Peace Observatory. A Commitment to Building a Culture of Peace though Daily Life in the School: The Case of Gimnasio Los Andes

This document is a section of a thesis produced as part of the Master's in Education program at the National University of Colombia, specifically focusing on the Teaching of Philosophy. The thesis is titled "Building peace from everyday spaces: experience of the peace observatory inside th...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Matallana Palacios, Amelia Johana
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2023
Acceso en línea:https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/20415
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description This document is a section of a thesis produced as part of the Master's in Education program at the National University of Colombia, specifically focusing on the Teaching of Philosophy. The thesis is titled "Building peace from everyday spaces: experience of the peace observatory inside the Gimnasio los Andes”. By providing a practical alternative for implementation in other educational institutions, this proposal has a descriptive and explanatory scope aimed at fostering a broader understanding of peace education in Colombia, moving beyond a mere curricular imposition. In line with this objective, the Peace Observatory emerges as a tool to catalyze students' research interests, engaging them in an exercise where subjects discover themselves continuously "philosophizing" and give a preponderant role to truth, reason, and healthy skepticism as elements that contribute to the promotion of well-being in Colombian schools.
format Revistas
id cpaz-article-20415
institution Ciudad Paz-ando (RCP)
language Español
publishDate 2023
publisher Universidad Distrital Francisco José de Caldas
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spelling cpaz-article-204152023-07-05T20:00:16Z Peace Observatory. A Commitment to Building a Culture of Peace though Daily Life in the School: The Case of Gimnasio Los Andes Observatorio de Paz. Una Apuesta por la Construcción de una Cultura de Paz desde la Cotidianidad de la Escuela: el Caso del Gimnasio Los Andes Matallana Palacios, Amelia Johana Conflict peace education Peace Observatory school daily life peace Conflicto cátedra de paz cotidianidad escolar Observatorio de Paz paz This document is a section of a thesis produced as part of the Master's in Education program at the National University of Colombia, specifically focusing on the Teaching of Philosophy. The thesis is titled "Building peace from everyday spaces: experience of the peace observatory inside the Gimnasio los Andes”. By providing a practical alternative for implementation in other educational institutions, this proposal has a descriptive and explanatory scope aimed at fostering a broader understanding of peace education in Colombia, moving beyond a mere curricular imposition. In line with this objective, the Peace Observatory emerges as a tool to catalyze students' research interests, engaging them in an exercise where subjects discover themselves continuously "philosophizing" and give a preponderant role to truth, reason, and healthy skepticism as elements that contribute to the promotion of well-being in Colombian schools. El presente documento forma parte de una tesis de Maestría en Educación realizada en la Universidad Nacional de Colombia, dentro de la línea de profundización en la Enseñanza de la Filosofía, titulada “Construyendo paz desde los espacios cotidianos: experiencia del Observatorio de Paz al interior del Gimnasio los Andes”. Esta propuesta tiene un alcance descriptivo y explicativo, pues ofrece una alternativa de ejecución práctica cuya implementación es viable en otras instituciones educativas. Su objetivo es contribuir a pensarse la cátedra para la paz en Colombia más allá de una imposición curricular. Con este propósito, el Observatorio de Paz surge como una herramienta para catalizar los intereses de indagación de los estudiantes, a través de un ejercicio en el que los sujetos se descubren “filosofando” continuamente y le otorgan un rol preponderante a la verdad, la razón y el sano escepticismo como elementos que conducen al buen vivir en las escuelas colombianas. Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2023-06-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/20415 10.14483/2422278X.20415 Ciudad Paz-Ando; Vol. 16 No. 1 (2023): Construcción de paz en Colombia: tránsitos, trayectorias y posibilidades desde la academia, la escuela y la investigación social; 8-22 Ciudad Paz-ando; Vol. 16 Núm. 1 (2023): Construcción de paz en Colombia: tránsitos, trayectorias y posibilidades desde la academia, la escuela y la investigación social; 8-22 2422-278X 2011-5253 spa https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/20415/19267 /*ref*/Acosta, A. M. (2004). Enseñanza para la Comprensión. En Enfoques pedagógicos y didácticas contemporáneas. Fundación Internacional de Pedagogía Conceptual Alberto Merani, p. 352. /*ref*/Angulo, N. M. (2009). ¿Qué son los observatorios y cuáles son sus funciones? 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