Geopolitics of emotions. Narratives of teachers about armed conflict and peace building in school

This article intends to reflect on the role of emotions in the permanence of the armed conflict and in the construction of peace from school, initially an exploration is made of the concepts of political emotions, geopolitics and armed conflict, then refers to the narrative as a form of social resea...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Peña Castellanos, Marcela
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2017
Acceso en línea:https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/12798
_version_ 1782345090540240896
author Peña Castellanos, Marcela
author_facet Peña Castellanos, Marcela
author_sort Peña Castellanos, Marcela
collection Revista
description This article intends to reflect on the role of emotions in the permanence of the armed conflict and in the construction of peace from school, initially an exploration is made of the concepts of political emotions, geopolitics and armed conflict, then refers to the narrative as a form of social research and, finally, reference is made to the context and pedagogical alternatives devised by the teachers to promote an education for peace.
format Revistas
id cpaz-article-12798
institution Ciudad Paz-ando (RCP)
language Español
publishDate 2017
publisher Universidad Distrital Francisco José de Caldas
record_format ojs
spelling cpaz-article-127982019-02-04T17:17:48Z Geopolitics of emotions. Narratives of teachers about armed conflict and peace building in school Geopolítica de las emociones. Narrativas de maestras sobre conflicto armado y construcción de paz en la escuela Peña Castellanos, Marcela armed conflict emotions geopolitics peace school conflicto armado emociones escuela geopolítica paz This article intends to reflect on the role of emotions in the permanence of the armed conflict and in the construction of peace from school, initially an exploration is made of the concepts of political emotions, geopolitics and armed conflict, then refers to the narrative as a form of social research and, finally, reference is made to the context and pedagogical alternatives devised by the teachers to promote an education for peace. Este artículo pretende realizar una reflexión en torno al papel de las emociones en la permanencia del conflicto armado y en la construcción de paz desde la escuela; en este sentido, inicialmente se realiza una exploración sobre los conceptos de emociones políticas, geopolítica y conflicto armado, después se alude a la narrativa como forma de investigación social y para finalizar se hace referencia al contexto y a las alternativas pedagógicas ideadas por las maestras con el fin de promover una educación para la paz. Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2017-12-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/12798 10.14483/2422278X.12798 Ciudad Paz-Ando; Vol. 10 No. 2 (2017): Julio - diciembre. Diez años comprometidos con la construcción de paz; 54-61 Ciudad Paz-ando; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Julio - diciembre. Diez años comprometidos con la construcción de paz; 54-61 2422-278X 2011-5253 spa https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/12798/13530 /*ref*/Barthes, R. (2001). Introducción al análisis estructural del relato. México: Ediciones Coyoacán. /*ref*/Centro Nacional de Memoria Histórica. (2016). La justicia que demanda memoria. Las víctimas del Bloque Calima en el suroccidente colombiano. Bogotá D.C.: Autor. /*ref*/Maíz, R. (2010). La hazaña de la razón: la exclusión fundacional de las emociones en la teoría política moderna. Revista de estudios políticos, 149, 11-45. /*ref*/Moisi, D. (2010). La geopolítica de las emociones: como las culturas del miedo, la humillación y la esperanza están reconfirmando el mundo. Bogotá D.C.: Grupo Editorial Norma. /*ref*/Nussbaum, M. (2014). Emociones políticas. Porque el amor es importante para la justicia. España: Editorial Paidós. /*ref*/Ricœur, P. (2004), La memoria, la historia, el olvido. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica. Derechos de autor 2017 Ciudad paz-ando
spellingShingle Peña Castellanos, Marcela
Geopolitics of emotions. Narratives of teachers about armed conflict and peace building in school
title Geopolitics of emotions. Narratives of teachers about armed conflict and peace building in school
title_full Geopolitics of emotions. Narratives of teachers about armed conflict and peace building in school
title_fullStr Geopolitics of emotions. Narratives of teachers about armed conflict and peace building in school
title_full_unstemmed Geopolitics of emotions. Narratives of teachers about armed conflict and peace building in school
title_short Geopolitics of emotions. Narratives of teachers about armed conflict and peace building in school
title_sort geopolitics of emotions. narratives of teachers about armed conflict and peace building in school
url https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/12798