The use of serious games as an interactive tool to strengthen the meaningful learning of peace education
The article analyzes the use of serious games as an interactive tool that contributes to meaningful learning to the thematic proposed by subject of peace. It was regulated in Colombia by the statute 1732, 2014. Through serious games, it is possible to build contexts which emphasize on active and mea...
Autores principales: | , |
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Formato: | Revistas |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Distrital Francisco José de Caldas
2017
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Acceso en línea: | https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/11640 |
_version_ | 1782345083586084864 |
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author | Bravo Sánchez, Flor Ángela Ruiz Gómez, Linda Johana |
author_facet | Bravo Sánchez, Flor Ángela Ruiz Gómez, Linda Johana |
author_sort | Bravo Sánchez, Flor Ángela |
collection | Revista |
description | The article analyzes the use of serious games as an interactive tool that contributes to meaningful learning to the thematic proposed by subject of peace. It was regulated in Colombia by the statute 1732, 2014. Through serious games, it is possible to build contexts which emphasize on active and meaningful learning from different thematic of subjects of peace. Furthermore, a revision of serious games and some educational experiences with them are described. After that, its relevance with the subject is presented. Additionally, a lesson plan of a serious game is given to promote the respectful and pacific coexistence. Finally, some suggestions about the use of serious games are given during the process of teaching and learning of subjects of peace. |
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id | cpaz-article-11640 |
institution | Ciudad Paz-ando (RCP) |
language | Español |
publishDate | 2017 |
publisher | Universidad Distrital Francisco José de Caldas |
record_format | ojs |
spelling | cpaz-article-116402019-02-04T17:17:48Z The use of serious games as an interactive tool to strengthen the meaningful learning of peace education Uso de los juegos serios como una herramienta interactiva para el aprendizaje significativo de la cátedra de la paz Bravo Sánchez, Flor Ángela Ruiz Gómez, Linda Johana active learning citizenship education education educational and simulation games human computer interface peacemaking aprendizaje activo educación ciudadana educación hombre-máquina educación juegos de simulación juegos educativos restablecimiento de la paz Educación Computación Sociología The article analyzes the use of serious games as an interactive tool that contributes to meaningful learning to the thematic proposed by subject of peace. It was regulated in Colombia by the statute 1732, 2014. Through serious games, it is possible to build contexts which emphasize on active and meaningful learning from different thematic of subjects of peace. Furthermore, a revision of serious games and some educational experiences with them are described. After that, its relevance with the subject is presented. Additionally, a lesson plan of a serious game is given to promote the respectful and pacific coexistence. Finally, some suggestions about the use of serious games are given during the process of teaching and learning of subjects of peace. El artículo analiza el uso de los juegos serios como una herramienta interactiva que contribuya al aprendizaje significativo de las temáticas propuestas para la Cátedra de la Paz, reglamentada en Colombia por la Ley 1732 del 2014; a través de los juegos serios se pueden construir contextos que enfaticen el aprendizaje activo y significativo de las diferentes temáticas de la cátedra. Se presenta también una revisión de los videojuegos educativos existentes, se mencionan algunas experiencias educativas con los juegos serios y posteriormente se habla de su pertinencia con las temáticas de la cátedra. Además, se muestra un ejemplo de aplicación de un juego serio para promover la convivencia pacífica y respetuosa. Finalmente, se brindan sugerencias sobre el uso de los juegos serios en el proceso de enseñanza y aprendizaje de la Cátedra de la Paz. Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2017-12-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/11640 10.14483/2422278X.11640 Ciudad Paz-Ando; Vol. 10 No. 2 (2017): Julio - diciembre. Diez años comprometidos con la construcción de paz; 7-18 Ciudad Paz-ando; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Julio - diciembre. Diez años comprometidos con la construcción de paz; 7-18 2422-278X 2011-5253 spa https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/11640/13377 /*ref*/3909 LLC. (2013). Papers, Please. Recuperado de http://papersplea.se/ /*ref*/Agencia de Noticias UN. (30 de julio de 2015). Videojuego promueve cuidado del río Chinchiná. 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