Pedagogical practices in an armed conflict context

This investigation presents the discoveries obtained from the reflection on the pedagogical practices in basic primary in a context of armed conflict during the 1990’s and the 2000’s in the municipality of Socotá, Boyacá, carried out from the oral reconstruction and the memory of actors. The outline...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Bello Balcárcel, Elcy, Díaz Salinas, Sully Constanza, Rincón Bello, Yenny
Formato: Revistas
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2016
Acceso en línea:https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/10072
_version_ 1782345072688234496
author Bello Balcárcel, Elcy
Díaz Salinas, Sully Constanza
Rincón Bello, Yenny
author_facet Bello Balcárcel, Elcy
Díaz Salinas, Sully Constanza
Rincón Bello, Yenny
author_sort Bello Balcárcel, Elcy
collection Revista
description This investigation presents the discoveries obtained from the reflection on the pedagogical practices in basic primary in a context of armed conflict during the 1990’s and the 2000’s in the municipality of Socotá, Boyacá, carried out from the oral reconstruction and the memory of actors. The outlined objectives describe the sociopolitical context and the school environment in which the internal armed conflict was developed, and establish the forms taken by the teacher’s pedagogical practices, to, then, describe their sense and their meaning. This paper is framed within an investigative design based on the formulation of narratives, allowing the comprehension of the pedagogical practices based on two techniques: the first one approaches the analysis of stories like a tool for the contextualization of the armed conflict, and the second one, turns to the semi-structured interview to establish the forms taken by the teacher’s pedagogical practices.
format Revistas
id cpaz-article-10072
institution Ciudad Paz-ando (RCP)
language Español
publishDate 2016
publisher Universidad Distrital Francisco José de Caldas
record_format ojs
spelling cpaz-article-100722020-06-29T22:15:42Z Pedagogical practices in an armed conflict context Prácticas pedagógicas en contexto de conflicto armado Bello Balcárcel, Elcy Díaz Salinas, Sully Constanza Rincón Bello, Yenny conflicto armado prácticas pedagógicas escuela docencia This investigation presents the discoveries obtained from the reflection on the pedagogical practices in basic primary in a context of armed conflict during the 1990’s and the 2000’s in the municipality of Socotá, Boyacá, carried out from the oral reconstruction and the memory of actors. The outlined objectives describe the sociopolitical context and the school environment in which the internal armed conflict was developed, and establish the forms taken by the teacher’s pedagogical practices, to, then, describe their sense and their meaning. This paper is framed within an investigative design based on the formulation of narratives, allowing the comprehension of the pedagogical practices based on two techniques: the first one approaches the analysis of stories like a tool for the contextualization of the armed conflict, and the second one, turns to the semi-structured interview to establish the forms taken by the teacher’s pedagogical practices. Esta investigación revela los hallazgos obtenidos acerca de la reflexión sobre las prácticas pedagógicas de docentes en básica primaria, en un contexto de conflicto armado durante los años 1990 al 2000 en el municipio de Socotá´- Boyacá, realizado a partir de la reconstrucción oral y la memoria de actores. Los objetivos planteados describen el contexto sociopolítico y escolar en el cual se desarrolló el conflicto armado interno, establecen las formas que adoptaron las prácticas pedagógicas de los docentes de zona rural, para luego describir el significado y sentido de las mismas. Se enmarca a partir de un diseño investigativo fundamentado en el planteamiento de narrativas, permitiendo la comprensión de las prácticas pedagógicas a partir de dos técnicas: la primera, aborda el análisis de relatos como herramienta para la contextualización del conflicto armado, la segunda, recurre a la entrevista semi-estructurada, para establecer las formas que adoptaron las prácticas pedagógicas de los docentes.    Universidad Distrital Francisco José de Caldas 2016-07-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/10072 10.14483/udistrital.jour.cpaz.2015.2.a08 Ciudad Paz-Ando; Vol. 8 No. 2 (2015): General issues; 141-157 Ciudad Paz-ando; Vol. 8 Núm. 2 (2015): Julio - diciembre. Temas varios; 141-157 2422-278X 2011-5253 spa https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/10072/11648 /*ref*/Andrade, N. (2008). ESTRATEGIAS DOCENTES COMO PRÁCTICA DE LA TEORÍA PEDAGÓGICA. CONHISREMI, Revista Universitaria de Investigación y Diálogo Académico, Volumen 4, Número 3, 1-15. Aristizabal, C. B. (2008). Metodología de investigación, guía didáctica y modulo. Colombia: Fundación Universitaria Luis Amigo. Bolivar, Fernández, D. (2011). Revista Electrónica de Investigación. Recuperado el 25 de mayo de 2011, de ¿De nobis ipsis silemus? Epistemología de la investigación biografica narrativa en educación: htpp://redie.uabc.uabc.mx/vol4no1/contenido-bolivar.html. Carvajal , M. S. (7 de enero de 2006). Colombia Aprende. Recuperado el 10 de noviembre de 2011, de mediateca: http://www.colombiaaprende.edu.co/htm/,ediateca/1607/articles-84310_archivo pdf Cruz Roja Colombiana. (1998). CIRC. Recuperado el 25 de junio de 2013, de Comentario adicional del protocolo deGinebraII:http://www.icrc.org/spa/resources/documents/misc/protocolo-ii.htm Corporación Arco Iris. (2007). Monografía política electoral.Departamento de Boyacá 1997-2007. Bogotá: Fourfundation. DANE. (2005). Censo de Población por municipio. Bogotá. Diaz, M. (2006). Revista Pedagogía y Saberes. Derechos de autor 2016 Ciudad Paz-ando
spellingShingle Bello Balcárcel, Elcy
Díaz Salinas, Sully Constanza
Rincón Bello, Yenny
Pedagogical practices in an armed conflict context
title Pedagogical practices in an armed conflict context
title_full Pedagogical practices in an armed conflict context
title_fullStr Pedagogical practices in an armed conflict context
title_full_unstemmed Pedagogical practices in an armed conflict context
title_short Pedagogical practices in an armed conflict context
title_sort pedagogical practices in an armed conflict context
url https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/10072