Middle class ranks people in society: Outcome of an empirical research based on games

Two contrasting points of view, namely, the categorization of social differences among individuals in society and the subjective representations about social categories, have been the target of a long-standing theoretical controversy. We examine the classification of members of society as developed...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Oscar Mac-Clure; Universidad de Los Lagos, Emmanuelle Barozet; Universidad de Chile, Carolina Galleguillos; Universidad de Chile, Cristóbal Moya; Universidad de Chile
Otros Autores: Investigación realizada en el marco de los proyectos Anillo Desigualdades y Fondecyt Regular 1130276, así como con el respaldo de Enlace-CEPIA de la Vicerrectoría de Investigación y Desarrollo de la Universidad de Chile.
Formato:
Lenguaje:Inglés
Publicado: Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso 2015
Materias:
Acceso en línea:http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/530
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80595
_version_ 1782336933214552064
author Oscar Mac-Clure; Universidad de Los Lagos
Emmanuelle Barozet; Universidad de Chile
Carolina Galleguillos; Universidad de Chile
Cristóbal Moya; Universidad de Chile
author2 Investigación realizada en el marco de los proyectos Anillo Desigualdades y Fondecyt Regular 1130276, así como con el respaldo de Enlace-CEPIA de la Vicerrectoría de Investigación y Desarrollo de la Universidad de Chile.
author_facet Investigación realizada en el marco de los proyectos Anillo Desigualdades y Fondecyt Regular 1130276, así como con el respaldo de Enlace-CEPIA de la Vicerrectoría de Investigación y Desarrollo de la Universidad de Chile.
Oscar Mac-Clure; Universidad de Los Lagos
Emmanuelle Barozet; Universidad de Chile
Carolina Galleguillos; Universidad de Chile
Cristóbal Moya; Universidad de Chile
author_sort Oscar Mac-Clure; Universidad de Los Lagos
collection Repositorio
description Two contrasting points of view, namely, the categorization of social differences among individuals in society and the subjective representations about social categories, have been the target of a long-standing theoretical controversy. We examine the classification of members of society as developed mainly by people that belong in middle classes. Using the results of a research project based on classification games by means of focal groups we analyze common subjective representations in social life. We argue that the chosen categories get structured following principles that are consistent with a categorization of social classes. We were able to tell the difference between hierarchical categories from those qualitatively different and multidimensional ones. We were also able to identify a diversity of social middle strata that fall between the extremes of the distribution, in which the educational level and cultural assets play a central role, even if not exclusive. The inclusion by participants of the notion of a normative "must be" in their classifications is an indication that these classifications are not just cognitive, but they bear important consequences in the moral justification of social order.    
format
id clacso-CLACSO80595
institution CLACSO, Repositorio Digital
language Inglés
publishDate 2015
publisher Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
record_format greenstone
spelling clacso-CLACSO805952022-03-22T15:12:25Z Middle class ranks people in society: Outcome of an empirical research based on games La clase media clasifica a las personas en la sociedad: Resultados de una investigación empírica basada en juegos Oscar Mac-Clure; Universidad de Los Lagos Emmanuelle Barozet; Universidad de Chile Carolina Galleguillos; Universidad de Chile Cristóbal Moya; Universidad de Chile Investigación realizada en el marco de los proyectos Anillo Desigualdades y Fondecyt Regular 1130276, así como con el respaldo de Enlace-CEPIA de la Vicerrectoría de Investigación y Desarrollo de la Universidad de Chile. inequality; subjectivity; social classes; middle classes desigualdad; subjetividad; clases sociales; clases medias Two contrasting points of view, namely, the categorization of social differences among individuals in society and the subjective representations about social categories, have been the target of a long-standing theoretical controversy. We examine the classification of members of society as developed mainly by people that belong in middle classes. Using the results of a research project based on classification games by means of focal groups we analyze common subjective representations in social life. We argue that the chosen categories get structured following principles that are consistent with a categorization of social classes. We were able to tell the difference between hierarchical categories from those qualitatively different and multidimensional ones. We were also able to identify a diversity of social middle strata that fall between the extremes of the distribution, in which the educational level and cultural assets play a central role, even if not exclusive. The inclusion by participants of the notion of a normative "must be" in their classifications is an indication that these classifications are not just cognitive, but they bear important consequences in the moral justification of social order.     La doble perspectiva entre, por un lado, la categorización de las diferencias sociales entre los individuos en la sociedad y, por otra parte, las representaciones subjetivas sobre las categorías sociales ha sido objeto de una prolongada discusión teórica. En este artículo se examinan las clasificaciones acerca de los integrantes la sociedad elaboradas por personas pertenecientes principalmente a las clases medias. Utilizando los resultados de un proyecto de investigación basado en juegos de clasificaciones en una modalidad de grupos focales, se analizan representaciones subjetivas habituales en la vida social. Se argumenta que las categorías elegidas se estructuran de acuerdo a principios consistentes con una categorización según clases sociales. Se distinguen categorías jerarquizadas, cualitativamente diferentes y multidimensionales. También se identifican diversos estratos medios, entre los extremos de la distribución, en los cuales el nivel educacional y el capital cultural desempeñan un papel central, aunque no exclusivo. La incorporación por parte de los participantes de un "deber ser" normativo en las clasificaciones constituye un indicio de que éstas no son meramente cognitivas, sino que ejercen importantes efectos en la justificación moral del orden social. 2015-05-14 2022-03-22T15:12:25Z 2022-03-22T15:12:25Z http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/530 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80595 en <p>The author/s grant exclusive license without temporary limit for the manuscript to be published in the journal Psicoperspectivas. Individual and Society, published by the Pontifical Catholic University of Valparaiso (Chile).</p><p>All manuscript will be published under the Creative Commons 4.0 International License.</p> Los artículos serán publicados bajo licencia <a title="CC BY Atribución 4.0 Internacional" href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es">Creative Commons 4.0 Internacional</a>. Los autores retienen sus derechos. <p>O(Os)/A(As) autores concedem licença exclusiva e sem limite de tempo para primeira publicação na Revista Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, editada com o respaldo da Escuela de Psicología da Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile).</p><p>O artigo sera publicado sob Licença <a class="action" style="text-decoration-line: none; font-size: 0.85em; text-transform: uppercase; font-weight: bold; font-family: Helvetica, ";Liberation Sans";, Arial, sans-serif; background-color: #d3d7cf; color: #871aaa !important;" href="http://creativecommons.org/" target="_new">CREATIVE COMMONS</a> 4.0 Internacional.</p> application/pdf Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso Psicoperspectivas: Individuo y Sociedad; Vol. 14, No. 2 (2015): Componiendo el campo: Hacia el estudio de individuos, sujetos y subjetividades; 4-15 Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad; Vol. 14, No. 2 (2015): Componiendo el campo: Hacia el estudio de individuos, sujetos y subjetividades; 4-15 Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad; Vol. 14, No. 2 (2015): Componiendo el campo: Hacia el estudio de individuos, sujetos y subjetividades; 4-15
spellingShingle inequality; subjectivity; social classes; middle classes
desigualdad; subjetividad; clases sociales; clases medias
Oscar Mac-Clure; Universidad de Los Lagos
Emmanuelle Barozet; Universidad de Chile
Carolina Galleguillos; Universidad de Chile
Cristóbal Moya; Universidad de Chile
Middle class ranks people in society: Outcome of an empirical research based on games
title Middle class ranks people in society: Outcome of an empirical research based on games
title_full Middle class ranks people in society: Outcome of an empirical research based on games
title_fullStr Middle class ranks people in society: Outcome of an empirical research based on games
title_full_unstemmed Middle class ranks people in society: Outcome of an empirical research based on games
title_short Middle class ranks people in society: Outcome of an empirical research based on games
title_sort middle class ranks people in society: outcome of an empirical research based on games
topic inequality; subjectivity; social classes; middle classes
desigualdad; subjetividad; clases sociales; clases medias
url http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/530
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/80595