The ethics of public work and the impertinence of managerialism as a model of work organization in times of crisis

The pandemic context has become a critical test for policies guided by New Public Management (NPM). This perspective has promoted the outsourcing of the implementation of public policies and the installation of performance measurement instruments according to standards and results as a form of gover...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Vicente Sisto; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Lorena Ramírez-Casas del Valle; Universidad de las Américas, Chile, Lorena Núñez-Parra; PCentro de Investigación para la Educación Inclusiva. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Andrea López-Barraza; Centro de Investigación para la Educación Inclusiva. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Otros Autores: Subdirección de Centros e Investigación Asociativa (SCIA) de la Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (ANID), Centro CIE160009; de Fondecyt, Proyecto 1191015; y del Programa Iniciativa Científica Milenio de ANID (NCS17_ 007).
Formato:
Lenguaje:Español
Publicado: Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso 2021
Materias:
Acceso en línea:http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/2443
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80850
_version_ 1782338612888600576
author Vicente Sisto; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Lorena Ramírez-Casas del Valle; Universidad de las Américas, Chile
Lorena Núñez-Parra; PCentro de Investigación para la Educación Inclusiva. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Andrea López-Barraza; Centro de Investigación para la Educación Inclusiva. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
author2 Subdirección de Centros e Investigación Asociativa (SCIA) de la Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (ANID), Centro CIE160009; de Fondecyt, Proyecto 1191015; y del Programa Iniciativa Científica Milenio de ANID (NCS17_ 007).
author_facet Subdirección de Centros e Investigación Asociativa (SCIA) de la Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (ANID), Centro CIE160009; de Fondecyt, Proyecto 1191015; y del Programa Iniciativa Científica Milenio de ANID (NCS17_ 007).
Vicente Sisto; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Lorena Ramírez-Casas del Valle; Universidad de las Américas, Chile
Lorena Núñez-Parra; PCentro de Investigación para la Educación Inclusiva. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Andrea López-Barraza; Centro de Investigación para la Educación Inclusiva. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
author_sort Vicente Sisto; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
collection Repositorio
description The pandemic context has become a critical test for policies guided by New Public Management (NPM). This perspective has promoted the outsourcing of the implementation of public policies and the installation of performance measurement instruments according to standards and results as a form of government of public action. Considering that Chile has been identified as an emblematic case of the installation of this type of policies, this study analyzed the performance and effects of these policies on the organization of work in two specific fields-education and protection policies for children and adolescents-, in the context of the COVID-19 Pandemic, based on the narrations of its workers. 40 interviews were conducted, which were analyzed from a discursive perspective. The results show that participants revealed a sense and organization of work aligned to what researchers have called the ethics of public work, denouncing the inappropriateness of the prescriptions of the NPM instruments. The actors reveal orientation to others and collaborative work under collectively constructed norms, as fundamental supports of a pertinent public action.    
format
id clacso-CLACSO80850
institution CLACSO, Repositorio Digital
language Español
publishDate 2021
publisher Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
record_format greenstone
spelling clacso-CLACSO808502022-03-22T15:12:41Z The ethics of public work and the impertinence of managerialism as a model of work organization in times of crisis La ética de lo público y la impertinencia del managerialismo como modelo de organización del trabajo en tiempos de crisis Vicente Sisto; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso Lorena Ramírez-Casas del Valle; Universidad de las Américas, Chile Lorena Núñez-Parra; PCentro de Investigación para la Educación Inclusiva. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso Andrea López-Barraza; Centro de Investigación para la Educación Inclusiva. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso Subdirección de Centros e Investigación Asociativa (SCIA) de la Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (ANID), Centro CIE160009; de Fondecyt, Proyecto 1191015; y del Programa Iniciativa Científica Milenio de ANID (NCS17_ 007). Subdirección de Centros e Investigación Asociativa (SCIA) de la Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (ANID), Centro CIE160009; de Fondecyt, Proyecto 1191015; y del Programa Iniciativa Científica Milenio de ANID (NCS17_ 007). COVID-19; education; ethics of public work; New Public Management; protection policies for children and adolescents Covid 19; educación; ética del trabajo público; Nuevo Management Público; políticas de protección a niños, niñas y adolescentes The pandemic context has become a critical test for policies guided by New Public Management (NPM). This perspective has promoted the outsourcing of the implementation of public policies and the installation of performance measurement instruments according to standards and results as a form of government of public action. Considering that Chile has been identified as an emblematic case of the installation of this type of policies, this study analyzed the performance and effects of these policies on the organization of work in two specific fields-education and protection policies for children and adolescents-, in the context of the COVID-19 Pandemic, based on the narrations of its workers. 40 interviews were conducted, which were analyzed from a discursive perspective. The results show that participants revealed a sense and organization of work aligned to what researchers have called the ethics of public work, denouncing the inappropriateness of the prescriptions of the NPM instruments. The actors reveal orientation to others and collaborative work under collectively constructed norms, as fundamental supports of a pertinent public action.     El contexto de pandemia se ha constituido en prueba crítica para las políticas orientadas por el Nuevo Management Público (NMP). Esta perspectiva ha promovido la tercerización de la ejecución de políticas públicas y la instalación de instrumentos de medición del desempeño según estándares y resultados como forma de gobierno de la acción pública. Considerando que Chile ha sido señalado como caso emblemático de instalación de este tipo de políticas, esta investigación analiza la actuación y efectos de estas políticas en la organización del trabajo en dos campos específicos -educación y políticas de protección de niños, niñas y adolescentes-, en el contexto de la Pandemia COVID-19, a partir de los relatos de sus trabajadores. Se realizaron 40 entrevistas, que fueron analizadas desde una perspectiva discursiva. Los resultados muestran que los participantes relevan un sentido y organización del trabajo vinculada a lo que otros investigadores han denominado ética del trabajo público, denunciando la poca pertinencia de las prescripciones propias de los instrumentos del NMP. Los actores relevan orientación al otro y trabajo colaborativo bajo normas construidas colectivamente, como sostén de una acción pública pertinente.     2021-11-14 2022-03-22T15:12:41Z 2022-03-22T15:12:41Z http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/2443 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80850 es <p>The author/s grant exclusive license without temporary limit for the manuscript to be published in the journal Psicoperspectivas. Individual and Society, published by the Pontifical Catholic University of Valparaiso (Chile).</p><p>All manuscript will be published under the Creative Commons 4.0 International License.</p> Los artículos serán publicados bajo licencia <a title="CC BY Atribución 4.0 Internacional" href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es">Creative Commons 4.0 Internacional</a>. Los autores retienen sus derechos. <p>O(Os)/A(As) autores concedem licença exclusiva e sem limite de tempo para primeira publicação na Revista Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, editada com o respaldo da Escuela de Psicología da Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile).</p><p>O artigo sera publicado sob Licença <a class="action" style="text-decoration-line: none; font-size: 0.85em; text-transform: uppercase; font-weight: bold; font-family: Helvetica, ";Liberation Sans";, Arial, sans-serif; background-color: #d3d7cf; color: #871aaa !important;" href="http://creativecommons.org/" target="_new">CREATIVE COMMONS</a> 4.0 Internacional.</p> application/pdf text/xml Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso Psicoperspectivas: Individuo y Sociedad; Vol. 20, No. 3 (2021): Sección Temática: COVID-19: Desigualdades e Injusticias Sociales Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad; Vol. 20, No. 3 (2021): Sección Temática: COVID-19: Desigualdades e Injusticias Sociales Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad; Vol. 20, No. 3 (2021): Sección Temática: COVID-19: Desigualdades e Injusticias Sociales
spellingShingle COVID-19; education; ethics of public work; New Public Management; protection policies for children and adolescents
Covid 19; educación; ética del trabajo público; Nuevo Management Público; políticas de protección a niños, niñas y adolescentes
Vicente Sisto; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Lorena Ramírez-Casas del Valle; Universidad de las Américas, Chile
Lorena Núñez-Parra; PCentro de Investigación para la Educación Inclusiva. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Andrea López-Barraza; Centro de Investigación para la Educación Inclusiva. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
The ethics of public work and the impertinence of managerialism as a model of work organization in times of crisis
title The ethics of public work and the impertinence of managerialism as a model of work organization in times of crisis
title_full The ethics of public work and the impertinence of managerialism as a model of work organization in times of crisis
title_fullStr The ethics of public work and the impertinence of managerialism as a model of work organization in times of crisis
title_full_unstemmed The ethics of public work and the impertinence of managerialism as a model of work organization in times of crisis
title_short The ethics of public work and the impertinence of managerialism as a model of work organization in times of crisis
title_sort ethics of public work and the impertinence of managerialism as a model of work organization in times of crisis
topic COVID-19; education; ethics of public work; New Public Management; protection policies for children and adolescents
Covid 19; educación; ética del trabajo público; Nuevo Management Público; políticas de protección a niños, niñas y adolescentes
url http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/2443
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80850