Human capital as a factor of competitiveness in the hotel and tourism industry : case of Cartagena.

This article is a case study of the human capital in the tourism sector in the city of Cartagena de Indias, emphasizing the hotel subsector. Surveys and interviews with employees and administrative staff in two five-star hotels were applied. We found that the competitiveness of the sector depends on...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Passos Simancas, Edgardo Serafin, Arias Aragonés, Francisco José
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2016
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1561
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description This article is a case study of the human capital in the tourism sector in the city of Cartagena de Indias, emphasizing the hotel subsector. Surveys and interviews with employees and administrative staff in two five-star hotels were applied. We found that the competitiveness of the sector depends on the qualification of human capital, planning and communication of the department of human resources and compensation, among other relevant factors. It is concluded that the contribution of value, productivity and innovation is based more on intangibles, which are provided in the majority of cases - human capital - people, who are the true source of competitive advantage of hotel organizations of the city of Cartagena de Indias.
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institution Revista Panorama Económico
language Español
publishDate 2016
publisher Universidad de Cartagena
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spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-15612021-10-10T02:57:32Z Human capital as a factor of competitiveness in the hotel and tourism industry : case of Cartagena. El capital humano como factor de competitividad en la industria hotelera y turística en Cartagena. Le capital humain comme un facteur de compétitivité dans l’industrie hôtelière et touristique : cas de Cartagena. Passos Simancas, Edgardo Serafin Arias Aragonés, Francisco José Human capital Competitiveness Tourism Business development and globalization Capital humano Competitividad Turismo Desarrollo empresarial y globalización Capital humain La compétitivité Tourisme Développement des affaires et mondialisation This article is a case study of the human capital in the tourism sector in the city of Cartagena de Indias, emphasizing the hotel subsector. Surveys and interviews with employees and administrative staff in two five-star hotels were applied. We found that the competitiveness of the sector depends on the qualification of human capital, planning and communication of the department of human resources and compensation, among other relevant factors. It is concluded that the contribution of value, productivity and innovation is based more on intangibles, which are provided in the majority of cases - human capital - people, who are the true source of competitive advantage of hotel organizations of the city of Cartagena de Indias. En el presente artículo se hace un estudio de caso del capital humano en el sector turístico de la ciudad de Cartagena de Indias, enfatizando en el subsector hotelero. Se aplicaron encuestas y entrevistas a los empleados y personal administrativo en dos hoteles de cinco estrellas. Se encontró que la competitividad del subsector depende de la cualificación del capital humano, de la planeación y comunicación del departamento de recursos humanos y de las compensaciones, entre otros factores relevantes. Se concluye que la aportación de valor, la productividad y la innovación se basa en más en los intangibles, los cuales en la mayoría de las ocasiones son proporcionados por las personas -capital humano-, quienes son la verdadera fuente de ventaja competitiva de las organizaciones hoteleras de la ciudad de Cartagena de Indias. Cet article est une étude de cas du capital humain dans le secteur du tourisme dans la ville de Cartagena de Indias, mettant l’accent sur le sous-secteur de l’hôtel. Sondages et entrevues avec les employés et le personnel administratif dans les deux hôtels cinq étoiles ont été appliqués. Nous avons trouvé que la compétitivité du secteur dépend de la qualité du capital humain, de planification et de communication du département des ressources humaines et de rémunération, parmi d’autres facteurs pertinents. Il est conclu que la contribution de valeur, de productivité et d’innovation repose davantage sur les biens incorporels, qui sont fournis dans la plupart des cas - capital humain - de personnes, qui sont la véritable source d’avantage compétitif d’organisations d’hôtel de la ville de Cartagena de Indias. Universidad de Cartagena 2016-09-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1561 10.32997/2463-0470-vol.24-num.0-2016-1561 Panorama Económico Journal; Vol. 24 (2016); 269282 Panorama Económico; Vol. 24 (2016); 269282 Panorama Económico; v. 24 (2016); 269282 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.24-num.0-2016 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1561/1412 /*ref*/Aguayo, R. (1993). El método Deming. Javier Vergara Editores S.A, Medellín. /*ref*/Alpander, G. (1985). Planeación estratégica aplicada al recurso humano. 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