment: The Case of the 2012 Tax Reform in Colombia. /*ref*/OIT. (2014). Evolución del empleo informal en Colombia: 2009-2013. /*ref*/Perry, G. E., Maloney, W. F., Arias, O. S., Fajnzylber, P., Mason, A. D., & Saavedra- Chanduvi, J. (2007). Informalidad: Escape y Exclusión. The International Bank for Reconstruction and Development / The World Bank. Retrieved from http://documentos.bancomundial.org/curated/es/889371468313790669/Informalidad-escape-y-exclusion%0Ahttp://www-wds.worldbank.org/external/default/WDSContentServer/WDSP/IB/2008/08/25/000333037_20080825002558/Rendered/PDF/400080PUB0SPAN101OFFICIAL0USE0ONLY1. ; https://doi.org/10.1596/978-0-8213-7092-6 /*ref*/Rodríguez, D. (2014). LEY 1607 DE 2012 DE REFORMA TRIBUTARIA EN COLOMBIA: UN ANÁLISIS DE EQUILIBRIO GENERAL COMPUTABLE. /*ref*/Uribe, Jose y Ortiz, C. (2006). Visiones sobre la informalidad y una propuesta alternativa. In Informalidad laboral en Colombia 1988-2000. Evolución, teorías y modelos (pp. 21-54). Cali: Editorial Universidad del Valle. https://doi.org/10.2307/j.ctv14jx8hf.5 Derechos de autor 2019 Panorama Económico https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Londoño Montoya, Carolina María
Gómez Muñetón, Jhoana Marcela
Celín Camargo, Yennifer Ester
Restrepo Zea, Jairo Humberto
How much does the informality to the colombian health system cost?
title How much does the informality to the colombian health system cost?
title_full How much does the informality to the colombian health system cost?
title_fullStr How much does the informality to the colombian health system cost?
title_full_unstemmed How much does the informality to the colombian health system cost?
title_short How much does the informality to the colombian health system cost?
title_sort how much does the informality to the colombian health system cost?
url https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2584