Apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo XXI: Theoretical Notes to Support the Articulations and Tensions of Education in the XXI Century

Peace and justice constitute an ethical and political imperative, articulated with educational narratives and practices, in order to shape new gnoseological, axiological and ontological paradigms, capable of supporting the structure of education in the 21st century, as well as its challenges, challe...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Reyes Pastor, Graciela Esther, Rodríguez-Balcázar, Susan Cristy, Durand Azcárate, Luis Augusto
Formato: info:eu-repo/semantics/article
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad del Zulia 2021
Materias:
Acceso en línea:http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37200
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45174
_version_ 1782337710473609216
author Reyes Pastor, Graciela Esther
Rodríguez-Balcázar, Susan Cristy
Durand Azcárate, Luis Augusto
author_facet Reyes Pastor, Graciela Esther
Rodríguez-Balcázar, Susan Cristy
Durand Azcárate, Luis Augusto
author_sort Reyes Pastor, Graciela Esther
collection Repositorio
description Peace and justice constitute an ethical and political imperative, articulated with educational narratives and practices, in order to shape new gnoseological, axiological and ontological paradigms, capable of supporting the structure of education in the 21st century, as well as its challenges, challenges and opportunities from different perspectives: constructivist, cooperative and solidary in accordance with the practical and interactive sense of society, to develop critical thinking in the learning process, not deterministic, supported not exclusively by orders of the logical and rational scope, but rather It requires considering the importance of the indeterministic, relational or analogical sphere that feeds life with narratives, stories, images, rituals and aesthetics, among others.
format info:eu-repo/semantics/article
id clacso-CLACSO45174
institution CLACSO, Repositorio Digital
language Español
publishDate 2021
publisher Universidad del Zulia
record_format greenstone
spelling clacso-CLACSO451742022-03-17T15:54:30Z Apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo XXI: Theoretical Notes to Support the Articulations and Tensions of Education in the XXI Century Reyes Pastor, Graciela Esther Rodríguez-Balcázar, Susan Cristy Durand Azcárate, Luis Augusto educación constructivismo tecnologías información y comunicación comunicación Peace and justice constitute an ethical and political imperative, articulated with educational narratives and practices, in order to shape new gnoseological, axiological and ontological paradigms, capable of supporting the structure of education in the 21st century, as well as its challenges, challenges and opportunities from different perspectives: constructivist, cooperative and solidary in accordance with the practical and interactive sense of society, to develop critical thinking in the learning process, not deterministic, supported not exclusively by orders of the logical and rational scope, but rather It requires considering the importance of the indeterministic, relational or analogical sphere that feeds life with narratives, stories, images, rituals and aesthetics, among others. La paz y la justicia constituyen un imperativo ético y político, articulado a las narrativas y prácticas educativas, a fin de conformar nuevos paradigmas gnoseológicos, axiológicos y ontológicos,  capaces de soportar la estructura de la educación del siglo XXI, así como sus desafíos, retos y oportunidades  desde diversas miradas: constructivista, cooperativa y solidaria en concordancia con el sentido práctico e interactivo de la sociedad, para desarrollar el pensamiento crítico en el proceso de aprendizaje, no determinista, apoyado no exclusivamente en órdenes del ámbito lógico y racional, sino que requiere  considerar la importancia del ámbito indeterminista, relacional o analógico que alimenta la vida con las narrativas, los relatos, las imágenes, los ritos y lo estético, entre otros. 2021-11-14 2022-03-17T15:54:30Z 2022-03-17T15:54:30Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37200 10.5281/zenodo.5701402 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45174 spa http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37200/40511 http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37200/40512 application/pdf text/html Universidad del Zulia Revista de Filosofía; Vol. 38 Núm. 99 (2021): Revista de Filosofía; 791 - 802 2477-9598 0798-1171
spellingShingle educación
constructivismo
tecnologías información y comunicación
comunicación
Reyes Pastor, Graciela Esther
Rodríguez-Balcázar, Susan Cristy
Durand Azcárate, Luis Augusto
Apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo XXI: Theoretical Notes to Support the Articulations and Tensions of Education in the XXI Century
title Apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo XXI: Theoretical Notes to Support the Articulations and Tensions of Education in the XXI Century
title_full Apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo XXI: Theoretical Notes to Support the Articulations and Tensions of Education in the XXI Century
title_fullStr Apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo XXI: Theoretical Notes to Support the Articulations and Tensions of Education in the XXI Century
title_full_unstemmed Apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo XXI: Theoretical Notes to Support the Articulations and Tensions of Education in the XXI Century
title_short Apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo XXI: Theoretical Notes to Support the Articulations and Tensions of Education in the XXI Century
title_sort apuntes teóricos para soportar las articulaciones y tensiones de la educación en el siglo xxi: theoretical notes to support the articulations and tensions of education in the xxi century
topic educación
constructivismo
tecnologías información y comunicación
comunicación
url http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37200
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45174