Students’ short stories about war: Elements to consider the construction of democratic relations and reconciliation in Colombia

This text analyzes stories about the armed conflict told by secondary school students from three public schools. The first section identifies common elements related to the origins, development, and key actors of the armed conflict. The students’ voices express naturalization of the war, immobilizin...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Higuera Rubio, Diego
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2016
Acceso en línea:https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/9199
_version_ 1782345070305869824
author Higuera Rubio, Diego
author_facet Higuera Rubio, Diego
author_sort Higuera Rubio, Diego
collection Revista
description This text analyzes stories about the armed conflict told by secondary school students from three public schools. The first section identifies common elements related to the origins, development, and key actors of the armed conflict. The students’ voices express naturalization of the war, immobilizing fear, and a hegemonic story of “good guys” and “bad guys.” The second section explores the stories, which identify different occurrences, actors, and victims as a result of the armed conflict. These nuances show the contradictions present in society regarding the conflict, its possible solutions, and the construction of democratic relations. Finally, the empirical material is connected with theoretical discussions related to memory and the teaching of history.
format Revistas
id cpaz-article-9199
institution Ciudad Paz-ando (RCP)
language Español
publishDate 2016
publisher Universidad Distrital Francisco José de Caldas
record_format ojs
spelling cpaz-article-91992020-06-29T22:15:42Z Students’ short stories about war: Elements to consider the construction of democratic relations and reconciliation in Colombia Relatos de estudiantes bogotanos sobre la guerra: elementos para pensar la construcción de la democracia y la reconciliación en Colombia Higuera Rubio, Diego Memoria y educación conflicto armado enseñanza de la historia Colombia This text analyzes stories about the armed conflict told by secondary school students from three public schools. The first section identifies common elements related to the origins, development, and key actors of the armed conflict. The students’ voices express naturalization of the war, immobilizing fear, and a hegemonic story of “good guys” and “bad guys.” The second section explores the stories, which identify different occurrences, actors, and victims as a result of the armed conflict. These nuances show the contradictions present in society regarding the conflict, its possible solutions, and the construction of democratic relations. Finally, the empirical material is connected with theoretical discussions related to memory and the teaching of history. El texto aborda las memorias y representaciones sobre el conflicto armado de estudiantes secundarios pertenecientes a tres colegios públicos. Sus voces expresan la naturalización de la guerra, el miedo que inmoviliza y un relato hegemónico de buenos y malos que deposita la responsabilidad del conflicto en “la guerrilla”. La perspectiva de los estudiantes también muestra las contradicciones de la sociedad respecto al conflicto, los deseos de construcción solidaria y la búsqueda de salidas pacíficas. La mirada caleidoscópica de los estudiantes indica la fragmentación constitutiva de Colombia y cómo la centralidad del ámbito urbano oculta la dinámica subyacente a la guerra, en especial, los procesos de acumulación por desposesión y sus principales víctimas: campesinos, indígenas y afrocolombianos. Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2016-07-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/9199 10.14483/udistrital.jour.cpaz.2015.2.a03 Ciudad Paz-Ando; Vol. 8 No. 2 (2015): General issues; 49-63 Ciudad Paz-ando; Vol. 8 Núm. 2 (2015): Julio - diciembre. Temas varios; 49-63 2422-278X 2011-5253 spa https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/9199/11643 /*ref*/Agudelo, A. 2013. Dispositivos de seguridad que de la actualización del miedo en el estado contemporáneo. Buenos Aires: CLACSO. /*ref*/Amézola, G. y Cerri, L. (2008). La historia del tiempo presente en las escuelas de Argentina y Brasil. Revista HISTEDBR On-line, diciembre, 32, pp.4-16. /*ref*/Bobbio, N. (1985). Crisis de la democracia En Crisis de la democracia (pp. 5-25). Barcelona: Editorial Ariel. /*ref*/Bonilla, J. y Tamayo, C. (2005) El conflicto armado en pantalla, noticieros, agendas y visibilidades. Controversia, diciembre, 185, pp. 22-49 Carretero, M. (2007). Documentos de Identidad. La construcción de la memoria histórica en un mundo global. Buenos Aires: Paidós. /*ref*/Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2014). Panorama Social de América Latina. Santiago de Chile: CEPAL. /*ref*/Comisión Histórica del Conflicto y sus Víctimas. (2015). Contribución al entendimiento del conflicto armado en Colombia. Recuperado de: www.coljuristas.org/documentos/documento.php?id_doc=452&idioma=es&grupo=4 (2015, 4 de marzo). /*ref*/Grupo de Memoria Histórica. (2013) ¡Basta ya! Colombia: Memorias de guerra y dignidad. Bogotá: Imprenta Nacional. /*ref*/Hoskin, Gary. (1990). Los partidos tradicionales: ¿hasta dónde son responsables de la crisis política? En F. Leal y L. Zamosc (eds.). Colombia: Al filo del caos. Editado. Bogotá: Universidad Nacional, Tercer Mundo Editores. /*ref*/Higuera, D. (2010). La escuela ante el pasado reciente argentino: sentidos comunes, dilemas de la representación y los desafíos del presente. Buenos Aires. FLACSO-Libros libres. Recuperado de: http://libroslibres.flacso.org.ar/sites/default/files/la-escuela-ante-la-transmisi%C3%B3n-del-pasado-reciente-argentino-sentidos-comunes-di (2014, 4 de marzo). Human Rights Watch. (2010). Colombia. Herederos de los paramilitares. La nueva cara de la violencia en Colombia. Recuperado de: www.hrw.org/sites/default/files/reports/colombia0210spwebwcover.pdf (2015, 5 de mayo). Jiménez, A; Acevedo, I; Cortés, R. (2012). Escuela, memoria y conflicto en Colombia. Un ejercicio del estado del arte de la temática. Revista Colombiana de Educación, enero-junio, 62, pp. 287-317. /*ref*/Jelin, E. y F. Lorenz (eds.). (2004). Educación y memoria. La escuela elabora el pasado. Buenos Aires, Siglo XXI. Lechner, N. (2002). Nuestros miedos. En Las sombras del mañana: la dimensión subjetiva de la política (pp. 43-60). Santiago de Chile: LOM. /*ref*/Mejía, O. (dir.) y Henao, A. (coord.). (2008). Paramilitarismo, desmovilización y reinserción: la ley de justicia y paz y sus implicaciones en la cultura política, la ciudadanía y la democracia en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Derecho, Ciencias Políticas y Sociales. /*ref*/Merklen, D. (2005) La política contra la sociedad. En Pobres ciudadanos. Las clases populares en la era democrática argentina, 1993-2003 (pp. 21-42). Buenos Aires: Editorial Gorla. Misión de Observación Electoral. (2010). Balance elecciones legislativas 2010. Bogotá: mimeo. O’Donnell, G. 1987. Democracia en la Argentina: micro y macro. En Oszlak, O. (coord.). “Proceso”, crisis y transición democrática (13-30). Buenos Aires: CEAL. /*ref*/Oslender, U. 2008. Another history of violence: the production of ‘geographies of terror’ in Colombia’s Pacific coast region. Latin American Perspectives 35(5), pp.77-102. /*ref*/Pousadela, I. (2004). ¿Crisis o metamorfosis? Aventuras y desventuras de la representación en la Argentina (1983-2003). En Veinte Años de democracia. Ensayos premiados (pp. 8-25). Buenos Aires: FLACSO - Fundación OSDE. /*ref*/Reguillo, R. (2000). Los laberintos del miedo. Un recorrido para fin de siglo. Revista de Estudios Sociales, 5, pp. 63-72. /*ref*/Reinkenberg, M. (edit.). (1991). Latinoamérica: enseñanza de la historia, libros de texto y conciencia histórica. Alianza Editorial: Georg-Eckert Instituts, FLACSO. /*ref*/Rusen, J. El desarrollo de la competencia narrativa en el aprendizaje histórico. Una hipótesis ontogenética relativa a la conciencia moral. Propuesta educativa, octubre 1992, 7, pp. 27-35. /*ref*/Scott, M.; Bejarano, A.; y Pizarro, E. (2006). The Crisis of Democratic Representation in the Andes. Stanford: Stanford University Press. Secretaría de Educación Distrital. (2013). Bogotá D.C., caracterización del sector educativo, 2012. Boletín estadístico sector educativo. Recuperado de: www.sedbogota.edu.co/archivos/SECTOR_EDUCATIVO/ESTADISTICAS_EDUCATIVAS/2013/PERFIL%20EDUCATIVO%20BOGOTA%202012.pdf (2013, 2 de agosto). /*ref*/Silva, A. (2003). Bogotá Imaginada. Bogotá: Taurus. /*ref*/Taussig, M. (1986). Shamanism, Colonialism, and the Wild Man: A Study in Terror and Healing. Chicago: University of Chicago Press. Uribe, M. (2001). Crisis política y gobernabilidad en Colombia 1980-1995. En Nación, Ciudadano y Soberano (pp. 217-235). Medellín: Corporación Región. ------. (2002). Las incidencias del miedo en la política: una mirada desde Hobbes. En Villa, M (edit.). El miedo: reflexiones acerca de su dimensión social y cultural (pp. 25-46). Medellín: Corporación Región. /*ref*/Valencia, D. (2014). Los medios en el escenario del conflicto y lo político. Revista Colombiana de Bioética, julio-diciembre, 2, pp. 35-44. Recuperado de: www.redalyc.org/articulo.oa?id=189233271005 (2015, 4 de marzo). /*ref*/Vom Hau, M. (2009). Unpacking the school: textbooks, teachers, and the construction of nationhood in Mexico, Argentina, and Peru. Latin American Research Review, 44, pp. 127-54. /*ref*/Waisbord, S. (2002). Interpretando los escándalos. Análisis de su relación con los medios y la ciudadanía en la Argentina contemporánea. En E. Peruzzotti y C. Smulovitz (eds.) Controlando la política. Ciudadanos y medios en las nuevas democracias latinoamericanas (pp. 289-325). Buenos Aires: Temas. Derechos de autor 2016 Ciudad Paz-ando
spellingShingle Higuera Rubio, Diego
Students’ short stories about war: Elements to consider the construction of democratic relations and reconciliation in Colombia
title Students’ short stories about war: Elements to consider the construction of democratic relations and reconciliation in Colombia
title_full Students’ short stories about war: Elements to consider the construction of democratic relations and reconciliation in Colombia
title_fullStr Students’ short stories about war: Elements to consider the construction of democratic relations and reconciliation in Colombia
title_full_unstemmed Students’ short stories about war: Elements to consider the construction of democratic relations and reconciliation in Colombia
title_short Students’ short stories about war: Elements to consider the construction of democratic relations and reconciliation in Colombia
title_sort students’ short stories about war: elements to consider the construction of democratic relations and reconciliation in colombia
url https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/9199