The persuasive effects of gestures in media discourse

We study the persuasive role of gestures in communication media, thanks to two empirical investigations that illustrate the active role of the receiver. First, we show which is the gesture role of a politician in the value allocation expressed by his audience. In a second investigation, we examine t...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Georget, Patrice
Formato: info:eu-repo/semantics/article
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Chile. Instituto de la Comunicación e Imagen 2009
Acceso en línea:https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/11099
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/78352
_version_ 1782335126940680192
author Georget, Patrice
author_facet Georget, Patrice
author_sort Georget, Patrice
collection Repositorio
description We study the persuasive role of gestures in communication media, thanks to two empirical investigations that illustrate the active role of the receiver. First, we show which is the gesture role of a politician in the value allocation expressed by his audience. In a second investigation, we examine the gesture role depending on the type of heuristic versus systematic cognitive processing performed by the subjects. In this way, these results call into question the idea that the nonverbal is merely an index treating peripheral persuasive communication.    
format info:eu-repo/semantics/article
id clacso-CLACSO78352
institution CLACSO, Repositorio Digital
language Español
publishDate 2009
publisher Universidad de Chile. Instituto de la Comunicación e Imagen
record_format greenstone
spelling clacso-CLACSO783522022-03-22T14:35:59Z The persuasive effects of gestures in media discourse Los efectos persuasivos de la gestualidad en los discursos mediáticos Georget, Patrice We study the persuasive role of gestures in communication media, thanks to two empirical investigations that illustrate the active role of the receiver. First, we show which is the gesture role of a politician in the value allocation expressed by his audience. In a second investigation, we examine the gesture role depending on the type of heuristic versus systematic cognitive processing performed by the subjects. In this way, these results call into question the idea that the nonverbal is merely an index treating peripheral persuasive communication.     Estudiamos el rol persuasivo de los gestos en la comunicación mediática, gracias a dos investigaciones empíricas que ilustran el rol activo del receptor. En primer lugar, mostramos cuál es el rol de la gestualidad de un hombre político en la asignación de valor manifestada por su auditorio. En un segundo estudio examinamos el rol de los gestos según el tipo de tratamiento cognitivo sistemático versus heurístico realizado por los sujetos. Así, estos resultados ponen en tela de juicio la idea que el no verbal no es más que un índice periférico en el tratamiento de las comunicaciones persuasivas. 2009-01-01 2022-03-22T14:35:59Z 2022-03-22T14:35:59Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/11099 10.5354/rcm.v0i19.11099 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/78352 spa https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/11099/11402 application/pdf Universidad de Chile. Instituto de la Comunicación e Imagen Comunicación y Medios; Núm. 19 (2009): Enfoques y temáticas en la investigación sobre medios de comunicación; Pág. 117 - 128 Comunicación y Medios; Núm. 19 (2009): Enfoques y temáticas en la investigación sobre medios de comunicación; Pág. 117 - 128 0719-1529 0716-3991
spellingShingle Georget, Patrice
The persuasive effects of gestures in media discourse
title The persuasive effects of gestures in media discourse
title_full The persuasive effects of gestures in media discourse
title_fullStr The persuasive effects of gestures in media discourse
title_full_unstemmed The persuasive effects of gestures in media discourse
title_short The persuasive effects of gestures in media discourse
title_sort persuasive effects of gestures in media discourse
url https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/11099
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/78352