Business innovation as a driver of smes in the Caribbean Region.

In recent years, small and medium-sized enterprises (SMEs) have been highlighting sectoral development in the Caribbean Region. As a productive entity, the SME has become a factor of competition within the national economic apparatus for its potential to generate employment solutions and produce con...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Hernández-Palma, Hugo, Cardona-Arbelaez, Diego, Raad-Pardo, Alex
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2016
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1559
_version_ 1782340310361178112
author Hernández-Palma, Hugo
Cardona-Arbelaez, Diego
Raad-Pardo, Alex
author_facet Hernández-Palma, Hugo
Cardona-Arbelaez, Diego
Raad-Pardo, Alex
author_sort Hernández-Palma, Hugo
collection Revista
description In recent years, small and medium-sized enterprises (SMEs) have been highlighting sectoral development in the Caribbean Region. As a productive entity, the SME has become a factor of competition within the national economic apparatus for its potential to generate employment solutions and produce constant income, through commercial, industrial and service processes. This, projected as a platform of economic positioning of great expectation. At the competitive level, the SME has enormous inherent advantages that can lead in the long term to the strengthening of the various economic sectors that are emerging in the region. Next, the innovation component will be analyzed as a factor that has driven the development and growth of SMEs in the Caribbean Region. Through a reflexive exercise of the sector, concepts will be observed that are being incorporated in the business environments at regional and national level.
format Revistas
id oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-1559
institution Revista Panorama Económico
language Español
publishDate 2016
publisher Universidad de Cartagena
record_format ojs
spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-15592021-10-10T02:57:36Z Business innovation as a driver of smes in the Caribbean Region. La innovación empresarial como impulsora de las pymes en la Región Caribe. Innovation de l’activité de conduire des pme dans la Region des Caraibes. Hernández-Palma, Hugo Cardona-Arbelaez, Diego Raad-Pardo, Alex Innovation SMEs Competitiveness Productivity and Caribbean Region Innovación Pymes Competitividad Productividad y Región Caribe Innovation PME Compétitivité Productivité Caraïbes In recent years, small and medium-sized enterprises (SMEs) have been highlighting sectoral development in the Caribbean Region. As a productive entity, the SME has become a factor of competition within the national economic apparatus for its potential to generate employment solutions and produce constant income, through commercial, industrial and service processes. This, projected as a platform of economic positioning of great expectation. At the competitive level, the SME has enormous inherent advantages that can lead in the long term to the strengthening of the various economic sectors that are emerging in the region. Next, the innovation component will be analyzed as a factor that has driven the development and growth of SMEs in the Caribbean Region. Through a reflexive exercise of the sector, concepts will be observed that are being incorporated in the business environments at regional and national level. En los últimos años, la pequeña y mediana empresa (pyme) ha venido jalonando el desarrollo sectorial en la Región Caribe. Como ente productivo, la pyme se ha convertido en un factor de competencia al interior del aparato económico nacional por su potencial para generar soluciones de empleo y producir ingresos constantes, a través de procesos comerciales, industriales y de servicios. Esto, la proyecta como una plataforma de posicionamiento económico de gran expectación. A nivel competitivo, la pyme tiene enormes ventajas inherentes que pueden derivar a largo plazo, en el fortalecimiento de los diversos sectores económicos que se vienen gestando en la región. A continuación, se analizará el componente de la innovación como un factor que ha impulsado el desarrollo y crecimiento de las pymes en la Región Caribe. A través de un ejercicio reflexivo del sector, se observarán conceptos que se vienen incorporando en los entornos empresariales a nivel regional y nacional. Récemment, les petites et moyennes entreprises (PME) ont surpassé le développement de la région caribéenne. Dans les trois secteurs d’activité (commercial, services et industriel), cette entité productrice (PME) est devenue un facteur compétitif au niveau national pour son potentiel générateur constant d’emplois et de revenus. Ceci crée beaucoup d’attentes en tant que plateforme économique. Au niveau compétitivité, cette entité a beaucoup d’avantages inhérents menant au renforcement à long terme de plusieurs secteurs économiques émergents de la région. Cet article analyse la composante innovation en tant que facteur promoteur de développement et croissance dans la région caribéenne. Après une réflexion sur le secteur, l’observation se fera sur des concepts incorporés chez les entrepreneurs régionaux et nationaux. Universidad de Cartagena 2016-09-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1559 10.32997/2463-0470-vol.24-num.0-2016-1559 Panorama Económico Journal; Vol. 24 (2016); 239-248 Panorama Económico; Vol. 24 (2016); 239-248 Panorama Económico; v. 24 (2016); 239-248 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.24-num.0-2016 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1559/1410 /*ref*/Araujo, A. (2010). La cultura organizacional innovadora: Desde una perspectiva valorativa. Revista Visión Gerencial. Vol. 9, 2, 219-239. /*ref*/Arriaga, L.; López, C. y Olivares, E. (2013). Pymes: Contribuciones a la Economía y competitividad en México. Observatorio de la Economía, 6, 5-19. /*ref*/Amezquita, J. y Baldovino E. (2005). Comportamiento innovador de las PYMES y grandes empresas en la industria química de Cartagena. Panorama Económico, 13, 133-151. /*ref*/Balza-Franco & Cardona (2015). La Responsabilidad Social Empresarial y la lucha contra la pobreza. Revista Saber, ciencia y libertad, 10, 1, 115-124. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5329117 ; https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2015v10n1.878 /*ref*/Carbal-Herrera, A. (2011). Una aproximación cognoscitiva sobre la medición y valoración del medio ambiente bajo el paradigma contemporáneo. Saber, ciencia y libertad, 6(2), 121-129. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2011v6n2.2498 /*ref*/Cardona-Arbeláez, D. & Hernandez (2011). La perspectiva de los gerentes de las pymes hoteleras frente a la Responsabilidad Social Empresarial en la ciudad de Cartagena. Revista Saber, ciencia y libertad, 6, 1, 91-104. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3997354 ; https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2011v6n1.1764 /*ref*/Castro, A. (2013). Ética empresarial en la responsabilidad social universitaria. Aglala, Vol. 4, 1, 1-20. /*ref*/Cifuentes, O. (2012). Aplicación del alineamiento del Supply Chain Management como estrategia competitiva en las empresas del Clúster Logístico de Cartagena. Revista Aglala Vol. 3, 1, 122-146. /*ref*/Corona, J. R., Montaño, O. y Ramírez, I. (2010). Innovación en la Pymes: Desarrollo de un modelo para el estado de Hidalgo. ACACIA (Ed), XIV Congreso Anual de la Academia de Ciencias Administrativas, Cap. Innovación y Tecnología. Mty., NL. Mex. /*ref*/Crissien, J. (2016). Espíritu empresarial como estrategia de competitividad y desarrollo económico. Revista EAN, Vol. 57, 104-115. /*ref*/Del Río-Cortina, J. (2012). Desarrollo de actividades de emprendimiento con innovación y responsabilidad social en los hoteles en la ciudad de Cartagena de Indias. Saber, Ciencia y Libertad, 7 (2), 113-124. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5109395 ; https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2012v7n2.1804 /*ref*/Dickson, K. E; Hadjimanolis, A. (1998) "Innovation and networking amongst small manufacturing firms in Cyprus", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 4 Issue: 1, pp. 5-17, https://doi.org/10.1108/13552559810203939 /*ref*/Duarte, A. y Bressan, A. (2016). Micro and small business innovation in a traditional industry, International Journal of Innovation Science, Vol. 8, 1, 311-330, https://doi.org/10.1108/IJIS-06-2016-0013 /*ref*/Fierro-Ulloa, I. (2013). Comportamiento organizacional positivo: implicaciones para la organización actual. Saber, Ciencia y Libertad, 8 (2), 103-111. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5104984 ; https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2013v8n2.1908 /*ref*/Georgellis, Y., Joyce, P. y Woods, A. (2000). Entrepreneurial action, innovation and business performance: the small independent business, Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 7 Issue: 1, pp. 7-17, https://doi.org/10.1108/EUM0000000006801 /*ref*/Gálvez, E. (2012). Impacto de la innovación sobre el rendimiento de la mí Pyme: un estudio empírico en Colombia. Estudios Gerenciales, Vol. 28 n. 122, 11-27. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(12)70191-2 /*ref*/González, M., Rangel, J. y Aguilera, L. (2015). La influencia de la estrategia empresarial en la innovación y las finanzas de la Pyme manufacturera de Aguascalientes. Red Internacional de Investigadores de Competitividad, vol. 9, 861-873. /*ref*/Jong, Jeroen; Hulsink, Willem (2012). Patterns of innovating networking in small firms, European Journal of Innovation Management, Vol. 15 Issue: 3, pp. 280-297, https://doi.org/10.1108/14601061211243639 /*ref*/Kumar, Kamalesh, Boesso, Giacomo; Favotto, Franceso; Menini, Andrea (2012). Strategic orientation, innovation patterns and performances of SMEs and large companies, Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 19 Issue: 1, pp.132-145, https://doi.org/10.1108/14626001211196442 /*ref*/Mitra, Jay (2000). Making connections: innovation and collective learning in small businesses, Education + Training, Vol. 42 Issue: 4/5, pp. 228-237, https://doi.org/10.1108/00400910010373679 /*ref*/Moleiro, J. y Teles, M. (2015). Too small to innovate? Creating value with fewer resources, Journal of Business Strategy, Vol. 36 Issue: 2, pp. 25-33, https://doi.org/10.1108/JBS-02-2014-0014 /*ref*/Montoya R., A.; Montoya R., I. y Castellanos, O. (2010). Situación de la competitividad de las Pyme en Colombia: elementos actuales y retos. Agronomía Colombiana, 28 (1), 107-117. /*ref*/Ospina, M.; Puche, M. y Arango, B. (2014). Gestión de la innovación en pequeñas y medianas empresas. Generando ventajas competitivas y posicionamiento en el Mercado. Gestión de las personas y tecnología, 19, 34-39. /*ref*/Pikkemaat, B. y Zehrer, A. (2016). Innovation and service experiences in small tourism family firms, International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, Vol. 10, 1, 343-360, https://doi.org/10.1108/IJCTHR-06-2016-0064 /*ref*/Romero, L. (2013). Competitividad y productividad en empresas familiares Pymes: una aproximación desde la interacción familia-empresa. Revista EAN, Vol. 57, 131-142. https://doi.org/10.21158/01208160.n57.2006.378 /*ref*/Romero, Z. (2013). Hacia un nuevo modelo de medición que refleje las capacidades investigativas de los colombianos. Saber Ciencia Y Libertad, Vol. 8(2), 13-16. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2013v8n2.1900 /*ref*/Sáenz, D.; Chang, E. y Martínez, J. (2016). El impacto de la cultura organizacional sobre la estrategia competitiva y su influencia en el desempeño exportador de las pymes de Barranquilla, Colombia. TEC Empresarial, Vol. 10, No. 1, 10-15. https://doi.org/10.18845/te.v10i2.2651 /*ref*/Taneja, Sonia; Golden Pryor M, Hayek, M (2016). Leaping innovation barriers to small business longevity, Journal of Business Strategy, Vol. 37 Issue: 2, pp. 44-51, https://doi.org/10.1108/JBS-12-2014-0145 /*ref*/Vergara Arrieta, J., & Carbal Herrera, A. (2015). Diseño de un sistema de gestión en responsabilidad social empresarial para pequeños hoteles de la ciudad de Cartagena. Saber Ciencia Y Libertad, 9(2), 91-108. https://doi.org/10.22525/sabcliber.2014v9n2.91108 Derechos de autor 2016 Panorama Económico https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Hernández-Palma, Hugo
Cardona-Arbelaez, Diego
Raad-Pardo, Alex
Business innovation as a driver of smes in the Caribbean Region.
title Business innovation as a driver of smes in the Caribbean Region.
title_full Business innovation as a driver of smes in the Caribbean Region.
title_fullStr Business innovation as a driver of smes in the Caribbean Region.
title_full_unstemmed Business innovation as a driver of smes in the Caribbean Region.
title_short Business innovation as a driver of smes in the Caribbean Region.
title_sort business innovation as a driver of smes in the caribbean region.
url https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1559