Entrepeneurs’ profile in Latin America.

This document analyses, theoretically and empirically, the entrepreneurs profile in Latin America. The analysis is based on models that consider demographic, psychological, and sociological characteristics, including those constraints on businesses’ start. The methodology considers a literature revi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Quejada Pérez, Raúl Francisco, Ávila Gutiérrez, Nelson
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2016
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1560
_version_ 1782340310631710720
author Quejada Pérez, Raúl Francisco
Ávila Gutiérrez, Nelson
author_facet Quejada Pérez, Raúl Francisco
Ávila Gutiérrez, Nelson
author_sort Quejada Pérez, Raúl Francisco
collection Revista
description This document analyses, theoretically and empirically, the entrepreneurs profile in Latin America. The analysis is based on models that consider demographic, psychological, and sociological characteristics, including those constraints on businesses’ start. The methodology considers a literature review of relevant empirical studies on entrepreneur’s profile at the global level, and presents a comparative analysis of the Index of Systemic Conditions for Dynamic Entrepreneurship (ISCDE) between LAC countries and the main ranking leaders. The ISCDE has been developed by PRODEM based in Argentina. The main results suggest that latin American entrepreneurs face the lack of human capital and deficiencies in management skills.
format Revistas
id oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-1560
institution Revista Panorama Económico
language Español
publishDate 2016
publisher Universidad de Cartagena
record_format ojs
spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-15602021-10-10T02:57:34Z Entrepeneurs’ profile in Latin America. Aproximación al perfil del emprendedor en América Latina. Profil de l’entrepreneur en Amérique Latine. Quejada Pérez, Raúl Francisco Ávila Gutiérrez, Nelson Entrepreneurship Profile Business startups Latin America Emprendimiento Perfil Creación de empresas America Latina Entreprenariat Indice comparatif Profil Amérique Latine This document analyses, theoretically and empirically, the entrepreneurs profile in Latin America. The analysis is based on models that consider demographic, psychological, and sociological characteristics, including those constraints on businesses’ start. The methodology considers a literature review of relevant empirical studies on entrepreneur’s profile at the global level, and presents a comparative analysis of the Index of Systemic Conditions for Dynamic Entrepreneurship (ISCDE) between LAC countries and the main ranking leaders. The ISCDE has been developed by PRODEM based in Argentina. The main results suggest that latin American entrepreneurs face the lack of human capital and deficiencies in management skills. El presente artículo refiere los principales enfoques teórico- prácticos relativos al análisis del perfil o tipología del agente emprendedor, tomando con eje focal, la región de América Latina. El análisis se fundamenta en la presentación de modelos basados en características demográficas, psicológicas, sociológicas y condicionantes de la creación de empresas. Metodológicamente se desarrolla una revisión de los referentes empíricos del perfil emprendedor a nivel mundial, y se presenta un análisis comparativo del Índice de Condiciones Sistémicas para el Emprendimiento Dinámico (ICSED), de los países de América Latina, vs. el ranking de los primeros veinte del mundo. El ICSED es desarrollado por el programa pionero sobre desarrollo emprendedor e innovación en América Latina (PRODEM), el cual se encuentra localizado en Argentina. Entre los principales resultados, se destaca la escasa formación de capital humano y las deficiencias en las prácticas de gestión empresarial de los emprendedores latinoamericanos. Cet article est une analyse, théorique et pratique, le profil entreprenariat dans les pays latinoaméricains. Les modèles présentés se basent sur les caractéristiques démographiques, psychologiques, sociologiques et conditionnelles sur la création d’entreprises. La méthodologie se base sur un survol de références empirique sur le profil entreprenariat au niveau mondial versus l’index de conditions systémiques pour un entreprenariat dynamique des pays latino-américains vis-à-vis le palmarès des 20 premiers pays du monde. Cet indice est utilisé par le programme pionnier de développement de l’entrepreneur et de l’innovation en Amérique Latine (PRODEM) basé en Argentine. Parmi les principaux résultats, on trouve la maigre formation du capital humain et manques dans les pratiques de gestion des entrepreneurs latino-américains. Universidad de Cartagena 2016-09-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1560 10.32997/2463-0470-vol.24-num.0-2016-1560 Panorama Económico Journal; Vol. 24 (2016); 249-268 Panorama Económico; Vol. 24 (2016); 249-268 Panorama Económico; v. 24 (2016); 249-268 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.24-num.0-2016 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1560/1411 /*ref*/Boz, A., & Ergeneli, A. (Enero de 2014). Women entrepreneurs' personality characteristics and parents' parenting style profile in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109(8), 92-97. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.425 /*ref*/Dvir, D., Sadeh, A., & Malach-Pines, A. (2010). The tit between entrepreneurs' personalities and the profile of the ventures they manage and business success: an exploratory study. The Journal of High Technology Management Research, 21(1). 43-51. https://doi.org/10.1016/j.hitech.2010.02.006 /*ref*/Fagenson, E. (Septiembre de 1993). Personal value systems of men and women entrepreneurs versus managers. Journal of Business Venturing, 8(5), 409-430. https://doi.org/10.1016/0883-9026(93)90022-W /*ref*/Fuentes, F., & Sénchez, S. (2010). Análisis del perfil emprendedor: una perspectiva de género. Estudios de Economía Aplicada, 28(3), 1-27. /*ref*/Jaramillo, J., Escobedo, J., Morales, J., & Ramos, J. (Enero-junio de 2012). Perfil emprendedor de los pequeños empresarios agropecuarios en el Valle de Puebla, México. Entramado. Universidad Libre, 8(1), 44-57. /*ref*/Lanzas, V., Lanzas, F., & Lanzas, A. (Diciembre de 2009). Propuesta para medir el perfil de los emprendedores de base tecnológica. Scientia Et Technica. Universidad Tecnológica Pereira, XV(43), 267-272. /*ref*/Markman, G., & Baron, R. (2003). Person-entrepreneurship fit: why some people are more successful as entrepreneurs than others. Human Resource Management Review, 13(2), 281-301. https://doi.org/10.1016/S1053-4822(03)00018-4 /*ref*/Poschke, M. (2013). Who becomes an entrepreneur? labor market prospects and occupational choice. Journal of Economic Dynamics and Control, 37(3), 693-710. https://doi.org/10.1016/j.jedc.2012.11.003 /*ref*/Powell, G., & Eddlesto. K. (2013). Linking family-to-business enrichment and support to entrepreneurial success: do female and male entrepreneurs experience different outcomes? Journal of Business Venturing, 28(2), 261-280. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2012.02.007 /*ref*/Schaerer, M. (2014). Hispanic Entrepreneurs in the 2000s: An economic profile and policy implications, A. Davila, M. T. Mora. Stanford University Press, Stanford, California (2013), 256 pp., Price of Book: $45-60, ISBN-13: 978-08047-7793-3. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 52, 39. /*ref*/Brockhaus (editores) (1980), Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence, and Growth 3, Greenwich, CT, US: JAI Press, pp. 119-38. /*ref*/Cuervo, A. (2003). "La Creación Empresarial. De empresarios y directivos, en creación de empresas-entrepreneurship". Servei de Publicacions, Universidad Autónoma de Barcelona. /*ref*/Gibb, A. A. (1993). The Entreprise Culture and Education: understanding enterprise education and its links with small busuness, entrepreneurship and wider educactions goals", Internacional Smal Business Journal, Vol 11, No 3, pp. 11-34. https://doi.org/10.1177/026624269301100301 /*ref*/Hormiga, Pérez, E. y Batista Carino, R. M. (2005). El Éxito en empresas de nueva creación: Medida y selección de indicadores. /*ref*/Sachis Palacio, J. M. y Redondo Cano, A. (1997). Actitudes hacia la creación de empresas: un estudio empírico aplicado a los estudiantes de relaciones laborales de la Universidad de Valencia, II Jornadas Nacionales sobre enseñanza en las relaciones. Salamanca. /*ref*/Schumpeter, J. A. (1934). The Theory of Economic Development. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. /*ref*/SSEBRAE, (2004). Factores Condicionantes e Taxa de Mortalidade de Empresas no Brasil. Relatório de Pesquisa, Brasília - DF - Brasil. /*ref*/Fuentes García, F. J. (2007). Análisis del perfil Emprendedor del alumnado universitario y pre-universitario de Córdoba. Consejo Social Universidad de Córdoba. /*ref*/Hernandez Gomez J., Martín Cruz, N., Rodríguez Escudero, A. I., Saboia, F. (2005). ¿El emprendedor nace o se hace? Un análisis de los determinantes del espíritu emprendedor. XVI Spanish-Portuguese meeting of scientic management. Sevilla, pp. 33-44. /*ref*/Instituto Valenciano de Investigaciones - BANCAJA (2008). Informe: El perfil emprendedor en España. Capital Humano, 93, 8. /*ref*/Urbano, D. (2006). La creación de empresas en Catalunya. Organismos de apoyo y actitudes hacia la actividad emprendedora, Ed. Generalitat de Catalunya - CIDEM, Barcelona. /*ref*/Veciana, J. M. (1999). Creación de empresas como programa de investigación científica. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 8 (3), 11-36. /*ref*/Veciana, J. M., Urbano, D. (2004). Actitudes de los estudiantes universitarios hacia la creación de empresas: un estudio empírico comparativo entre Catalunya y Puerto Rico. El emprendedor innovador y la creación de empresas de I+D+I, Universidad de Valencia, 35-58. /*ref*/Álvarez, C., Urbano, D., Coduras, A., & Ruiz-Navarro, J. (2011). Environmental conditions and entrepreneurial activity: a regional comparison in Spain. Journal of Small Business and Enterprise Development, 18 (1), 120-140. https://doi.org/10.1108/14626001111106460 /*ref*/Contín, I., Larraza, M., & Mas, I. (2007). Características distintivas de los emprendedores y los empresarios establecidos: evidencia a partir de los datos de REM Navarra. Revista de empresa, (20), 10-19. /*ref*/Endres, A. M., Woods, C.R. (2009). Schumpeter's conduct model of the dynamic entrepreneur': scope and distinctiveness. Springer-Verlag, 20 (4), 583-607. https://doi.org/10.1007/s00191-009-0159-3 /*ref*/López, I., Santos, B., Bueno, Y. (2004). Las dimensiones del perfil emprendedor: contraste empírico con emprendedores de éxito. Presentado en el Congreso El emprendedor innovador y la creación de empresas de I+D+I. Universidad de Valencia: Valencia, España. /*ref*/Moriano, J. A., Trejo, E., y Palecí, F. (2001). Perfil psicosocial del emprendedor. Revista de Psicología Social, 16(2), 229-242. https://doi.org/10.1174/021347401317351152 /*ref*/North, D. C. (2006). Instituciones, cambio institucional y desempeño económico. México DF., México: Fondo de Cultura Económica. /*ref*/Roza, I., Polli, V., y Hagedorn, J. (2004). El perfil intraemprendedor como factor de contribución a la gestión de personas en las organizaciones. Presentado en el congreso El emprendedor innovador y la creación de empresas de I+D+I. Universidad de Valencia: Valencia, España. /*ref*/Toro, J., & Ortegón, A. M. (1999). Corriendo el telón del concepto emprendedor. Revista EAN, (37), 133 - 141. /*ref*/Urbano, D., Díaz, J. C. (2009). Creación de empresas e instituciones: un modelo teórico, en Mogollón, R. (Ed.). Creación de empresas. Aproximación al estado de arte. pp. 95-109. Curitiba, Brasil: Juruá. /*ref*/Veciana, J. M. (2005). La creación de empresas un enfoque gerencial, Barcelona, España: Colección Estudios Económicos La Caixa. /*ref*/Veciana, J. M., Aponte, M., & Urbano, D. (2005). University students' actitudes towards entrepreneurship: Two countries comparison. Internacional Entrepreneurship and Management Journal, 1 (2), 165-182. https://doi.org/10.1007/s11365-005-1127-5 Derechos de autor 2016 Panorama Económico https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Quejada Pérez, Raúl Francisco
Ávila Gutiérrez, Nelson
Entrepeneurs’ profile in Latin America.
title Entrepeneurs’ profile in Latin America.
title_full Entrepeneurs’ profile in Latin America.
title_fullStr Entrepeneurs’ profile in Latin America.
title_full_unstemmed Entrepeneurs’ profile in Latin America.
title_short Entrepeneurs’ profile in Latin America.
title_sort entrepeneurs’ profile in latin america.
url https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1560