Subjective Turn and Staging of the Self in the Ecuadorian Documentary

So far this century, the Ecuadorian documentary has built a small tradition of subjective cinema from which the director constructs his story, highlighting his place of personal enunciation regarding the facts told. In these documentaries, they are characterized by the predominance of private histor...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: León, Christian Manuel
Formato: info:eu-repo/semantics/article
Lenguaje:Español
Inglés
Publicado: Universidad de Chile. Instituto de la Comunicación e Imagen 2019
Acceso en línea:https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/52537
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/78443
_version_ 1782335675179204608
author León, Christian Manuel
author_facet León, Christian Manuel
author_sort León, Christian Manuel
collection Repositorio
description So far this century, the Ecuadorian documentary has built a small tradition of subjective cinema from which the director constructs his story, highlighting his place of personal enunciation regarding the facts told. In these documentaries, they are characterized by the predominance of private history over social life, the visual and sonorous narration in the first person, the coincidence between author, narrator and character, the autobiographical pact between director and public, and the performative character of the narration. From the analysis of films El lugar donde se juntan los polos (2002) by Juan Martín Cueva and El grill de César (2014) by Darío Aguirre we seek to understand the articulation between fictionalization and documentation procedures in autobiographical films.
format info:eu-repo/semantics/article
id clacso-CLACSO78443
institution CLACSO, Repositorio Digital
language Español
Inglés
publishDate 2019
publisher Universidad de Chile. Instituto de la Comunicación e Imagen
record_format greenstone
spelling clacso-CLACSO784432022-03-22T14:36:05Z Subjective Turn and Staging of the Self in the Ecuadorian Documentary El giro subjetivo y la puesta en escena del yo en el documental ecuatoriano León, Christian Manuel So far this century, the Ecuadorian documentary has built a small tradition of subjective cinema from which the director constructs his story, highlighting his place of personal enunciation regarding the facts told. In these documentaries, they are characterized by the predominance of private history over social life, the visual and sonorous narration in the first person, the coincidence between author, narrator and character, the autobiographical pact between director and public, and the performative character of the narration. From the analysis of films El lugar donde se juntan los polos (2002) by Juan Martín Cueva and El grill de César (2014) by Darío Aguirre we seek to understand the articulation between fictionalization and documentation procedures in autobiographical films. En lo que va del siglo, el documental ecuatoriano ha construido una pequeña tradición de cine subjetivo desde el cual el realizador construye su relato, poniendo en evidencia su lugar de enunciación personal respecto de los hechos contados. En estos documentales, están caracterizados por el predominio de la historia privada sobre la vida social, la narración visual y sonora en primera persona, la coincidencia entre autor, narrador y personaje, el pacto autobiográfico entre realizador y el público, y el carácter performativo de la narración. A partir del análisis de los filmes El lugar donde se juntan los polos (2002) de Juan Martín Cueva y El grill de César (2014) de Darío Aguirre se busca comprender la articulación entre procedimientos de ficcionalización y documentación en los filmes autobiográficos. 2019-07-01 2022-03-22T14:36:05Z 2022-03-22T14:36:05Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/52537 10.5354/0719-1529.2019.52537 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/78443 spa eng https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/52537/56538 https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/52537/57236 https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/52537/57249 https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/52537/60574 https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/52537/62300 Derechos de autor 2019 Comunicación y Medios application/pdf application/xml application/pdf audio/mpeg application/epub+zip Universidad de Chile. Instituto de la Comunicación e Imagen Comunicación y Medios; Vol. 28 Núm. 39 (2019): Revista Comunicación y Medios, Enero-Junio. Monográfico: Documental y Ficción en el Cine Latinoamericano Contemporáneo; 136-146 Comunicación y Medios; Vol. 28 Núm. 39 (2019): Revista Comunicación y Medios, Enero-Junio. Monográfico: Documental y Ficción en el Cine Latinoamericano Contemporáneo; 136-146 0719-1529 0716-3991
spellingShingle León, Christian Manuel
Subjective Turn and Staging of the Self in the Ecuadorian Documentary
title Subjective Turn and Staging of the Self in the Ecuadorian Documentary
title_full Subjective Turn and Staging of the Self in the Ecuadorian Documentary
title_fullStr Subjective Turn and Staging of the Self in the Ecuadorian Documentary
title_full_unstemmed Subjective Turn and Staging of the Self in the Ecuadorian Documentary
title_short Subjective Turn and Staging of the Self in the Ecuadorian Documentary
title_sort subjective turn and staging of the self in the ecuadorian documentary
url https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/52537
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/78443