The theater, an educational alternative to promote a culture of peace in the IERD Andes

This article presents an investigation results about the incidence that the practice of the theater can have inside the school in order to foment the peace culture in ninth grade students of Institución Educativa Rural Departamental Andes, a San Bernardo’s school in Cundinamarca; based on theoretica...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Posso R, Patricia, Mejía A., Matilde Inés, Prado E., Oscar Andres, Quiceno, Luis Giovanni
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2017
Acceso en línea:https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/11695
_version_ 1782345084372516864
author Posso R, Patricia
Mejía A., Matilde Inés
Prado E., Oscar Andres
Quiceno, Luis Giovanni
author_facet Posso R, Patricia
Mejía A., Matilde Inés
Prado E., Oscar Andres
Quiceno, Luis Giovanni
author_sort Posso R, Patricia
collection Revista
description This article presents an investigation results about the incidence that the practice of the theater can have inside the school in order to foment the peace culture in ninth grade students of Institución Educativa Rural Departamental Andes, a San Bernardo’s school in Cundinamarca; based on theoretical and conceptual arguments and the result of an applied pedagogical proposal, based on the theater. Methodology used was Investigación acción pedagógica, which proved that the theater can be used as a didactic instrument to improve the coexistence relations, and strength the main values to achieve a peace culture.
format Revistas
id cpaz-article-11695
institution Ciudad Paz-ando (RCP)
language Español
publishDate 2017
publisher Universidad Distrital Francisco José de Caldas
record_format ojs
spelling cpaz-article-116952019-02-04T17:17:17Z The theater, an educational alternative to promote a culture of peace in the IERD Andes El teatro, una alternativa pedagógica para fomentar la cultura de paz en la IERD Andes Posso R, Patricia Mejía A., Matilde Inés Prado E., Oscar Andres Quiceno, Luis Giovanni alternativa pedagógica cultura de paz teatro educación arte comunicación culture of peace pedagogical alternative theater This article presents an investigation results about the incidence that the practice of the theater can have inside the school in order to foment the peace culture in ninth grade students of Institución Educativa Rural Departamental Andes, a San Bernardo’s school in Cundinamarca; based on theoretical and conceptual arguments and the result of an applied pedagogical proposal, based on the theater. Methodology used was Investigación acción pedagógica, which proved that the theater can be used as a didactic instrument to improve the coexistence relations, and strength the main values to achieve a peace culture. El artículo presenta los resultados de investigación sobre de la incidenciade la práctica del teatro al interior de la escuela, para fomentar la culturade paz en los estudiantes de grado noveno de la Institución EducativaRural Departamental Andes, un colegio del Municipio de San Bernardo –Cundinamarca; a partir de argumentos teóricos y conceptuales, así comoel resultado de una propuesta pedagógica aplicada, centrada en el teatro.La metodología utilizada fue investigación-acción pedagógica, mediantela cual se comprobó que el teatro sirve como un instrumento didácticopara mejorar las relaciones de convivencia y el fortalecimiento de valoresesenciales para lograr una cultura de paz. Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2017-07-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/11695 10.14483/2422278X.11695 Ciudad Paz-Ando; Vol. 10 No. 1 (2017): Enero - junio. El posacuerdo: Hacia la construcción de una paz multidimensional; 68-81 Ciudad Paz-ando; Vol. 10 Núm. 1 (2017): Enero - junio. El posacuerdo: Hacia la construcción de una paz multidimensional; 68-81 2422-278X 2011-5253 spa https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/11695/12853 /*ref*/Assaél, J., Scherping, G. y Pavez, J. (2011). Rol sindical y docente en la renovación pedagógica. En Naso, Ed., & I. d. Latina (Ed.). Una pedagogía alternativa en defensa de la escuela pública, 1. (pp.5-24). Nasso: San José. Recuperado de http://www.ei-ie-al.org/publicaciones/modulos1y2_web.pdf /*ref*/Boal, A. (2002). juegos para actores y no actores. Barcelona: Alba editorial. /*ref*/Cacopardo, A. (2011). Una pedagogía alternativa en defensa de la escuela pública. En Naso, Ed., & I. d. Latina (Ed.). Una pedagogía alternativa en defensa de la escuela pública, 1. (pp.5-24). Nasso: San José. Recuperado de http://www.ei-ie-al.org/publicaciones/modulos1y2_web.pdf /*ref*/Cañas, T. (2009). Didáctica de la expresión dramática, una aproximación a la dinámica teatral en el aula. Barcelona: Octaedro. /*ref*/Corredor, A. (2015). Hic et nunc: el cuerpo en la educación. Una experiencia de teatro en el aula para el aquí y el ahora. Educación y ciudad, 28, 49-55. /*ref*/Cutillas, S. (2005). La enseñanza de la dramatización y el teatro: Propuesta didáctica para la enseñanza secundaria. Valencia: Servei de Publicacions. /*ref*/Fisas, V. (2011). Educar para una cultura de paz. Barcelona: Escola de cultura de Pau. /*ref*/Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Mexico: Grupo Editorial siglo XXl. /*ref*/Garcia, S. (2002). teoria y practica del teatro vol. Bogota, Colombia: Ediciones teatro la candelaria. /*ref*/Gual, C. G. (2005). Democracia, teatro y educación en la Atenas clásica (pp. 1-15). Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de http://antiqua.gipuzkoakultura.net/pdf/gual2.pdf /*ref*/Motos, T. (2009). El teatro en la educación secundaria: Fundamentos y retos. Revista Creatividad y Sociedad, 14, 2-35. Recuperado de http://centroderecursos.alboan.org/ebooks/0000/0847/5_APY_REE_2.pdf /*ref*/Nuñez, C., y Navarro, S. (2007). Dramatización y educación: aspectos teóricos. Teor. educ. 19, 225-252. Recuperado de https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/71846/1/Dramatizacion_y_educacion_aspectos_teori.pdf /*ref*/Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1999) Resoluciones Aprobadas por la Asamblea General de las Naciones Unidas. Declaración y Programa de Acción sobre una Cultura de Paz. Recuperado de http://fund-culturadepaz.org/DECLARACIONES%20RESOLUCIONES/Declaracion%20Cdpaz%20Esp.pdf /*ref*/Restrepo, B. (2002). Una variante pedagógica de la investigación-acción educativa. OEI-Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado de http://rieoei.org/inv_edu12.htm /*ref*/Robinson, K., y Arónica, L. (2015). Escuelas creativas. Editorial Grijalbo: Colombia /*ref*/Tuvilla, R. (2006). I Jornadas de Cooperación Educativa con Iberoamérica sobre Educación y Cultura para la Paz. /*ref*/UNESCO. (2015). Replantear la educación. Ediciones Unesco. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002326/232697s.pdf /*ref*/Velandia, M . (2015). Estrategias comunicativas interpersonales en la práctica docente. Bogotá, D.C.: Universidad Cooperativa de Colombia. /*ref*/Vigotski, L. (2003). La imaginación y el arte en la infancia. Madrid: Akal. Derechos de autor 2017 Ciudad Paz-ando
spellingShingle Posso R, Patricia
Mejía A., Matilde Inés
Prado E., Oscar Andres
Quiceno, Luis Giovanni
The theater, an educational alternative to promote a culture of peace in the IERD Andes
title The theater, an educational alternative to promote a culture of peace in the IERD Andes
title_full The theater, an educational alternative to promote a culture of peace in the IERD Andes
title_fullStr The theater, an educational alternative to promote a culture of peace in the IERD Andes
title_full_unstemmed The theater, an educational alternative to promote a culture of peace in the IERD Andes
title_short The theater, an educational alternative to promote a culture of peace in the IERD Andes
title_sort theater, an educational alternative to promote a culture of peace in the ierd andes
url https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/11695