Efficiency of education social missions using fuzzy logic.

This research had as objective to determine a mathematical model of efficiency of the social missions directed to the education in the Metropolitan Area of Mérida through the fuzzy logic method for the measurement of the phenomenon under study, achieving to explain the efficiency of the educational...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Contreras Guillén, Darwin Diskey, Hurtado Briceño, Alberto José
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2017
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2067
_version_ 1782340312215060480
author Contreras Guillén, Darwin Diskey
Hurtado Briceño, Alberto José
author_facet Contreras Guillén, Darwin Diskey
Hurtado Briceño, Alberto José
author_sort Contreras Guillén, Darwin Diskey
collection Revista
description This research had as objective to determine a mathematical model of efficiency of the social missions directed to the education in the Metropolitan Area of Mérida through the fuzzy logic method for the measurement of the phenomenon under study, achieving to explain the efficiency of the educational missions from a multidimensional approach. The research carried out presents a descriptive-exploratory methodology, which allowed describing and explaining variables not included in the traditional methods of measuring social policy efficiency. In the research, the units of observation were the beneficiaries or participants of each of the social educational missions (Robinson, Ribas, Sucre), through a sample of 330 people. It was concluded that educational missions obtained an efficiency threshold described by: [0.263, 0.329], [0.291, 0.355], [0.254, 0.324] respectively, representing a classification of almost inefficient to close to inefficient.
format Revistas
id oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-2067
institution Revista Panorama Económico
language Español
publishDate 2017
publisher Universidad de Cartagena
record_format ojs
spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-20672021-10-10T03:38:27Z Efficiency of education social missions using fuzzy logic. Eficiencia de las misiones sociales de educación utilizando lógica difusa. Efficience des missions sociales d’education en utilisant la logique floue. Contreras Guillén, Darwin Diskey Hurtado Briceño, Alberto José Misiones educativas Lógica difusa Eficiencia Políticas públicas Evaluación de políticas sociales Educational missions Fuzzy logic Efficiency Public policies Evaluation of social policies Missions pédagogiques Logique diffuse Efficacité Politiques publiques Évaluation des politiques sociales This research had as objective to determine a mathematical model of efficiency of the social missions directed to the education in the Metropolitan Area of Mérida through the fuzzy logic method for the measurement of the phenomenon under study, achieving to explain the efficiency of the educational missions from a multidimensional approach. The research carried out presents a descriptive-exploratory methodology, which allowed describing and explaining variables not included in the traditional methods of measuring social policy efficiency. In the research, the units of observation were the beneficiaries or participants of each of the social educational missions (Robinson, Ribas, Sucre), through a sample of 330 people. It was concluded that educational missions obtained an efficiency threshold described by: [0.263, 0.329], [0.291, 0.355], [0.254, 0.324] respectively, representing a classification of almost inefficient to close to inefficient. Esta investigación tuvo como objetivo determinar un modelo matemático de eficiencia de las misiones sociales dirigidas a la educación en el Área Metropolitana del Estado de Mérida mediante la aplicación de lógica difusa para la medición integral del fenómeno en estudio, lográndose explicar la eficiencia de las misiones educativas desde un enfoque multidimensional. La metodología de tipo descriptivo-exploratorio, permitió describir y explicar variables no contempladas en métodos tradicionales de medición de eficiencia de políticas sociales. En la investigación, las unidades de objeto de observación y estudio fueron los beneficiarios o participantes de cada una de las misiones sociales educativas (Robinson, Ribas, y Sucre), mediante una muestra de 330 personas, significativa de la población. Se concluyó que durante el periodo de estudio (2013-2015), las misiones educativas obtuvieron un umbral de eficiencia descrito por: [0.263, 0.329], [0.291, 0.355], [0.254, 0.324] respectivamente, que representa una clasificación de casi ineficiente a cercana a ineficiente. L’objectif de cette recherche était de déterminer un modèle mathématique de l’efficacité des missions sociales visant l’éducation dans la région métropolitaine de l’État de Mérida, au moyen d’une logique floue. L’application de la logique floue a permis l’utilisation de variables objectives et subjectives pour la mesure intégrale du phénomène à l’étude, en permettant d’expliquer l’efficacité des missions éducatives à partir d’une approche multidimensionnelle. La recherche effectuée présente une méthodologie de type descriptive-exploratoire, qui a permis de décrire et d’expliquer des variables ignorées dans les méthodes traditionnelles de mesure de l’efficacité des politiques sociales. Dans l’enquête, les unités d’observation et d’étude étaient les bénéficiaires ou les participants de chacune des missions sociales éducatives (Robinson, Ribas et Sucre). Nous avons travaillé sur un échantillon de 330 personnes, ce qui représente un nombre important de la population pour élaborer les résultats. Il a été conclu qu’au cours de la période étudiée 2013-2015, les missions éducatives avaient atteint un seuil d’efficacité décrit par: [0.263, 0.329], [0.291, 0.355], [0.254, 0.324] respectivement, ce qui correspond à une classification presque inefficace presque inefficace. Universidad de Cartagena 2017-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2067 10.32997/2463-0470-vol.25-num.1-2017-2067 Panorama Económico Journal; Vol. 25 No. 1 (2017); 19-42 Panorama Económico; Vol. 25 Núm. 1 (2017); 19-42 Panorama Económico; v. 25 n. 1 (2017); 19-42 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.25-num.1-2017 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2067/1690 /*ref*/D'Elias, Y. y Cabezas, L. (2008) Las misiones sociales en Venezuela. Ildis (Instituto Latinoamericano de Investigaciones Sociales). Caracas-Venezuela. /*ref*/Gil, J. (1999). Teoría de la incertidumbre en el ámbito económico. SEPEC-ULA: Mérida. /*ref*/Gómez, I. (2007). El papel de las misiones sociales en la construcción de identidades políticas en Venezuela. Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, vol. 13, nº 1 (ene.-abr.), pp. 13-34. Recuperado en: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S131564112007000100002&lng=es&tlng=es /*ref*/Hurtado, A. y Tinto, J. (2009). Nueva técnica para medir la pobreza utilizando la teoría de la incertidumbre. Revista Economía, Núm. 28, julio-diciembre, pp. 213-237. ISSN 1315-2467. /*ref*/Hurtado, A.; Tinto, J. y Zerpa, S. (2011). Medición de la calidad de vida en Mérida a través de la lógica difusa. Revista Economía, Núm. 32, julio-diciembre, pp. 67-94. ISSN 1315-2467. /*ref*/Hurtado, A y Zerpa, S. (2016). Misiones sociales en Venezuela: concepto y contextualización. Revista Sapienza Organizacional, Núm. 6, julio-diciembre, pp. 37-64. ISSN 2443-4256. /*ref*/Kaufmann, A. y J. Gil (1993). Técnicas especiales para la gestión de expertos. Santiago de Compostela: Editorial Milladoiro, 376 pp. /*ref*/López, M. y Gentile, N. (2008). Sistema de indicadores económicos y sociales: la importancia del análisis integrado. Presentado en Encuentro Nacional de la Red de Economías Regionales en el Marco del Plan Fénix, 9. Jornadas Nacionales de Investigadores de las Economías Regionales, 2, Tandil, 18-19 septiembre. Recuperado en: http://nulan.mdp.edu.ar/1037/#.VNzNDeaG8rW /*ref*/Picado, X. (1997) Hacia la elaboración de indicadores de evaluación. Recuperado en: http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/docente/pd-000088.pdf /*ref*/Quesada, A. (2010) Caos, complejidad e incertidumbre en los movimientos bursátiles de las empresas energéticas (hidrocarburos) en el mercado de valores internacional. Tesis doctoral para optar al título de Doctora en Ciencias Económicas, Universidad del Zulia-Venezuela. /*ref*/Zadeh, L. A. (1965) "Fuzzy set", Information and Control, 8, pp. 338-353. https://doi.org/10.1016/S0019-9958(65)90241-X Derechos de autor 2017 Panorama Económico https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Contreras Guillén, Darwin Diskey
Hurtado Briceño, Alberto José
Efficiency of education social missions using fuzzy logic.
title Efficiency of education social missions using fuzzy logic.
title_full Efficiency of education social missions using fuzzy logic.
title_fullStr Efficiency of education social missions using fuzzy logic.
title_full_unstemmed Efficiency of education social missions using fuzzy logic.
title_short Efficiency of education social missions using fuzzy logic.
title_sort efficiency of education social missions using fuzzy logic.
url https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/2067