Corporate social responsability in the equatorian footwear manufacturing SME sector.

This document aims to analyze Corporate Social Responsability (CSR) in the manufacturing sector of the Republic of Equator, considering the following dimensions: knowledge, ethics, labor, environment, philantropy, sales, legal, and dissemination. For this purpose, 85 manufacturing SMEs were analyzed...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Gómez Romo, María del Carmen, López Gomez, Andrés Francisco, Carvajal Larenas, Ramiro Patricio
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2017
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2074
_version_ 1782340313782681600
author Gómez Romo, María del Carmen
López Gomez, Andrés Francisco
Carvajal Larenas, Ramiro Patricio
author_facet Gómez Romo, María del Carmen
López Gomez, Andrés Francisco
Carvajal Larenas, Ramiro Patricio
author_sort Gómez Romo, María del Carmen
collection Revista
description This document aims to analyze Corporate Social Responsability (CSR) in the manufacturing sector of the Republic of Equator, considering the following dimensions: knowledge, ethics, labor, environment, philantropy, sales, legal, and dissemination. For this purpose, 85 manufacturing SMEs were analyzed, taking into account a 28% of response rate through structured interviews to CEO’s. Results indicate that Sales, legal and environmental dimensions are at the highest level. While Ethics, Labor, Philantropy and Dissemination are at acceptable and high levels. Similarly, the Knowledge dimension locates at an acceptable level.
format Revistas
id oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-2074
institution Revista Panorama Económico
language Español
publishDate 2017
publisher Universidad de Cartagena
record_format ojs
spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-20742021-10-10T03:39:33Z Corporate social responsability in the equatorian footwear manufacturing SME sector. La responsabilidad social en las pymes del sector calzado en Ecuador. Responsabilité sociale des entreprises dans le secteur des PME de la fabrication de chaussures en Equateur. Gómez Romo, María del Carmen López Gomez, Andrés Francisco Carvajal Larenas, Ramiro Patricio Corporate social responsability SMEs Manufacturing sector Responsabilidad social empresarial PyMEs Sector manufacturero Responsabilité sociale des entreprises PME Secteur manufacturier This document aims to analyze Corporate Social Responsability (CSR) in the manufacturing sector of the Republic of Equator, considering the following dimensions: knowledge, ethics, labor, environment, philantropy, sales, legal, and dissemination. For this purpose, 85 manufacturing SMEs were analyzed, taking into account a 28% of response rate through structured interviews to CEO’s. Results indicate that Sales, legal and environmental dimensions are at the highest level. While Ethics, Labor, Philantropy and Dissemination are at acceptable and high levels. Similarly, the Knowledge dimension locates at an acceptable level. Esta investigación tiene como propósito determinar el estado de la Responsabilidad Social Empresarial (RSE) en las PyMes del sector manufacturero en la República del Ecuador considerando las siguientes dimensiones: Conocimiento, Ética, Laboral, Ambiental, Filantropía, Comercial, Legal y de Difusión. Se investigó un universo de 85 PyMEs, de donde se extrajo una muestra aleatoria en función de la tasa de respuesta del 28% con relación al interés en RSE. Se aplicó un cuestionario estructurado y administrado a gerentes o propietarios. Los resultados indican que las dimensiones Comercial, Legal y Ambiental presentan valores promedio ubicándose cerca del nivel “Alto”. Las dimensiones Ética, Laboral, Filantrópica y Difusión, se ubican entre el nivel Aceptable y el nivel Alto. Finalmente, la dimensión del Conocimiento se sitúa en el nivel a Aceptable. Ce document vise à analyser la responsabilité sociale des entreprises (RSE) dans le secteur manufacturier de la République de l’Équateur, en prenant en compte les dimensions suivantes: connaissances, éthique, travail, environnement, philantropie, ventes, droit et diffusion. À cette fin, 85 PME manufacturières ont été analysées, en tenant compte d’un taux de réponse de 28% par le biais d’entretiens structurés avec des chefs d’entreprise. Les résultats indiquent que les dimensions commerciale, juridique et environnementale sont au plus haut niveau. Bien que l’éthique, le travail, la philanthropie et la diffusion soient à des niveaux acceptables et élevés. De même, la dimension Connaissance se situe à un niveau acceptable. Universidad de Cartagena 2017-04-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2074 10.32997/2463-0470-vol.25-num.2-2017-2074 Panorama Económico Journal; Vol. 25 No. 2 (2017); 195-208 Panorama Económico; Vol. 25 Núm. 2 (2017); 195-208 Panorama Económico; v. 25 n. 2 (2017); 195-208 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.25-num.2-2017 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2074/1696 /*ref*/Arbuckle, J. (2010). IBM SPSS Amos 19 user's guide. Crawfordville, FL: Amos Development Corporation, 635. /*ref*/Alvarado, A., & Sclesinger, M. (Septiembre de 2008). Dimensionalidad de la Responsabilidad Social empresarial percibida y sus efectos sobre la imagen y la Reputación: una aproximación desde el modelo de Carroll. Estudios Gerenciales, 24(108), 37-59. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(08)70043-3 /*ref*/Aguilera , A., & Puerto , D. (2012). Crecimiento empresarial basado en la Responsabilidad Social. Pensamiento & Gestiòn, 1. Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S165762762012000100002&lang=pt /*ref*/Aquino Alves, M., Reficco, E., & Arroyo, J. (2014). Perspectivas sobre la situación y proyección de la responsabilidad social empresarial en América Latina. Revista de Administración de Empresas, 54(1), 10-11. /*ref*/Benito, S., & Esteban, P. (2010). La influencia de las políticas de responsabilidad social y la pertenencia a redes de cooperación en el capital relacional y estructural de las microempresas. Universidad Europea de Madrid, 1-29. /*ref*/Belmar, C. (2009). Situación de la Responsabilidad Social Empresarial de la Pyme en Bolivia. FUNDES, 1-59. /*ref*/Corrales, L. (2011). La Responsabilidad Social Empresarial en la pequeña y mediana empresa Guía de buenas prácticas. Proyecto IMPULSA RSE-PYME, 1-119. Cuadernos de Gestión , 3. /*ref*/Ekos Negocios. (2011). Empresas con Responsabilidad Corporativa. Ekos RSE, 1-146. /*ref*/H. Gobierno Provincial de Tungurahua. 2015. Agenda Tungurahua 2015-2017. Ambato: Mundo Gráfico. /*ref*/INEC. 2014. redatam.inec.gob.ec. Recuperación Datos para Áreas pequeñas por Microcomputador. REDATAM Último acceso: 18 de Septiembre de 2016. http://redatam.inec.gob.ec/cgibin/RpWebEngine.exe/EasyCross&BASE=DIEE2014&ITEM=CRUZSIMPLE&MAIN=WebServerMain.inl. /*ref*/La Hora. (2016). Artesanos de calzado cierran sus talleres. Recuperado de: https://issuu.com/LaHora/docs/ambato09abril2016 Pg. A3. /*ref*/La Hora. (2016). 187 empresas de calzado cerraron sus negocios. Recuperado de: https://issuu.com/LaHora/docs/ambato03abril2016 Pg. B6. /*ref*/López, A. (2013). Hacia la responsabilidad social empresarial de pequeñas empresas: caso México. Revista Internacional Administración & Finanzas, 6(6), 39-54. https://doi.org/10.25100/cdea.v27i46.81 /*ref*/Ministerio de Coordinación de la Producción, Empleo y Competitividad. (Junio de 2011). Plan de mejora competitiva cuero y calzado. Obtenido de http://es.slideshare.net/mcpec1/plan-demejora-competitiva-cuero-y-calzado /*ref*/Pérez, R. (2015). América Latina. El retorno de la derecha o el retorno de la antipolítica. Listin Diario. Santo Domingo. República Dominicana. /*ref*/Revista Líderes. (22 de Octubre de 2012). La producción de calzado pisa fuerte en el país. Revista Líderes. Obtenido de http://www.revistalideres.ec/lideres/produccion-calzado-pisa-fuerte-pais.html /*ref*/Torresano, M. (2012). Estudio de Responsabilidad Social de Empresas del Ecuador. EKOS, 5-63. /*ref*/Valenzuela, L. J. (2014). Prácticas de Responsabilidad Social, Reputación Corporativa y Desempeño Financiero. Revista de Administración de Empresas., 329-343. https://doi.org/10.1590/S0034-759020150308 /*ref*/Vives, A. (2013). Empleo y emprendimiento como responsabilidad social de las empresas. Revisa Journal Georgetown University, 1-19. Derechos de autor 2017 Panorama Económico https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Gómez Romo, María del Carmen
López Gomez, Andrés Francisco
Carvajal Larenas, Ramiro Patricio
Corporate social responsability in the equatorian footwear manufacturing SME sector.
title Corporate social responsability in the equatorian footwear manufacturing SME sector.
title_full Corporate social responsability in the equatorian footwear manufacturing SME sector.
title_fullStr Corporate social responsability in the equatorian footwear manufacturing SME sector.
title_full_unstemmed Corporate social responsability in the equatorian footwear manufacturing SME sector.
title_short Corporate social responsability in the equatorian footwear manufacturing SME sector.
title_sort corporate social responsability in the equatorian footwear manufacturing sme sector.
url https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2074