Apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo XXI: Theoretical Notes to Support the Articulations and Tensions of Education in the XXI Century
Peace and justice constitute an ethical and political imperative, articulated with educational narratives and practices, in order to shape new gnoseological, axiological and ontological paradigms, capable of supporting the structure of education in the 21st century, as well as its challenges, challe...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | info:eu-repo/semantics/article |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad del Zulia
2021
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37200 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45174 |
_version_ | 1782337710473609216 |
---|---|
author | Reyes Pastor, Graciela Esther Rodríguez-Balcázar, Susan Cristy Durand Azcárate, Luis Augusto |
author_facet | Reyes Pastor, Graciela Esther Rodríguez-Balcázar, Susan Cristy Durand Azcárate, Luis Augusto |
author_sort | Reyes Pastor, Graciela Esther |
collection | Repositorio |
description | Peace and justice constitute an ethical and political imperative, articulated with educational narratives and practices, in order to shape new gnoseological, axiological and ontological paradigms, capable of supporting the structure of education in the 21st century, as well as its challenges, challenges and opportunities from different perspectives: constructivist, cooperative and solidary in accordance with the practical and interactive sense of society, to develop critical thinking in the learning process, not deterministic, supported not exclusively by orders of the logical and rational scope, but rather It requires considering the importance of the indeterministic, relational or analogical sphere that feeds life with narratives, stories, images, rituals and aesthetics, among others. |
format | info:eu-repo/semantics/article |
id | clacso-CLACSO45174 |
institution | CLACSO, Repositorio Digital |
language | Español |
publishDate | 2021 |
publisher | Universidad del Zulia |
record_format | greenstone |
spelling | clacso-CLACSO451742022-03-17T15:54:30Z Apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo XXI: Theoretical Notes to Support the Articulations and Tensions of Education in the XXI Century Reyes Pastor, Graciela Esther Rodríguez-Balcázar, Susan Cristy Durand Azcárate, Luis Augusto educación constructivismo tecnologías información y comunicación comunicación Peace and justice constitute an ethical and political imperative, articulated with educational narratives and practices, in order to shape new gnoseological, axiological and ontological paradigms, capable of supporting the structure of education in the 21st century, as well as its challenges, challenges and opportunities from different perspectives: constructivist, cooperative and solidary in accordance with the practical and interactive sense of society, to develop critical thinking in the learning process, not deterministic, supported not exclusively by orders of the logical and rational scope, but rather It requires considering the importance of the indeterministic, relational or analogical sphere that feeds life with narratives, stories, images, rituals and aesthetics, among others. La paz y la justicia constituyen un imperativo ético y político, articulado a las narrativas y prácticas educativas, a fin de conformar nuevos paradigmas gnoseológicos, axiológicos y ontológicos, capaces de soportar la estructura de la educación del siglo XXI, así como sus desafíos, retos y oportunidades desde diversas miradas: constructivista, cooperativa y solidaria en concordancia con el sentido práctico e interactivo de la sociedad, para desarrollar el pensamiento crítico en el proceso de aprendizaje, no determinista, apoyado no exclusivamente en órdenes del ámbito lógico y racional, sino que requiere considerar la importancia del ámbito indeterminista, relacional o analógico que alimenta la vida con las narrativas, los relatos, las imágenes, los ritos y lo estético, entre otros. 2021-11-14 2022-03-17T15:54:30Z 2022-03-17T15:54:30Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37200 10.5281/zenodo.5701402 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45174 spa http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37200/40511 http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37200/40512 application/pdf text/html Universidad del Zulia Revista de Filosofía; Vol. 38 Núm. 99 (2021): Revista de Filosofía; 791 - 802 2477-9598 0798-1171 |
spellingShingle | educación constructivismo tecnologías información y comunicación comunicación Reyes Pastor, Graciela Esther Rodríguez-Balcázar, Susan Cristy Durand Azcárate, Luis Augusto Apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo XXI: Theoretical Notes to Support the Articulations and Tensions of Education in the XXI Century |
title | Apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo XXI: Theoretical Notes to Support the Articulations and Tensions of Education in the XXI Century |
title_full | Apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo XXI: Theoretical Notes to Support the Articulations and Tensions of Education in the XXI Century |
title_fullStr | Apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo XXI: Theoretical Notes to Support the Articulations and Tensions of Education in the XXI Century |
title_full_unstemmed | Apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo XXI: Theoretical Notes to Support the Articulations and Tensions of Education in the XXI Century |
title_short | Apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo XXI: Theoretical Notes to Support the Articulations and Tensions of Education in the XXI Century |
title_sort | apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo xxi: theoretical notes to support the articulations and tensions of education in the xxi century |
topic | educación constructivismo tecnologías información y comunicación comunicación |
url | http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37200 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45174 |