The artistic experience as an articulator of memory and truth policies: an analysis from the incidence of Colombian actors and social narratives
This research seeks to identify actors and narratives that position artistic experience as an articulatingaxis of Colombian memory and truth policies. In order to do this, the documentaryanalysis technique were applied In systematization of the corpus, it is clear that the academia,the State and the...
Autores principales: | , , |
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Formato: | Revistas |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Distrital Francisco José de Caldas
2022
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Acceso en línea: | https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/19784 |
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author | Wilches Tinjacá, Jaime Andrés Cuello Saumeth, María Camila Díaz Gamba, Wilson |
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author_sort | Wilches Tinjacá, Jaime Andrés |
collection | Revista |
description | This research seeks to identify actors and narratives that position artistic experience as an articulatingaxis of Colombian memory and truth policies. In order to do this, the documentaryanalysis technique were applied In systematization of the corpus, it is clear that the academia,the State and the cultural organizations of the civil society have been the most relevant actorsand their seeks to highlight the pedagogical, restorative and cathartic potential of artistic manifestations.Although art is an autonomous expression that enjoys freedom of action, it alsoneeds interdisciplinary dialogues, public investment projects and recognition from other actorsin society (media, business, church). This, to strengthen its contribution to the challenges anddilemmas of memory and truth policies in the post-agreement context. |
format | Revistas |
id | cpaz-article-19784 |
institution | Ciudad Paz-ando (RCP) |
language | Español |
publishDate | 2022 |
publisher | Universidad Distrital Francisco José de Caldas |
record_format | ojs |
spelling | cpaz-article-197842023-04-04T20:02:40Z The artistic experience as an articulator of memory and truth policies: an analysis from the incidence of Colombian actors and social narratives La experiencia artística como articuladora de políticas de memoria y verdad: un análisis desde la incidencia de actores y narrativas sociales en Colombia Wilches Tinjacá, Jaime Andrés Cuello Saumeth, María Camila Díaz Gamba, Wilson Art, memory, truth, academy, state institutions, civil society Arte memoria verdad academia institucionalidad estatal sociedad civil This research seeks to identify actors and narratives that position artistic experience as an articulatingaxis of Colombian memory and truth policies. In order to do this, the documentaryanalysis technique were applied In systematization of the corpus, it is clear that the academia,the State and the cultural organizations of the civil society have been the most relevant actorsand their seeks to highlight the pedagogical, restorative and cathartic potential of artistic manifestations.Although art is an autonomous expression that enjoys freedom of action, it alsoneeds interdisciplinary dialogues, public investment projects and recognition from other actorsin society (media, business, church). This, to strengthen its contribution to the challenges anddilemmas of memory and truth policies in the post-agreement context. Objetivo. Identificar actores y narrativas que han impulsado a la experiencia artística en su posicionamiento como eje articulador de políticas de memoria y verdad en Colombia. Método. Investigación de tipo exploratorio; aplicando la técnica de análisis documental se rastreó actores y narrativas que involucraran a la experiencia artística como promotora de prácticas de memoria y verdad. Resultados. En el proceso de sistematización del corpus se evidencia que la academia, el Estado y las organizaciones culturales de la sociedad civil han sido los actores más relevantes y sus narrativas han estado orientadas a resaltar el potencial pedagógico, restaurador y catártico de las manifestaciones artísticas. Discusión. Si bien el arte es una expresión autónoma que goza de libertad de acción, necesita también de diálogos interdisciplinares, proyectos de inversión pública y reconocimiento de otros actores de la sociedad (medios de comunicación, empresarios, iglesia). Lo anterior, para fortalecer sus aportes en los retos y dilemas de políticas de memoria y verdad en el contexto del posacuerdo. Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2022-12-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/epub+zip application/pdf https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/19784 10.14483/2422278X.19784 Ciudad Paz-Ando; Vol. 15 No. 2 (2022): Educación, Arte y Cultura: aportes y abordajes para la construcción de paz en Colombia; 10-24 Ciudad Paz-ando; Vol. 15 Núm. 2 (2022): Educación, Arte y Cultura: aportes y abordajes para la construcción de paz en Colombia; 10-24 2422-278X 2011-5253 spa https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/19784/18954 https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/19784/18750 /*ref*/Abad, J. (s.f.). Experiencia Estética y Arte de Participación: Juego, Símbolo y Celebración. Organización de los Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://www.oei.es/historico/artistica/articulos01.htm /*ref*/Aguilar-Forero, N. J. (2018). 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