Algunos conceptos para una perspectiva optimista de vivir la ciudad
The main thesis supported in this article is that the city environment can not be seen as the focus of diseases, psychological dis tress and social problems. Rather, experi encing the city should be studied as a positive experience where the city and par ticularly the public places should be take...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | info:eu-repo/semantics/article |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad del Rosario
2010
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.urosario.edu.co/index.php/territorios/article/view/6012 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/96446 |
_version_ | 1782339885883981824 |
---|---|
author | Páramo, Pablo |
author_facet | Páramo, Pablo |
author_sort | Páramo, Pablo |
collection | Repositorio |
description | The main thesis supported in this article is that the city environment can not be seen as the focus of diseases, psychological dis tress and social problems. Rather, experi encing the city should be studied as a positive experience where the city and par ticularly the public places should be taken as opportunities for growing and learning. The article presents a series of concepts to grasp the transactions individuals have with their city environment. These concepts are intended to explain how people behave in the public space and contribute to create urban identity. It is proposed that concepts such as place, urban identity, environmen tal control and educating city can be taken in consideration for educational purposes and urban planning in the forthcoming mega-cities. |
format | info:eu-repo/semantics/article |
id | clacso-CLACSO96446 |
institution | CLACSO, Repositorio Digital |
language | Español |
publishDate | 2010 |
publisher | Universidad del Rosario |
record_format | greenstone |
spelling | clacso-CLACSO964462022-03-22T19:01:46Z Algunos conceptos para una perspectiva optimista de vivir la ciudad Páramo, Pablo lugar aprendizaje de reglas psicología ambiental control ambiental ciudad educadora identidad urbana. The main thesis supported in this article is that the city environment can not be seen as the focus of diseases, psychological dis tress and social problems. Rather, experi encing the city should be studied as a positive experience where the city and par ticularly the public places should be taken as opportunities for growing and learning. The article presents a series of concepts to grasp the transactions individuals have with their city environment. These concepts are intended to explain how people behave in the public space and contribute to create urban identity. It is proposed that concepts such as place, urban identity, environmen tal control and educating city can be taken in consideration for educational purposes and urban planning in the forthcoming mega-cities. La tesis principal defendida en este artículo es que en lugar de estudiar la ciudad como una fuente de enfermedades, de estrés psi cológico ode problemas sociales debería ser estudiada como una experiencia positiva que ofrece oportunidades para el crecimiento individual y el aprendizaje. Este artículo desarrolla una serie de conceptos que reco gen las transacciones que tienen los indivi duos con el ambiente de la ciudad. Los conceptos propuestos se formulan con el fin de explicar la manera como la gente se com porta en el espacio público y contribuyen a crear su identidad urbana. Se propone que conceptos tales como lugar, control am biental, y ciudad educadora puedan ser tenidos en cuenta como educativos y de planeación urbana de las mega/ ciudades que se avecinan en el presente siglo. 2010-05-26 2022-03-22T19:01:46Z 2022-03-22T19:01:46Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://revistas.urosario.edu.co/index.php/territorios/article/view/6012 10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.6012 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/96446 spa https://revistas.urosario.edu.co/index.php/territorios/article/view/6012/3950 Derechos de autor 2017 Territorios application/pdf Universidad del Rosario Territorios; No. 10-11 (2003): (January-December) Social Construction of Territory Territorios; Núm. 10-11 (2003): (enero-diciembre) Construcción social del territorio 2215-7484 0123-8418 |
spellingShingle | lugar aprendizaje de reglas psicología ambiental control ambiental ciudad educadora identidad urbana. Páramo, Pablo Algunos conceptos para una perspectiva optimista de vivir la ciudad |
title | Algunos conceptos para una perspectiva optimista de vivir la ciudad |
title_full | Algunos conceptos para una perspectiva optimista de vivir la ciudad |
title_fullStr | Algunos conceptos para una perspectiva optimista de vivir la ciudad |
title_full_unstemmed | Algunos conceptos para una perspectiva optimista de vivir la ciudad |
title_short | Algunos conceptos para una perspectiva optimista de vivir la ciudad |
title_sort | algunos conceptos para una perspectiva optimista de vivir la ciudad |
topic | lugar aprendizaje de reglas psicología ambiental control ambiental ciudad educadora identidad urbana. |
url | https://revistas.urosario.edu.co/index.php/territorios/article/view/6012 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/96446 |