Religion influencing ideas and behaviors related to fecundity

It is considered that religious beliefs, moral values and the way in which people conceive reality influence human rationality, and, therefore, people’s decisions. Although these aspects are outside the market, they do still influence the functioning of the economy. This document addresses an analys...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Ramos-Feria, Yirlean, Del Rio-Carrasquilla, Felipe, Quintana-Montes, Jorge
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Cartagena 2015
Acceso en línea:https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1385
_version_ 1782340306868371456
author Ramos-Feria, Yirlean
Del Rio-Carrasquilla, Felipe
Quintana-Montes, Jorge
author_facet Ramos-Feria, Yirlean
Del Rio-Carrasquilla, Felipe
Quintana-Montes, Jorge
author_sort Ramos-Feria, Yirlean
collection Revista
description It is considered that religious beliefs, moral values and the way in which people conceive reality influence human rationality, and, therefore, people’s decisions. Although these aspects are outside the market, they do still influence the functioning of the economy. This document addresses an analysis, from a perspective based on the economics of culture and religion, abouthow religion and the socioeconomic context shape people’s ideas and behaviors related to the decisions about having children in families living in Cartagena de Indias - Colombia. Throughout this research we developed a theoretical-explanatory study and provided empirical evidence about the situation of the city associating the variables of interest.
format Revistas
id oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-1385
institution Revista Panorama Económico
language Español
publishDate 2015
publisher Universidad de Cartagena
record_format ojs
spelling oai:revistas.unicartagena.edu.co:article-13852020-04-17T10:12:18Z Religion influencing ideas and behaviors related to fecundity Religión como modeladora de idearios y comportamientos relacionados con la fecundidad Ramos-Feria, Yirlean Del Rio-Carrasquilla, Felipe Quintana-Montes, Jorge Religion identity culture fertility economics of religion Religión identidad cultura fertilidad economía de la religión It is considered that religious beliefs, moral values and the way in which people conceive reality influence human rationality, and, therefore, people’s decisions. Although these aspects are outside the market, they do still influence the functioning of the economy. This document addresses an analysis, from a perspective based on the economics of culture and religion, abouthow religion and the socioeconomic context shape people’s ideas and behaviors related to the decisions about having children in families living in Cartagena de Indias - Colombia. Throughout this research we developed a theoretical-explanatory study and provided empirical evidence about the situation of the city associating the variables of interest. Se considera que las creencias religiosas, los valores y los modos de concebir la realidad inciden en todo racionamiento del ser humano y, por tanto, en sus decisiones. Así, desde el punto de vista económico, a pesar de que estos aspectos se encuentran por fuera de los mercados, influyen sobre el funcionamiento de la economía. En este documento se propone –bajo la perspectiva de la economía de la cultura y de la economía de la religión– analizar la forma en que la religión y el contexto socioeconómico modelan los idearios y los comportamientos relacionados con las decisiones de tener hijos en las familias de la ciudad de Cartagena (Colombia). Se desarrolló un estudio teórico-explicativo, y se aportó evidencia empírica de la situación en la ciudad en la que se vincularon las variables de interés. Universidad de Cartagena 2015-09-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1385 10.32997/2463-0470-vol.23-num.1-2015-1385 Panorama Económico Journal; Vol. 23 (2015); 173-188 Panorama Económico; Vol. 23 (2015); 173-188 Panorama Económico; v. 23 (2015); 173-188 2463-0470 0122-8900 10.32997/2463-0470-vol.23-num.1-2015 spa https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1385/1279 /*ref*/Appiah, K. A. (2009). Identidad, autenticidad y supervivencia. Sociedades multiculturales y reproducción social. En Taylor, C. El multiculturalismo y la lucha por el reconocimiento. México D. F.: Fondo de Cultura Económica. /*ref*/Boudon, Raymond (2004). La racionalidad de lo religioso según Weber. En Revista Colombiana de Sociología No. 22. /*ref*/Cameron, Colin y Trivedi, Pravin (2005). Microeconometrics. Methods and applications. Cambridge: Cambridge University Press. /*ref*/Carrasco, Inmaculada (Junio 2005). Ética, cultura y economía. En Ética y economía No. 183, 189-198. /*ref*/Cortés, Alexandra, Palacio, Luis y Rueda, Ronald (2011). Actividades religiosas en Bucaramanga: una aproximación desde la economía. En Cuadernos de Economía vol. 30 (54), 151-169. /*ref*/Del Río, Felipe, Alvis, Nelson, Yánez, Martha, Quejada, Raúl y Acevedo, Karina. Mujer, fertilidad y economía: cincuenta años de investigación. Lecturas de Economía No. 73, 163-168. /*ref*/Estrada Díaz, Juan A. (2008). Antropología, cultura y religión. En Convivium No. 21, 99-120. /*ref*/Ferrara, Alessandro (2002). Autenticidad reflexiva. El proyecto de la modernidad después del giro lingüístico. Madrid: La Balsa de Medusa. /*ref*/Guiso, Luigi, Sapienza, Paola y Zingales, Luigi. People's Opium? Religion and Economic Attitudes. En Journal of Monetary Economics. 2003, No. 50, 225-282. /*ref*/Habermas, Jürgen (2009). La lucha por el reconocimiento en el Estado democrático de derecho. En Taylor, C. El multiculturalismo y la lucha por el reconocimiento. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica. /*ref*/Heath, W., Waters, M. y Watson, J (1995). Religion and economic welfare: An empirical analysis of state per capita income. En Journal of Economic Behavior and Organization vol. 27, 129-142. /*ref*/Houtart, François (1998). Sociología de la religión. México: Plaza y Valdés. /*ref*/Iannaccone, Laurence (Septiembre 1998). Introduction to the Economics of Religion. En Journal of Economic Literature vol. 36 (3), 1.465-1.495. /*ref*/Kalmanovitz, Salomón (2001). Las instituciones colombianas en el siglo XX. En Borradores de Economía No.131. /*ref*/Lehrer, Evelyn (2008). The Role of Religion in Economic and Demographic Behavior in the United States: A Review of the Recent Literature. En IZA Discussion Paper No. 3541. /*ref*/Lichter, Daniel y Carmalt, Julie (2009). Religion and marital quality among low-income couples. En Social Science Research vol. 38, 168-187. /*ref*/Maddala, Gangadharrao (1993). Limited-dependent and qualitative variables in econometrics. Cambridge: Cambridge University Press. /*ref*/Marx, Karl (1968). Contribución a la Crítica de la filosofía del derecho de Hegel. Bs. As.: Ediciones Nuevas. /*ref*/Mosterín, Jesús (1993). Filosofía de la cultura. Madrid: Alianza Editorial. /*ref*/Ramos, Yirlean, Del Río, Felipe & Quintana, Jorge. Economía de la religión, identidad y vida buena: un estudio microeconométrico aplicado a las decisiones al interior de los hogares colombianos. En Eikasea Revista de Filosofía. No. 58, 185-211. /*ref*/Ramos, Yirlean & Marín, Adriana (2013). Impacto de la religión y del nivel de religiosidad en las decisiones microeconómicas de los hogares en Cartagena para el año 2013. (Tesis inédita) Universidad de Cartagena: Cartagena, Colombia. /*ref*/Sen, Amartya. (2004). "How Does Culture Matter?" En Vijayendra, Rao & Walton, Michael (Eds.), Culture and Public Action (pp. 37-58). California, Estados Unidos: Stanford University Press. /*ref*/Soneira, Jorge (1997). Una propuesta para el análisis de las instituciones religiosas. En Boletín de lecturas sociales y económicas vol. 20 (4) 9-14. /*ref*/Torres, Hermes (2004). Autonomía en la esfera política y religiosa en Kant. En Praxis Filosófica No. 19. /*ref*/Wallerstein, Immanuel (1996). Abrir las ciencias sociales. México D.F., México: Siglo XXI. Willis, Robert (1974). Economic Theory of Fertility Behavior. En Schultz, Theodore (Ed.), Economics of the Family. Marriage, Children, and Human Capital, Chicago y Londres. Chicago: The University of Chicago Press. Derechos de autor 2015 Panorama Económico
spellingShingle Ramos-Feria, Yirlean
Del Rio-Carrasquilla, Felipe
Quintana-Montes, Jorge
Religion influencing ideas and behaviors related to fecundity
title Religion influencing ideas and behaviors related to fecundity
title_full Religion influencing ideas and behaviors related to fecundity
title_fullStr Religion influencing ideas and behaviors related to fecundity
title_full_unstemmed Religion influencing ideas and behaviors related to fecundity
title_short Religion influencing ideas and behaviors related to fecundity
title_sort religion influencing ideas and behaviors related to fecundity
url https://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1385