To face social pain: lives that recount in schools affected by urban conflictivities

During the last decades, terror has been spread in Comuna 13 in Medellin because of the disputes about territorial control between different armed groups. Distinct forms of violence have also been permeating schools and communities. This paper shows results from research inquiring about the politica...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Areiza Pérez, Erica Elexandra
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2022
Acceso en línea:https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/18214
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institution Ciudad Paz-ando (RCP)
language Español
publishDate 2022
publisher Universidad Distrital Francisco José de Caldas
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spelling cpaz-article-182142022-05-19T17:42:41Z To face social pain: lives that recount in schools affected by urban conflictivities Encarar el dolor social: vidas que cuentan en escuelas afectadas por conflictividades urbanas Areiza Pérez, Erica Elexandra Conflictividades urbanas escuelas acción política narrativas construcción de paz Urban conflicts schools political action narratives peacebuilding During the last decades, terror has been spread in Comuna 13 in Medellin because of the disputes about territorial control between different armed groups. Distinct forms of violence have also been permeating schools and communities. This paper shows results from research inquiring about the political subjectivities of the teachers and cultural collectives in this area of the city. The comprehension of the subjectivities bases on critical pedagogy and the sociological and philosophical spheres. It also emphasizes the instituting actions liable to be promoted as ways of resistance to build peace before oppression. A narrative Research –(Self)biographic where the teachers’ accounts attain an epistemological and essential value supports the methodological purpose. Pacifist experiences, and processes for constructing historical memory carried out in several educative scenarios, have stood out among the findings. En las últimas tres décadas, las disputas entre distintos grupos armados por el control territorial han sembrado terror en la Comuna 13 de Medellín. Las escuelas y las comunidades también han sido permeadas por distintas formas de violencia. El artículo presenta resultados de una investigación que se pregunta por las subjetividades políticas de maestros y colectivos culturales en esta zona de la ciudad. La comprensión de las subjetividades se fundamenta en aspectos de la pedagogía crítica y de los ámbitos sociológico y filosófico y enfatiza en las acciones instituyentes que es posible agenciar como formas de resistencia para la construcción de paz frente a la opresión. La propuesta metodológica se sustenta en una Investigación Narrativa - (Auto)biográfica donde el relato de los educadores adquiere un valor epistémico esencial. En los hallazgos se destacan experiencias pacifistas y procesos de configuración de memoria histórica en los ámbitos escolares. Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2022-04-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/epub+zip https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/18214 10.14483/2422278X.18214 Ciudad Paz-Ando; Vol. 15 No. 1 (2022): ¿La paz se nos escurrió entre los dedos? Entre la pospandemia y el posacuerdo en Colombia; 38-50 Ciudad Paz-ando; Vol. 15 Núm. 1 (2022): ¿La paz se nos escurrió entre los dedos? Entre la pospandemia y el posacuerdo en Colombia; 38-50 2422-278X 2011-5253 spa https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/18214/18136 https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/18214/18147 /*ref*/Angarita, P., Jiménez, B., Gallo H., Atehortúa, C., Londoño, H., Sanchez, L., Medina, G., Ruiz, L. y Ramirez, L. (2008). Dinámicas de guerra y construcción de paz: Estudio interdisciplinario del conflicto armado en la Comuna 13 de Medellín. Editorial Universidad de Medellín. /*ref*/Arango, J. M. (2003). Poesía completa. Editorial Universidad de Antioquia. /*ref*/Aricapa, R. (2015). Comuna 13: Crónica de una guerra urbana. Ediciones B. /*ref*/Blair, E., Grisales, M. y Muñoz, A. (2009). Conflictividades urbanas vs. «guerra» urbana: otra «clave» para leer el conflicto en Medellín. 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