The influence of education from a complex paradigm in the formation on citizens

This article presents a progress report of the investigation “Complexity of the Citizen Education in the rule of law in Colombia” within the PhD in Educational Sciences at University Simon Bolivar, articulated to the research “Social complexity of education and culture”. This, in order to develop an...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Huertas Díaz, Omar
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2016
Acceso en línea:https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/9196
_version_ 1782345070032191488
author Huertas Díaz, Omar
author_facet Huertas Díaz, Omar
author_sort Huertas Díaz, Omar
collection Revista
description This article presents a progress report of the investigation “Complexity of the Citizen Education in the rule of law in Colombia” within the PhD in Educational Sciences at University Simon Bolivar, articulated to the research “Social complexity of education and culture”. This, in order to develop an understanding of the social complexity and its interaction with categories, such as education and civic culture; interaction in which law and education come together as a pairing of strengths which generate civic culture that allows horizons and a different quality of life. The report rests on the educational elements that from the complex thought can affect a formation of citizens.
format Revistas
id cpaz-article-9196
institution Ciudad Paz-ando (RCP)
language Español
publishDate 2016
publisher Universidad Distrital Francisco José de Caldas
record_format ojs
spelling cpaz-article-91962020-06-29T22:15:42Z The influence of education from a complex paradigm in the formation on citizens Incidencia de la educación desde un paradigma complejo en la formación de ciudadanos/as Huertas Díaz, Omar pensamiento complejo ciudadanía educación This article presents a progress report of the investigation “Complexity of the Citizen Education in the rule of law in Colombia” within the PhD in Educational Sciences at University Simon Bolivar, articulated to the research “Social complexity of education and culture”. This, in order to develop an understanding of the social complexity and its interaction with categories, such as education and civic culture; interaction in which law and education come together as a pairing of strengths which generate civic culture that allows horizons and a different quality of life. The report rests on the educational elements that from the complex thought can affect a formation of citizens. Se presenta un informe parcial de la investigación “Complejidad de la Educación Ciudadana en el Estado Social de Derecho en Colombia”  en el marco del Doctorado en Ciencias de la Educación, de la Universidad Simón Bolívar, articulado a la línea de investigación “Complejidad social de la educación y la cultura ciudadana”, con el objeto de desarrollar la comprensión de la complejidad social  y su interrelación con categorías tales como la educación y la cultura ciudadana, interrelación en la cual el derecho y la educación se unen como un binomio de fuerzas generadoras de una cultura ciudadana que permita unos horizontes y calidad de vida diferente. El informe recae en los elementos educativos que desde el pensamiento complejo pueden repercutir en una formación de ciudadano/as. Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2016-07-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/9196 10.14483/udistrital.jour.cpaz.2015.2.a07 Ciudad Paz-Ando; Vol. 8 No. 2 (2015): General issues; 125-139 Ciudad Paz-ando; Vol. 8 Núm. 2 (2015): Julio - diciembre. Temas varios; 125-139 2422-278X 2011-5253 spa https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/9196/11647 /*ref*/Aneas, A. (2010) “Transdisciplinariedad: Una nueva mirada para la Educación Intercultural en Latinoamérica”. En Educación Intercultural Bilingüe y Desarrollo. Barcelona: Icaria. /*ref*/Arroyave, D (2013) La educación planteada desde una estrategia de pensamiento complejo: una apuesta pedagógica para re-pensar la universidad XXI. /*ref*/Arroyave, D (2002) La revolución pedagógica precedida por la revolución del pensamiento: un encuentro entre el pensamiento moriniano y la pedagogía En Velilla, M. Manual de iniciación pedagógica al Pensamiento Complejo. Bogotá: ICFES-UNES /*ref*/Bartolomé, M. (2004) “Diálogo entre las diferencias: aportes de la educación crítica a la formación de sujetos democráticos”, en: Anuario Pedagógico, n.º 8. Educación Crítica: Retos y Aportes para que otro Mundo sea Posible. Santo Domingo: Centro Cultural Poveda. /*ref*/Bourdieu, P, Chamboredon J, y Passeron J. (1976) El oficio del sociólogo. Madrid: Siglo XXI. /*ref*/Bonil, J (2004). Un nuevo marco para orientar respuestas a las dinámicas sociales: el paradigma de la complejidad. En línea http://ipes.anep.edu.uy/documentos/curso_dir_07/modulo4/materiales/paradigma.pdf. /*ref*/Candau, V. M. (2004): Formación en/para una ciudadanía intercultural. Aportes desde América Latina, en: Actas del XIII Congreso Nacional y II Iberoamericano de Pedagogía. La educación en contextos multiculturales. Valencia: Sociedad Española de Pedagogía, pp. 250-267 /*ref*/Correa, C (2012) “Ecología educativa emergente: currículo inclusivo y construcción de ciudadanía”. En González, J. (2012) Conciencia educativa, investigación, educación, complejidad y transdisciplinariedad. Bolivia: Escuela Militar de Ingeniería. /*ref*/Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid: Alianza editorial. /*ref*/Cortina, A. (2005) Educación en valores y responsabilidad cívica. Buenos Aires: editorial El Búho. /*ref*/Delgado, C. (2011) Transdisciplina, Curricula Universitaria e Investigación. En García, J. Betancourt, J. & Martínez, F. La transdisciplina y el desarrollo humano. (pp. 134-153) México: Universidad Autónoma Metropolitana /*ref*/Diaz, L. y Mayz, C. (2004) La formación profesional de educación integral. Experiencia Venezolana. Revista Acción Pedagógica. Vol. 13 Nº 2. Recuperado en http://www.saber.ula.ve Fernández, C. Fernández, P. Alegre, L. (2008). Educación para la ciudadanía. España: Akal. /*ref*/Flórez, R. (2002) Factores asociados a la calidad de le docencia. Bogotá, Colombia: ICFES. /*ref*/Fontalvo, I. (2008) Educación para una ciudadanía democrática e intercultural en Colombia. Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653). Colombia: Universidad del Magdalena. /*ref*/González, L, Marquinez, G (2007) Valores éticos para la convivencia. Bogotá: Editorial el Búho. /*ref*/Harvey, D (2012) Ciudades rebeldes del derecho de la ciudad a la revolución urbana. Madrid, España: Akal. /*ref*/Habermas, J (1998) Facticidad y validez, Sobre el Estado democrático de Derecho en términos de teoría del discurso. Madrid: Editorial Trotta. /*ref*/Jakku, R. Niemi,H. (2006). Aprender de Finlandia, una apuesta por un profesorado investigador. Colombia: Cooperativa editorial magisterio. /*ref*/Jelin, A (1997) Igualdad y diferencia: dilemas de la ciudadanía de las mujeres en América Latina. Ágora. Cuadernos de estudios políticos, año 3, Nr. 7: Ciudadanía en el debate contemporáneo, p. 189. /*ref*/Jean-Luc, N (2013) La ciudad a lo lejos. Buenos Aires: Bordes manantial. /*ref*/Kennedy, D (2012). La enseñanza del derecho. Argentina: Siglo veintiuno editores. /*ref*/Kymlicka, W. (2004) Estados, naciones y culturas. Córdoba: Almuzara /*ref*/Kymlicka, W(1996) Ciudadanía multicultural. Barcelona: Paidos. /*ref*/Martínez, F. (2011) la educación desde la perspectiva transdisciplinaria de la complejidad En García, J. Betancourt, J. & Martínez, F. La transdisciplina y el desarrollo humano. ( p.p 154-176) México: Universidad Autónoma Metropolitana /*ref*/Martín, V. Castilla, M. Vila, E (2014) Educar es convivir, ciudadanía, interculturalidad y cultura de paz. Málaga: Ediciones aljibe. /*ref*/McLaren, P. (2005) La escuela como performance ritual. Hacia una economía de los símbolos y gestos educativos. Argentina: siglo veintiuno editores. /*ref*/Mejía, J. (2004) Sobre la investigación cualitativa. Nuevos conceptos y campos de desarrollo. Lima: Investigaciones sociales /*ref*/Morín, E. (1993). El Método I. La naturaleza de la naturaleza. Madrid: Cátedra. /*ref*/Morín, E (1998) Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa Editorial. /*ref*/Morín, E. (1999). La Cabeza Bien Puesta: Repensar la reforma, reformar el pensamiento. Argentina: Ediciones Nueva Visión. /*ref*/Morín, E. (2000). Introducción al pensamiento complejo. España: Gedisa /*ref*/Morín, E. (2000). La mente bien ordenada. Madrid: Ediciones Seix Barral. /*ref*/Morín, E. (2007) La cabeza bien puesta. Buenos Aires: Nueva visión. /*ref*/Moreno, J. (2002) “Tres teorías que dieron origen al pensamiento complejo: sistémica, cibernética e información”. En Velilla, M. /*ref*/Manual de iniciación pedagógica al Pensamiento Complejo. (p.p 116-120) Bogotá: ICFES-UNESCO /*ref*/Najmanovich, D. (2008) Mirar con nuevos ojos. Nuevos paradigmas en la ciencia y pensamiento complejo. Buenos Aires: Editorial Biblos, Pág. 15 – 29 /*ref*/Rubio, J (2007) Teoría crítica de la ciudadanía democrática. Madrid: Editorial trotta. /*ref*/Seek, Y (1993) “La lucha por la paz, la paz mundial por la educación”. En Cardona, A y Seek, Y (1993) La ciudadanía mundial. Bogotá: Planeta /*ref*/Soto, M (1999) Edgar Morín. Pensamiento complejo y sujeto humano. Valladolid: Universidad de Valladolid. Derechos de autor 2016 Ciudad Paz-ando
spellingShingle Huertas Díaz, Omar
The influence of education from a complex paradigm in the formation on citizens
title The influence of education from a complex paradigm in the formation on citizens
title_full The influence of education from a complex paradigm in the formation on citizens
title_fullStr The influence of education from a complex paradigm in the formation on citizens
title_full_unstemmed The influence of education from a complex paradigm in the formation on citizens
title_short The influence of education from a complex paradigm in the formation on citizens
title_sort influence of education from a complex paradigm in the formation on citizens
url https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/9196