Memory and history: The political fragility of memory

This article aims to show how a political anthropology of historicity is configured in the relationship between memory and history. Paul Ricoeur’s work allows us to explore, in a her­meneutic way, the consequences of the relationship between time as historicity and action as politics in order to, dr...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Bravo León, Fernando
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2021
Acceso en línea:https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/17861
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description This article aims to show how a political anthropology of historicity is configured in the relationship between memory and history. Paul Ricoeur’s work allows us to explore, in a her­meneutic way, the consequences of the relationship between time as historicity and action as politics in order to, draw all the derivations of the past opening, the affirmation of the ini­tiative in the present and the open hopes in the future full of possibilities that the imagination opens as a rupture of fatality.
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institution Ciudad Paz-ando (RCP)
language Español
publishDate 2021
publisher Universidad Distrital Francisco José de Caldas
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spelling cpaz-article-178612021-10-12T22:27:52Z Memory and history: The political fragility of memory La memoria y la historia: La fragilidad política del recuerdo Bravo León, Fernando Historicity politics memory history phenomenology hermeneutics Historicidad política memoria historia fenomenología hermenéutica This article aims to show how a political anthropology of historicity is configured in the relationship between memory and history. Paul Ricoeur’s work allows us to explore, in a her­meneutic way, the consequences of the relationship between time as historicity and action as politics in order to, draw all the derivations of the past opening, the affirmation of the ini­tiative in the present and the open hopes in the future full of possibilities that the imagination opens as a rupture of fatality. Este artículo pretende mostrar cómo en la relación de memoria e historia se configura una antropología política de la historicidad a través del análisis de la obra de Paul Ricoeur que permite explorar, de manera hermenéutica, las consecuencias de la relación del tiempo como historicidad y de la acción como política, de tal manera que, en los intersticios de la in­terpretación, sea posible sacar todas las derivaciones de la apertura del pasado, la afirmación de la iniciativa en el presente y de las esperanzas abiertas en el futuro lleno de posibilidades que la imaginación abre como ruptura de la fatalidad.   Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2021-09-09 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/octet-stream https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/17861 10.14483/2422278X.17861 Ciudad Paz-Ando; Vol. 14 No. 2 (2021): junio - diciembre. De vuelta a la normalidad en Colombia: ¿Qué pasó con la paz?; 92-104 Ciudad Paz-ando; Vol. 14 Núm. 2 (2021): junio - diciembre. De vuelta a la normalidad en Colombia: ¿Qué pasó con la paz?; 92-104 2422-278X 2011-5253 spa https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/17861/17543 https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/17861/17553 /*ref*/Arendt, H. (1994). La condición Humana, Paidós. /*ref*/Arendt, H. (1995). De la historia a la acción, Paidós. /*ref*/Begué, M. F. (2002). Paul Ricoeur: la poética del sí mismo, Editorial Biblos. /*ref*/Domingo, M. (2011). Fenomenología y política en Paul Rioceur, Investigaciones Fenomenológicas, (3). /*ref*/García, J. (1985). De la hermenéutica semiológica a la semántica. El camino de Paul Ricoeur in Sobre hermenéutica. Estudios Filosóficos, (95). /*ref*/Heidegger, M. (2006), Ser y Tiempo, Trotta. /*ref*/MacIntyre, A. (1992). Tres versiones rivales de la ética, Rialp. /*ref*/Ricoeur, P. (1949). Husserl et le sens de l'histoire. Revue de Métaphysique et de Morale, 54(3/4), 280-316. /*ref*/Ricoeur, P. (1955). Histoire et verité (Historia y Verdad.). Le Seuil. /*ref*/Ricoeur, P. (1985). Temps et récit. Tome III: Le temps raconté, Le Seuil. /*ref*/Ricoeur, P. (1998). La marque du passé. Revue de metaphysique et de morale, (1), 7-32. /*ref*/Ricoeur, P. (1999). La lectura del tiempo pasado. Arrecife. /*ref*/Ricoeur, P. (2000). La mémoire, l'histoire, l'oubli. Seuil. /*ref*/Ricoeur, P. (2002). Del Texto a la acción, Fondo de Cultura Económica. /*ref*/Ricoeur, P. (2003). La mémoire source et fin de L'histoire en la Accademia Nazionale dei Lincei. [Conferencia]. Roma, Italia. /*ref*/Ricoeur, P. (2004a). La memoria, la historia, el olvido (A. Neira, Trad.). Fondo de Cultura Económica. /*ref*/Ricoeur, P. (2004b). Husserl y el sentido de la historia. Acta Fenomenológica Latinoamericana, (2). /*ref*/Ricoeur, P. (2006). Mémoire, Histoire, Oubli. [Conferencia]. Esprit. https://doi.org/10.3917/espri.0603.0020 /*ref*/Ricoeur, P. (2009). Educación y política. Prometeo. /*ref*/Ricoeur, P. (2010). La memoria, la historia, el olvido (2da ed.). Trotta. /*ref*/Serrano, Enrique, (1999). Consenso y conflicto Schimitt, Arendt. Centro de Estudios de Política comparada. Derechos de autor 2021 Ciudad Paz-ando https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
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