Azúcar: Between the invention of miscegenation and the staging of black in Colombia

This article analyzes the television series Azúcar (Sugar) (1989-1991), directed by Carlos Mayolo, approaching the issues of representation from developments of postcolonial studies, Afro-colombian studies and media analysis theories. The study concludes, in general terms, that in the Azúcar narrati...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Vargas, Lina María
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2016
Acceso en línea:https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/9631
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description This article analyzes the television series Azúcar (Sugar) (1989-1991), directed by Carlos Mayolo, approaching the issues of representation from developments of postcolonial studies, Afro-colombian studies and media analysis theories. The study concludes, in general terms, that in the Azúcar narrative the miscegenation covers or hides the racial problem, as well as the white bourgeoisie agency on the reproduction of class racialization in the Cauca Valley. Although the series tries to not marginalizing the stereotype of the black, by carrying it out through the exoticization, it conforms a link in the stereotype reproduction from the external construction of the representation.
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publishDate 2016
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Although the series tries to not marginalizing the stereotype of the black, by carrying it out through the exoticization, it conforms a link in the stereotype reproduction from the external construction of the representation. En este artículo se analiza la serie Azúcar (1989-1991), de Carlos Mayolo, estudiando las representaciones de lo afrocolombiano, sobre la base de los aportes de los estudios poscoloniales y de los estudios afrocolombianos, así como de las teorías sobre análisis de medios audiovisuales. Del estudio resulta que en Azúcar el mestizaje encubre tanto el problema racial como la agencia de la burguesía blanca en la reproducción de la racialización de la clase en el Valle del Cauca y que, si bien en la serie hay una lucha por desmarginalizar el estereotipo del negro, al llevarla a cabo a través de la exotización, termina constituyendo un eslabón más en la reproducción del estereotipo a partir de la construcción externa de la representación. Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2016-07-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/9631 10.14483/udistrital.jour.cpaz.2015.2.a01 Ciudad Paz-Ando; Vol. 8 No. 2 (2015): General issues; 13-31 Ciudad Paz-ando; Vol. 8 Núm. 2 (2015): Julio - diciembre. Temas varios; 13-31 2422-278X 2011-5253 spa https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/9631/11641 /*ref*/Adorno, T. (2002). Televisión y cultura de masas. Buenos Aires: Editorial Lunaria. Arocha, J. (1998). La inclusión de los afrocolombianos. ¿Meta inalcanzable? En: VVAA. Geografía Humana de Colombia, Tomo VI: Los Afrocolombianos (pp. 341 – 395). Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura Hispánica. Arocha, J. (2005). Afro-Colombia en los años post-Durban. Palimpsestus (5). pp. 26-41. Arocha, J. (2010). Gente afrocolombiana, negra, palenquera y raizal. En: VVAA. Observatorio Latinoamericano 5. 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