Con respeto a Califé: carnaval, teatro y negritud dominicana

Dominican plays that rely on carnival build bridges to Africanness and blackness through literary and perfomative techniques of evasion: masking, humor, irony, satire. This essay examines F. Disla’s 1985 play, Ramón Arepa, for its incorporation of the movements—both figurative and literal—associated...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Gopal Chetty, Raj
Formato: info:eu-repo/semantics/article
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidades 2018
Acceso en línea:https://meridional.uchile.cl/index.php/MRD/article/view/48849
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/78042
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description Dominican plays that rely on carnival build bridges to Africanness and blackness through literary and perfomative techniques of evasion: masking, humor, irony, satire. This essay examines F. Disla’s 1985 play, Ramón Arepa, for its incorporation of the movements—both figurative and literal—associated with Afro-creolized carnival traditions. Disla’s play routes its carnivalesque humor and masking specifically through Califé, Dominican carnival’s social critic par excellence. Situating Ramón Arepa within a wider Caribbean theater and performance tradition, the paper turns to Disla’s use of Califé to argue for the need to approach Dominican blackness with a different set of eyes and ears, to attempt to notice the way Dominican blackness manifests in literal, aesthetic, and performative movement
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institution CLACSO, Repositorio Digital
language Español
publishDate 2018
publisher Universidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidades
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spelling clacso-CLACSO780422022-03-22T14:26:44Z Con respeto a Califé: carnaval, teatro y negritud dominicana With Respect to Califé: Carnival, Theater, and Dominican Blackness Gopal Chetty, Raj Dominican plays that rely on carnival build bridges to Africanness and blackness through literary and perfomative techniques of evasion: masking, humor, irony, satire. This essay examines F. Disla’s 1985 play, Ramón Arepa, for its incorporation of the movements—both figurative and literal—associated with Afro-creolized carnival traditions. Disla’s play routes its carnivalesque humor and masking specifically through Califé, Dominican carnival’s social critic par excellence. Situating Ramón Arepa within a wider Caribbean theater and performance tradition, the paper turns to Disla’s use of Califé to argue for the need to approach Dominican blackness with a different set of eyes and ears, to attempt to notice the way Dominican blackness manifests in literal, aesthetic, and performative movement El teatro dominicano que se basa en el carnaval construye puentes hacia la africanidad y negritud a través de técnicas de evasión literarias y performativas: el enmascaramiento, el humor, la ironía, la sátira. Este ensayo examina la obra de teatro Ramón Arepa (1985) de F. Disla, por su incorporación de movimientos, tanto figurativos como literales, asociados a tradiciones afrocriollizadas del carnaval. Específicamente, la obra de Disla dirige su humor y enmascaramiento carnavalescos a través del personaje de Califé, el crítico social por excelencia del carnaval dominicano. Al situar a Ramón Arepa dentro de una tradición más amplia de teatro caribeño, el artículo se centra en la utilización de Califé para argumentar la necesidad de abordar la negritud dominicana con otros ojos y oídos e intentar darse cuenta de cómo esta se manifiesta en el movimiento literal, estético y performativo 2018-04-02 2022-03-22T14:26:44Z 2022-03-22T14:26:44Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://meridional.uchile.cl/index.php/MRD/article/view/48849 10.5354/mrd.v0i10.48849 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/78042 spa https://meridional.uchile.cl/index.php/MRD/article/view/48849/51360 Derechos de autor 2018 Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 application/pdf Universidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidades Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos; Núm. 10 (2018): Abril-septiembre. Dossier: "El racismo en el Caribe: prácticas y resistencias"; 105-125 Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos; Núm. 10 (2018): Abril-septiembre. Dossier: "El racismo en el Caribe: prácticas y resistencias"; 105-125 0719-4862 0719-3734 10.5354/mrd.v0i10
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