Governed by numbers: Financing as a form of government of the university in Chile

In the context of the new models of public management, this article studies financing mechanisms linked to standards and indicators as forms of government at a distance. The case of the Chilean university system is considered by means of two studies. The first analyzes the official discourse contain...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Vicente Sisto; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Centro de Investigación para una Educación Inclusiva
Otros Autores: ondo Nacional para el Desarrollo Científico y Tecnológico de Chile a través del Proyecto Fondecyt 1151209, y del Programa de Investigación Asociativa del Consejo Nacional para el Desarrollo de la Ciencia y la Tecnología de Chile (PIA-CONICYT Proyecto CIE
Formato:
Lenguaje:Español
Publicado: Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso 2017
Materias:
Acceso en línea:http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/1086
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80683
_version_ 1782334628161388544
author Vicente Sisto; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Centro de Investigación para una Educación Inclusiva
author2 ondo Nacional para el Desarrollo Científico y Tecnológico de Chile a través del Proyecto Fondecyt 1151209, y del Programa de Investigación Asociativa del Consejo Nacional para el Desarrollo de la Ciencia y la Tecnología de Chile (PIA-CONICYT Proyecto CIE
author_facet ondo Nacional para el Desarrollo Científico y Tecnológico de Chile a través del Proyecto Fondecyt 1151209, y del Programa de Investigación Asociativa del Consejo Nacional para el Desarrollo de la Ciencia y la Tecnología de Chile (PIA-CONICYT Proyecto CIE
Vicente Sisto; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Centro de Investigación para una Educación Inclusiva
author_sort Vicente Sisto; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Centro de Investigación para una Educación Inclusiva
collection Repositorio
description In the context of the new models of public management, this article studies financing mechanisms linked to standards and indicators as forms of government at a distance. The case of the Chilean university system is considered by means of two studies. The first analyzes the official discourse contained in 52 documents issued between 2010 and 2015 by national and sectorial authorities, addressing arguments and rhetorical constructions that support the implementation of these mechanisms. The University as an institution in debt to society emerges as the main discursive figure that justifies a financing conditioned by indicators, as a form of government. The second study descriptively analyzes 175 normative and procedural official documents issued between 2010 and 2015. A map emerges with the main indicators that, inserted in financing mechanisms, challenge the University, its actors and their daily work. These studies show that both the rhetoric that justifies as well as the instruments are part of an assembly that transforms the activity of the University and its actors into financeable, and therefore, governable objects, setting objectives and modeling their future.
format
id clacso-CLACSO80683
institution CLACSO, Repositorio Digital
language Español
publishDate 2017
publisher Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
record_format greenstone
spelling clacso-CLACSO806832022-03-22T15:12:30Z Governed by numbers: Financing as a form of government of the university in Chile Gobernados por números: El financiamiento como forma de gobierno de la universidad en Chile Vicente Sisto; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Centro de Investigación para una Educación Inclusiva ondo Nacional para el Desarrollo Científico y Tecnológico de Chile a través del Proyecto Fondecyt 1151209, y del Programa de Investigación Asociativa del Consejo Nacional para el Desarrollo de la Ciencia y la Tecnología de Chile (PIA-CONICYT Proyecto CIE Fondecyt, Proyecto 1151209. academic work; instruments; financialization; public policies; university Trabajo Académico; Universidad; Instrumentos; Financialización; Políticas Públicas In the context of the new models of public management, this article studies financing mechanisms linked to standards and indicators as forms of government at a distance. The case of the Chilean university system is considered by means of two studies. The first analyzes the official discourse contained in 52 documents issued between 2010 and 2015 by national and sectorial authorities, addressing arguments and rhetorical constructions that support the implementation of these mechanisms. The University as an institution in debt to society emerges as the main discursive figure that justifies a financing conditioned by indicators, as a form of government. The second study descriptively analyzes 175 normative and procedural official documents issued between 2010 and 2015. A map emerges with the main indicators that, inserted in financing mechanisms, challenge the University, its actors and their daily work. These studies show that both the rhetoric that justifies as well as the instruments are part of an assembly that transforms the activity of the University and its actors into financeable, and therefore, governable objects, setting objectives and modeling their future. En el contexto de los nuevos modelos de gestión pública, este artículo estudia los mecanismos de financiamiento vinculados a estándares e indicadores como formas de gobierno a distancia. Se toma el caso del sistema universitario chileno mediante dos estudios. El primero analiza el discurso oficial contenido en 52 documentos emitidos entre 2010 y 2015 por autoridades nacionales y sectoriales, abordando argumentos y construcciones retóricas que sustentan la implantación de estos mecanismos. La Universidad como ‘institución en deuda con la sociedad' emerge como principal figura discursiva que justifica un financiamiento condicionado por indicadores, como forma de gobierno. El segundo estudio analiza descriptivamente 175 documentos oficiales de carácter normativo y procedimental emitidos entre 2010 y 2015, de lo cual emerge un mapa con los principales indicadores que, insertos en mecanismos de financiamiento, interpelan a la Universidad, sus actores y su trabajo cotidiano. Mediante estos estudios se muestra cómo retóricas que justifican e instrumentos son parte de un ensamblaje que transforma la actividad de la Universidad y sus actores en objetos financiables, y, por ello, gobernables, instalando objetivos y modelando su devenir.     2017-11-15 2022-03-22T15:12:30Z 2022-03-22T15:12:30Z http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/1086 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80683 es <p>The author/s grant exclusive license without temporary limit for the manuscript to be published in the journal Psicoperspectivas. Individual and Society, published by the Pontifical Catholic University of Valparaiso (Chile).</p><p>All manuscript will be published under the Creative Commons 4.0 International License.</p> Los artículos serán publicados bajo licencia <a title="CC BY Atribución 4.0 Internacional" href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es">Creative Commons 4.0 Internacional</a>. Los autores retienen sus derechos. <p>O(Os)/A(As) autores concedem licença exclusiva e sem limite de tempo para primeira publicação na Revista Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, editada com o respaldo da Escuela de Psicología da Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile).</p><p>O artigo sera publicado sob Licença <a class="action" style="text-decoration-line: none; font-size: 0.85em; text-transform: uppercase; font-weight: bold; font-family: Helvetica, ";Liberation Sans";, Arial, sans-serif; background-color: #d3d7cf; color: #871aaa !important;" href="http://creativecommons.org/" target="_new">CREATIVE COMMONS</a> 4.0 Internacional.</p> application/pdf text/xml Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso Psicoperspectivas: Individuo y Sociedad; Vol. 16, No. 3 (2017): Estudios de Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS), Prácticas psi y modos de producción de subjetividad; 64-75 Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad; Vol. 16, No. 3 (2017): Estudios de Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS), Prácticas psi y modos de producción de subjetividad; 64-75 Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad; Vol. 16, No. 3 (2017): Estudios de Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS), Prácticas psi y modos de producción de subjetividad; 64-75
spellingShingle academic work; instruments; financialization; public policies; university
Trabajo Académico; Universidad; Instrumentos; Financialización; Políticas Públicas
Vicente Sisto; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Centro de Investigación para una Educación Inclusiva
Governed by numbers: Financing as a form of government of the university in Chile
title Governed by numbers: Financing as a form of government of the university in Chile
title_full Governed by numbers: Financing as a form of government of the university in Chile
title_fullStr Governed by numbers: Financing as a form of government of the university in Chile
title_full_unstemmed Governed by numbers: Financing as a form of government of the university in Chile
title_short Governed by numbers: Financing as a form of government of the university in Chile
title_sort governed by numbers: financing as a form of government of the university in chile
topic academic work; instruments; financialization; public policies; university
Trabajo Académico; Universidad; Instrumentos; Financialización; Políticas Públicas
url http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/1086
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80683