Port and logistics sector analysis based on Porter’s model.
Port activities play a ley role for regional and national competitiveness by increasing international trade flows with positive impacts on productivity, and economic development. Cities like Cartagena de Indias need to Focus on strategies to maintain its comparative and competitive advantages. On th...
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Revistas |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Cartagena
2018
|
Acceso en línea: | https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2241 |
_version_ | 1782340321978351616 |
---|---|
author | Arrieta Rodríguez, Diógenes Alejandro Villalba Hernández, José Ángel |
author_facet | Arrieta Rodríguez, Diógenes Alejandro Villalba Hernández, José Ángel |
author_sort | Arrieta Rodríguez, Diógenes Alejandro |
collection | Revista |
description | Port activities play a ley role for regional and national competitiveness by increasing international trade flows with positive impacts on productivity, and economic development. Cities like Cartagena de Indias need to Focus on strategies to maintain its comparative and competitive advantages. On this regard, the research propose a strategic framework for the analysis of the logistic sector following Porter’s five forces approach. Results suggest that improvements in local infraestructure allow to integrate Cartagena de Indias with more than 600 international ports in 140 countries, becoming as the most important cluster of its kind in the región. |
format | Revistas |
id | oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-2241 |
institution | Revista Panorama Económico |
language | Español |
publishDate | 2018 |
publisher | Universidad de Cartagena |
record_format | ojs |
spelling | oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-22412021-10-25T17:43:34Z Port and logistics sector analysis based on Porter’s model. Análisis del sector logístico portuario basado en el modelo Porter. Arrieta Rodríguez, Diógenes Alejandro Villalba Hernández, José Ángel Sector logístico Estructura empresarial Cinco fuerzas de Porter Logistics sector Business structure Porter’s five forces Port activities play a ley role for regional and national competitiveness by increasing international trade flows with positive impacts on productivity, and economic development. Cities like Cartagena de Indias need to Focus on strategies to maintain its comparative and competitive advantages. On this regard, the research propose a strategic framework for the analysis of the logistic sector following Porter’s five forces approach. Results suggest that improvements in local infraestructure allow to integrate Cartagena de Indias with more than 600 international ports in 140 countries, becoming as the most important cluster of its kind in the región. La actividad portuaria y logística ha jugado un papel trascendental para la competitividad de la economía al aumentar los flujos del comercio internacional con efectos positivos directos en la productividad, competitividad y desarrollo económico. En términos generales, el sector logístico portuario de la ciudad de Cartagena es una de las apuestas productivas más importantes para la economía local y nacional, por tanto, su desempeño es crucial para mantener sus ventajas competitivas y comparativas. El objetivo de este artículo de reflexión se orienta al esquema general del patrón de configuración estratégica del sector logístico portuario a partir del Modelo de Competitividad de las Cinco Fuerzas de Porter. Los resultados indican un incremento de las inversiones en infraestructura, y la conectividad con más de 600 puertos en 140 países, considerandose como el clúster más importante y estratégico de la Región Caribe. Universidad de Cartagena 2018-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2241 10.32997/2463-0470-vol.26-num.3-2018-2241 Panorama Económico Journal; Vol. 26 No. 3 (2018); 317-332 Panorama Económico; Vol. 26 Núm. 3 (2018); 317-332 Panorama Económico; v. 26 n. 3 (2018); 317-332 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.26-num.3-2018 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2241/1834 /*ref*/Acosta, K. (2012). Cartagena entre el progreso industrial y el rezago social, (Núm. 178), 64. Retrieved from http://www.banrep.gov.co/docum/Lectura_finanzas/pdf/dtser_178.pdf /*ref*/ANDI. (2015). Boletín N°2-202. Gerencia de logística, transporte e infraestructura. Información del Sector. Bogotá, Colombia. /*ref*/Bejarano Morales, F. (2013). Estudios de mercado. Sector portuario colombiano e incidencia de las políticas públicas en la SPRBUN. Delegatura de Protección de la Competencia. Bogotá, Colombia. /*ref*/Martínez Ortiz, A., Malagón, J., & Muñoz, I. (2014). Impacto económico y social del puerto de Cartagena. Bogotá, Colombia. Retrieved from http://www.fedesarrollo.org.co/wp-content/uploads/Informe-Final-SPRC_final.pdf /*ref*/Montoya, D., & Gómez, J. (2011). Competitividad e infraestructura portuaria de la Costa Atlántica (Puerto de Cartagena-Puerto de Barranquilla) frente al Puerto de Miami. Universidad del Rosario, 1-151. /*ref*/Ortiz, M., Montoro, M., & Guerras, L. (2009). Fusiones y adquisiciones en Europa: Una asignatura pendiente. Universia Business Review, 10(22), 12 citation_lastpage=19-133. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=43311704008 /*ref*/PNUD, P. de la N. U. para el D. (2014). Perfiles ocupacionales del sector logístico/portuario de la ciudad de Cartagena de Indias-2013. Bogotá, Colombia. /*ref*/Porter, M. E. (1980). Estrategia competitiva : técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. Continetal. /*ref*/Rodriguez, C. (2013). Análisis del transporte de carga en Colombia, para crear estrategias que permitan alcanzar estándares de competitividad e infraestructura internacional. Tesis de Grado, Universidad Del Rosario, 77. Retrieved from http://medcontent.metapress.com/index/A65RM03P4874243N.pdf /*ref*/World Bank Group. (2016). Doing business 2016. Measuring regulatory quality and efficiency. Washington, D.C. https://doi.org/10.1596/978-1-4648-0667-4 /*ref*/World Economic Forum, W. (2015). The global competitiveness report 2015-2016. World Economic Forum (Vol. 5). Geneva. https://doi.org/92-95044-35-5 Derechos de autor 2018 Panorama Económico https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spellingShingle | Arrieta Rodríguez, Diógenes Alejandro Villalba Hernández, José Ángel Port and logistics sector analysis based on Porter’s model. |
title | Port and logistics sector analysis based on Porter’s model. |
title_full | Port and logistics sector analysis based on Porter’s model. |
title_fullStr | Port and logistics sector analysis based on Porter’s model. |
title_full_unstemmed | Port and logistics sector analysis based on Porter’s model. |
title_short | Port and logistics sector analysis based on Porter’s model. |
title_sort | port and logistics sector analysis based on porter’s model. |
url | https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2241 |